Blade mCPX Brushless (origineel eflite)

Hoi,

eerst moet je maar vertellen wat je alles al kan ...
als je al inverdet rondjes kan vliegen, is het niet zo'n groot probleem,
maar als je net begonnen bent jou eerste heli uit de doos te halen,
zou het iets langer duren,

net heb ik het ook vertelt,
de SIM heeft mij al heel veel (geld) bespaart,
en je leert elke dag wat erbij ..

suc6 man

Groet
Uwe
 
Wat rond vliegen lukt.

Mvg !

Dus , dan is het toch duitelijk:

hoveren in normaal .. tail in
hoveren in normaal .. zijwaarts links .. rechts
hoveren in normaal .. nose-in (let op dat is wat zwaarder!)

tussendoor maar achtjes vliegen en cirkels,
als je wild dat zelfde ook maar achteruit,
de achtjes maar eens proberen met de bocht anders om (ook zwaar)

en dan hetzelfde herhalen in inverdet !!!

en: niet vergeten, dat je ook maar lekker relaxed vliegt,
anders ben ja aan het oefenen en je hebt geen plezier meer ...

en niet vergeten,
de ene leert het zo, de andere nooit,
maar de meesten hebben wel jaren nodig,
het is niet zo maar een auto-rij-les nemen en over 4 weken kan je rijen !!!

nu heb je de basis voor 3D vliegen ... ja pirouetten nog en ...

Groet
Uwe
 
Oefenen ! Langzame piroetjes draaien op de plaats, links en rechtsom, nose in landen en opstijgen op de plaats die JIJ wil. (dus niet waar hij toevallig neerkomt) Als je dat allemaal beheerst kun je een stapje verder gaan.
 
Hallo allemaal.
Ik zit met een vraagje aan de piloten die al rondvliegen met een Blade mcpX BL.
De upgrade om er een 3 blads tail rotor op te zetten, is dat een zinvolle of belast ik daarmee teveel de staartmotor met kans op doorbranden?
Hoor graag jullie bevindingen hiermee.
Vr gr E
 
Ik heb zelf goede ervaringen met de 2blads 42 mm van Lynx. (zelfde formaat als stock volgens mij, maar grotere 'angle of attack'.)
Al lees je daar ook al verhalen over qua oververhitting. Zelf nooit een probleem mee gehad.
Je kan eventueel ook nog met kleine heatsinks aan de slag.
 
vaak is het juist een kleinere hoek..
die staartjes zijn regelmatig juist zo kritisch, omdat er met een paar toertjes verschil meteen het evenwicht weg is.
lagere hoek in de propjes geeft dan een hoger toerental van de motor, en dat ene toertje meer of minder maakt ook minder uit
dus is ook het evenwicht sneller gevonden, etc etc.

3 blad op de mcpx?
motortje zal het best trekken, ook de staartmotor is brushless.
de hoek in het propje zal ook best wat minder zijn, in totaal zal het elkaar niet zoveel maken denk ik..
 
Oke heren, erg bedankt voor de input.( wordt gewaardeerd )
Ik zal het eerst maar eens aankijken hoe het toestel zich stock gaat houden.
Hoop de mcpX BL eind deze week binnen te krijgen.
Heb inmiddels al wel besteld en onderweg die rubberen Grommets voor de kop om de speling weg te halen bij de linkjes en een masieve tail boom.
Kan nooit kwaad om dit soort spulletjes al in huis te hebben.
Dan nog even een vraagje omdat micro helikopters vaak net effe wat anders zijn dan de grotere modellen.............
Wat vinden jullie de fijnste en beste manier om de Main Blades te balanceren van de mcpX?
Zijn verschillende manieren voor, maar welke is nou het prettigst?
Hoor graag van jullie.
Vr Gr Erwin
 
Super en bedankt.
Ik zal er eens induiken.
Ik las dat jij behoorlijk hebt gevlogen met de mcpX BL en ook zaken toenertijd had aangepast.
Ik hoop echt de mijne snaarstrak te krijgen straks.
Vr Gr E

PS: heb ooit in een ver verleden een mcpX Brushed gehad.
Fijne micro, maar helaas brushed en had ook enige minpunten.
Ik hoop dus dat de komende mcpX BL nog veel beter zal vliegen.
 
Vroeger vloog er iemand in de groep met de mcpX BL.
Die knaap kreeg de staart niet strak.
Inmiddels vliegt die knaap niet meer, maar iemand anders uit ons groepje had een paar weken geleden zijn mcpX BL mee naar het veld.
Vloog ansich goed ondanks zijn slechte vliegskills, maar hij kon het toestel redelijk heen en weer vliegen.
De staart was wel ruk en zag er niet uit.
Iets wat hij ook op zijn Mikado Logo 400 heeft en accepteerd.( uiteraard veel minder tail wag, maar nog zit er wag in en teveel naar mijn smaak voor een best wel dure helikopter )
Mijn Blade 230S met losse FP staartmotor is rete strak in hoover en op doorvlucht.
Ik begrijp vaak niet hoe dat allemaal toch komt dat ge-emmer met slechte staartjes van helikopters.
Hoop daarom dat ik de staart van mijn mcpX BL wel snaar strak krijg.
Vr Gr E
 
die staart is en blijft een beetje jan knuppel ruk.
Dit is ook een beetje te danken aan de techniek die is gebruikt: staartmotor.
Het is nu eenmaal een klein ding.. en gemaakt om snel door te vliegen als hij crasht.
Niet vergeten: dat motortje moet bij iedere kleine wijziging optoeren of aftoeren.. daar gaat ff een halve tel overheen.
Dus slaat hij te ver. en dat is nu net exact wat je ziet bij de BL.
tijdens rondvliegen is dit minder kritisch, dan is dit geheel weg.

Bij de BL is de staart wel sterk genoeg. Ding slaat niet weg als je wat gekke dingen probeert.
Dat had de normale MCPX weer wel.
Mij is het iig bij de BL nooit gelukt om de staart echt weg te laten slaan.

Advies: zolang het heen en weer slaan beperkt blijft tot 1 cm bv, je het vliegen er verder niet onder lijdt, lekker zo laten.

Nu zijn er natuurlijk wel wat dingen die je kunt doen:
- Staartvin eraf halen. Als je buiten vliegt, vangt dat ding wind (duh), en dat vind het staartmotortje niet fijn.
Wel landen zonder gas. oftewel, stilhangen, steeds lager, en op 1 cm of zo gas eraf.
staartmotor die wordt tegengehouden kan ervoor zorgen dat de regelaar (of printplaat) af fikt.

- een vlakke throttlecurve erin. misschien een kleine V, maar vlak is goed. kortweg, throttlecurve is dan zoiets: 80-80-80-80-80.
bij een oplopende curve moet de hoofdmotor continu op en aftoeren (want jij bent continu met de linkerstick aan het spelen om hem op 1 hoogte te houden), wat de staart moet verwerken, en zal als gevolg continu heen en weer slaan.

- gain. Als je de MCPX BL hebt gekoppeld aan een DX6 of hoger, kun je gain (gevoeligheid) instellen. Moet je wel de mcpx correct aan de zender koppelen, hij heeft nl 2 koppel modussen.
eentje voor zenders met minder dan 6 kanalen, dan werkt de mcpx met 5 kanalen (dacht ik). en een modus met meer dan 5 kanalen, in de handleiding beschreven als analoge en computer zender modus.
nu heb ik dit geprobeert, en het maakt niet zo gek veel uit. alleen voor fine tunen, maar het slaan stopt er niet van.

- experimenteer wat met props.
hoofdbladen hebben een bepaalde weerstand, staartbladen ook. ik heb al een paar keer gehad dat ik bij het ene setje hoofdbladen geen nette staart overhield, zelfs na het proberen van vele verschillende types staartpropjes.
ander type/merk hoofdbladen erop, en er was geen probleem meer.
Zo hebben de originele propjes een beetje last van wegbuigen, 1 keer te ver en hij buigt nog veel makkelijker weg. zie je vaak door een lichtgrijs streepje in de kunststof aan de wortel van het propblaadje.
daar is de kunststof eigenlijk geknakt, lang niet zo sterk meer.
bij vliegen zal dat ene blaadje dus makkelijk wegbuigen, en levert dus ook niet hetzelfde vermogen als het blaadje aan de andere kant. en dan krijg je trilling en andere gekke dingen, vind een staart al helemaal niet leuk.

Wat ook gebeurt, is dat zo'n propje bij wat meer vermogen gaat slippen. hij mag er dus zeker niet al te makkelijk op en af gaan!

En zelfs met dat experimenteren, is bij mij de staart nog wel eens een beetje rammelig.
windstil totaal niet, vast als een huis.
wat wind wil hij nog wel eens wat gaan slaan, maar ik vind het niet problematisch. ene keer is het gekker dan anders.
en soms is het met stevige wind totaal niet aanwezig.


ander tipje: zoek s een vliegerwinkel op bij jou in de buurt.
die massieve staart van de mcpx is "gewoon" 3 mm vol koolstof staaf. die kun je per meter kopen bij winkels waar men ook vliegers en onderdelen ervoor verkoopt.
kun je ook zelf de staart wat langer maken, zolang het draadje het toe laat.
opletten met de draadjes.. zit een dun laagje vernis over, waardoor ze geen sluiting maken.
is die vernis weg, maken ze wel sluiting. dus opletten dat je ze niet klem duwt tijdens de vervanging van de staart.

verder vind ik hem aardig bom proof.
je moet wel wat linkjes naar de kop op voorraad hebben..
maar als je boven gras vliegt, en crash met het gas uit, heb je zelden echte schade.
 
Daar zit veel goede raad tussen oa de staart zo lang als de draadjes toelaten maken , heb ik ook gedaan . En tailblades van Lynx waren ook verbetering . Wel beetje zoeken naar lengte daarvan .
 
En niet onbelangrijk: doe iets aan je "collective management" Ook met de brushed MCPX V1 kun je prima flippen/rollen enz. , zolang je maar niet zonder beleid als een dolle aan de sticks rukt.

De MCPX BL is daar behoorlijk vergevingsgezinder. Met een massieve staart en een Lynx staartpropje (nog bedankt guyken) is het een strak helietje.
 
ik ben de mCPX BL met de standaard instelling gevlogen,
en dat was de beste manier met dat ding te werken,
temmen, lagere touren en en en, maakten dat vlieggedrag niet beter,

en voor upgrades ....
een optische verbetering, duur, maart qua vlieggedrag amper verschil, was mijn ervaring,

en het laatste:
... is ook hoe je zelf de heli voelt, en mee tevreden bent ...
.. waas toch een filmpje op YouTube, waar de eigenaar schreef: "zonder tailwaag"
en in mijn ogen wiebelde dat ding hen een weer als 'n ...

verder een aanrader,
nadeel is voor mij, dat hij met Spectrum vliegt.

Groet
Uwe
 
Back
Top