vonken wanneer lipo aangesloten wordt

Beste forumleden,

ik heb laatst wat motoren en esc`s binnen gekregen.
het gaat hier om de volgende motoren en esc`s:
turnigy 2834 800Kv
en de HK blue series 50A esc.

alleen toen ik doe boel wilde testen en de lipo aansloot schrok ik nog al van de grote vonken die in de xt60 waren.

de stekker zag er daarna zo uit:
kQRnAQI.jpg



ik heb wel gelezen dat de vonken wel een goed teken zijn dat de condensators dan opgeladen worden, en als er geen vonk meer is dat de condensators dan op zijn, maar zelf vond ik deze vonken wel ene beetje heftig

zo heb ik de boel tijdelijk even aangesloten:
DJVZ65g.jpg


heeft er iemand een idee wat ik verkeerd doe, ik wil namelijk niet meteen me nieuwe spullen kapot maken.
Of moet ik de xt60 er gewoon sneller insteken?!

groeten,

Stefan!
 
Voor alleen het laden van een condensator van een ESC is de verbranding van de XT-60 te erg.
Weet je zeker dat er op dat printplaatje geen geweldige kortsluiting zit? Het soldeerwerk ziet er, voorzichtig gezegd, niet uit....
 
Voor alleen het laden van een condensator van een ESC is de verbranding van de XT-60 te erg.
Weet je zeker dat er op dat printplaatje geen geweldige kortsluiting zit? Het soldeerwerk ziet er, voorzichtig gezegd, niet uit....

Ja ik geeft inderdaad toe dat het niet het mooiste is wat ik ook gesoldeerd heb, ik heb het net even doorgemeten, en ik kan niks ontdekken, tussen de min in de plus zit een aardig weerstand die in de miljoen schaal ligt, ik zal de plus en de min even direct aansluiten en ook een nieuwe xt60 :/
 
Als je op de plus en de min aansluiting meet met een ohmmeter zou je juist in het begin een kortsluiting moeten zien. De condensatoren in de ESC laden zich op uit de stroombron die zich in de ohmmeter bevindt.
 
Ik heb eens meegemaakt dat ik alle + polen van de servo kabel van de esc's op de flightcontroller had aangesloten. Toen kreeg ik ook grote vonken, maar volgens mij niet zo erg... toen ik bij 3 van de 4 kabels de + eruit had gehaald was het opgelost.
 
Er is een XT60 stekker met een "vonkenbrug" die dus eerst over een weerstand een bruggetje legt zeg maar.

Dan haal je de bank van de condensator er in ieder geval af.

Groeten, Arie
 
Maar om dit soort vonken op te vangen heb je een flinke weerstand nodig denk ik. Hij kan beter achterhalen waar het vandaan komt, want normaal is het in ieder geval niet.
 
Ik heb vanochtend de xt60 vervangen van de lipo en op de esc ook een xt 60 gesoldeerd en toen was het allemaal weer opgelost, vonk was er wel maar wel in een positieve manier. dus de stekker was niet helemaal weg gebrand.
ik heb dus ergens een foute gemaakt met het solderen op de pdb.
 
Ik heb ook last van vonken maar de stekker ziet er niet zo slecht uit als op jou plaatje.

Ik gebruik een 6600mA 6S batterij op een 680 quad met air gear 30A esc's van Tiger.
Bij elke keer inpluggen een vonk. Is daar niet een oplossing voor?
 
Als je vonken door het laden van de condensatoren in de ESC's wilt voorkomen, moet bij de eerste "aanraking" van de contacten van de connector de condensatoren via een weerstand worden geladen. De weerstand zorgt er voor dat de laadstroom beperkt wordt en er geen vonk ontstaat. Bij het doordrukken van de connector ontstaat er een verbinding buiten de weerstand om. De condensatoren zijn dan geladen en er ontstaat geen vonk.

Er zijn speciale connectoren verkrijgbaar met ingebouwde weerstand, zoals deze http://www.rc-point.nl/index.php?it...n=article&group_id=10000093&aid=69664&lang=nl of deze http://www.jetimodel.com/en/katalog/Accessories/@produkt/Anti-Spark-4-0mm/

Een ingebouwde anti-blitz voorziening voor XT-60 connectoren ken ik niet. Een optie hierbij zouden extra connectoren b.v. kleine 2 mm goudconnectors kunnen zijn die de plus van de accu en de plus van ESC verbinden. Ook de min van de ESC en de accu worden met deze connectoren verbonden. In de plus draad wordt een kleine weerstand opgenomen. Bij het aansluiten van de accu eerst de kleine connectoren verbinden. De condensatoren worden geladen. Nu de XT-60 connectort verbinden, zonder vonken...

Dit werkt nogal omslachtig. Een connector met ingebouwde weerstanden is een mooiere oplossing.
 
Als je vonken door het laden van de condensatoren in de ESC's wilt voorkomen, moet bij de eerste "aanraking" van de contacten van de connector de condensatoren via een weerstand worden geladen. De weerstand zorgt er voor dat de laadstroom beperkt wordt en er geen vonk ontstaat. Bij het doordrukken van de connector ontstaat er een verbinding buiten de weerstand om. De condensatoren zijn dan geladen en er ontstaat geen vonk.

Er zijn speciale connectoren verkrijgbaar met ingebouwde weerstand, zoals deze http://www.rc-point.nl/index.php?it...n=article&group_id=10000093&aid=69664&lang=nl of deze http://www.jetimodel.com/en/katalog/Accessories/@produkt/Anti-Spark-4-0mm/

Een ingebouwde anti-blitz voorziening voor XT-60 connectoren ken ik niet. Een optie hierbij zouden extra connectoren b.v. kleine 2 mm goudconnectors kunnen zijn die de plus van de accu en de plus van ESC verbinden. Ook de min van de ESC en de accu worden met deze connectoren verbonden. In de plus draad wordt een kleine weerstand opgenomen. Bij het aansluiten van de accu eerst de kleine connectoren verbinden. De condensatoren worden geladen. Nu de XT-60 connectort verbinden, zonder vonken...

Dit werkt nogal omslachtig. Een connector met ingebouwde weerstanden is een mooiere oplossing.

Hij is er in ieder geval in XT-90 uitvoering.

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__61690__XT90_S_Anti_Spark_Connector_2pairs_bag_.html



Groeten, Arie
 
Ik ga maar eens een connector met weerstand maken op de balance aansluiting van de accu. Welke weerstandswaarde zou geschikt zijn? 100ohm?

Of xt90 conectoren op mijn batterijen solderen.
 
Back
Top