die staart is en blijft een beetje jan knuppel ruk.
Dit is ook een beetje te danken aan de techniek die is gebruikt: staartmotor.
Het is nu eenmaal een klein ding.. en gemaakt om snel door te vliegen als hij crasht.
Niet vergeten: dat motortje moet bij iedere kleine wijziging optoeren of aftoeren.. daar gaat ff een halve tel overheen.
Dus slaat hij te ver. en dat is nu net exact wat je ziet bij de BL.
tijdens rondvliegen is dit minder kritisch, dan is dit geheel weg.
Bij de BL is de staart wel sterk genoeg. Ding slaat niet weg als je wat gekke dingen probeert.
Dat had de normale MCPX weer wel.
Mij is het iig bij de BL nooit gelukt om de staart echt weg te laten slaan.
Advies: zolang het heen en weer slaan beperkt blijft tot 1 cm bv, je het vliegen er verder niet onder lijdt, lekker zo laten.
Nu zijn er natuurlijk wel wat dingen die je kunt doen:
- Staartvin eraf halen. Als je buiten vliegt, vangt dat ding wind (duh), en dat vind het staartmotortje niet fijn.
Wel landen zonder gas. oftewel, stilhangen, steeds lager, en op 1 cm of zo gas eraf.
staartmotor die wordt tegengehouden kan ervoor zorgen dat de regelaar (of printplaat) af fikt.
- een vlakke throttlecurve erin. misschien een kleine V, maar vlak is goed. kortweg, throttlecurve is dan zoiets: 80-80-80-80-80.
bij een oplopende curve moet de hoofdmotor continu op en aftoeren (want jij bent continu met de linkerstick aan het spelen om hem op 1 hoogte te houden), wat de staart moet verwerken, en zal als gevolg continu heen en weer slaan.
- gain. Als je de MCPX BL hebt gekoppeld aan een DX6 of hoger, kun je gain (gevoeligheid) instellen. Moet je wel de mcpx correct aan de zender koppelen, hij heeft nl 2 koppel modussen.
eentje voor zenders met minder dan 6 kanalen, dan werkt de mcpx met 5 kanalen (dacht ik). en een modus met meer dan 5 kanalen, in de handleiding beschreven als analoge en computer zender modus.
nu heb ik dit geprobeert, en het maakt niet zo gek veel uit. alleen voor fine tunen, maar het slaan stopt er niet van.
- experimenteer wat met props.
hoofdbladen hebben een bepaalde weerstand, staartbladen ook. ik heb al een paar keer gehad dat ik bij het ene setje hoofdbladen geen nette staart overhield, zelfs na het proberen van vele verschillende types staartpropjes.
ander type/merk hoofdbladen erop, en er was geen probleem meer.
Zo hebben de originele propjes een beetje last van wegbuigen, 1 keer te ver en hij buigt nog veel makkelijker weg. zie je vaak door een lichtgrijs streepje in de kunststof aan de wortel van het propblaadje.
daar is de kunststof eigenlijk geknakt, lang niet zo sterk meer.
bij vliegen zal dat ene blaadje dus makkelijk wegbuigen, en levert dus ook niet hetzelfde vermogen als het blaadje aan de andere kant. en dan krijg je trilling en andere gekke dingen, vind een staart al helemaal niet leuk.
Wat ook gebeurt, is dat zo'n propje bij wat meer vermogen gaat slippen. hij mag er dus zeker niet al te makkelijk op en af gaan!
En zelfs met dat experimenteren, is bij mij de staart nog wel eens een beetje rammelig.
windstil totaal niet, vast als een huis.
wat wind wil hij nog wel eens wat gaan slaan, maar ik vind het niet problematisch. ene keer is het gekker dan anders.
en soms is het met stevige wind totaal niet aanwezig.
ander tipje: zoek s een vliegerwinkel op bij jou in de buurt.
die massieve staart van de mcpx is "gewoon" 3 mm vol koolstof staaf. die kun je per meter kopen bij winkels waar men ook vliegers en onderdelen ervoor verkoopt.
kun je ook zelf de staart wat langer maken, zolang het draadje het toe laat.
opletten met de draadjes.. zit een dun laagje vernis over, waardoor ze geen sluiting maken.
is die vernis weg, maken ze wel sluiting. dus opletten dat je ze niet klem duwt tijdens de vervanging van de staart.
verder vind ik hem aardig bom proof.
je moet wel wat linkjes naar de kop op voorraad hebben..
maar als je boven gras vliegt, en crash met het gas uit, heb je zelden echte schade.