HugoWs Tamiya Cup avontuur

Hugo, 3,7 is niet helemaal waar, dit is namelijk een direct drive. Daar werk je niet met een eindoverbrenging maar met verplaatsing (aantal mm per omwenteling van de motor). Bandenmaat x spur x pinion en dan in een formule. Je kunt een gear-ratio app downloaden zodat je dat kan berekenen. Feit is namelijk dat je motor bij een bepaalde verplaatsing optimaal werkt en bij zwaarder of lichtere verplaatsingen te warm wordt of niet presteert. Voor de Carson Cupmachine moet je ongeveer van 40-50mm uitgaan en een goeie 21.5 mag wel 100mm hebben. Hier kan je het berekenen: https://www.tqrcracing.com/rc_tools/rollout.asp
 
Het is nog steeds 3,7 ;)

De roll-out is nu 49,17, de banddiameter is 58mm. Die van de TT wielen is 63, de roll-out van die auto is dus 34,7. Een aanzienlijk verschil. Lager krijg ik hem nu niet, dit is het kleinste pinion dat ik heb en het enige spur. Een setje 48dp spurs en pinions staat op mijn verlanglijst. Nou maar afwachten wanneer de motorkeuze voor de cup van volgend jaar bekend wordt.

Gisteren op het asfalt van de skatebaan in de buurt gereden, maar niet lang. Een moertje van de stuurkogels trilde los, en nadere inspectie leerde dat ook de verstelling van de middendemper bijna los getrild was, en ook de pinion. Kennelijk trilt dit allemaal wat meer dan bij de toerwagen. Tijd voor borgmoeren en locktite.

Ik heb er nu ook de Carson Cup Machine in liggen, en een MRT regelaar. Als er inderdaad een goede sensored brushless komt voor de F1 volgend jaar en de Top Stock regelaar wordt vrijgegeven, dan gaat de regelaar uit de TT naar de Fighter van Daniël, de regelaar van de F1 in de TT, en krijgt de F1 een andere regelaar. Heb ik wat te doen...

Hugo
 
Laatst bewerkt:
@hugo.... 2.5mm quadraad bedrading is meer dan voldoende in de F1 met de huidige motoren, zie zelfs al 2mm quadraad.
Erg goede optie qua tandwielen zijn de Exotek 48DP spurs.
Dit ivm dat je de originele Tamiya lager kunt gebruiken en ook meer kogels in het spur gear voor een soepelere werking.
Deze gebruikt ook de originele 3mm diff kogels(wel ceramisch gebruiken)
1 piece trustbearing voor in het dif is eigenlijk ook een must maar dan wel de bevile(of hoe ze heten) conische ringen zo-----> )( monteren.
Dit resulteert een super smooth dif helemaal als je de diffrings met 600 waterproof in combinatie met remmenreiniger opschuurt zodat ze helemaal vlak zijn.
Banden had ik je reeds gemeld al zijn daar wat andere meningen over maar dit had ik gezegd ivm dat je niet veel ervaring met de F1 hebt en je dan beter een iets zachtere achterband kunt gebruiken.
Smeren is idd een vak apart en kan vooral in het begin wat zorgen veroorzaken.
Achter standaard altijd geheel smeren en voor beginnen met 1/3 van de band.
Deze ongeveer 5 minuten voor de heat goed droog maken met bv een handdoek.
Bij koude temperaturen een dunner smeermiddel gebruiken als bij warm weer(buiten).
Zorg er voor dat het smeermiddel ook geschikt is voor jou type band en de ondergrond daar er erg veel verschillende types zijn.
Draai trouwens je centre demper om ivm het niet af geveerde gewicht naar het chassis te brengen ipv op het bewegende deel.
Een optie om met jou voorwiel ophanging toch wat camber te maken is om de busjes die in het midden zitten aan de bovenzijde van de ophanging te verwijderen(afslijpen) en daar een 2 of 3 tal sluitringetjes onder te zetten.
Hiermee kun je dus meer of minder camber genereren wat er weer voor zorgt dat je banden rechter afslijten en niet zo als met de originele ophanging dat ze aan de buitenzijde sneller slijten als de binnen zijde.
Ik weet het, wederom een heel verhaal maar doe er je voordeel mee of gebruik het om de afstelling te vinden wat jij lekker vind rijden.

Mvg Roy
 
Dank voor alle advies. Gezien mijn verlanglijst en de betaling van onze gezamelijke rekening (mijn vrouw heeft geen geld meer...) krijg ik alles wat ik nog nodig heb voor mijn verjaardag komende maand. Thaan zal de details wel kennen ;). Exotec spurs en bijbehorende pinions zitten er ook bij. Ik begin met een setje rubber banden, om bandenslijtage nog even buiten de leercurve te houden. Ik had geen dunnere draad in huis, wordt ook veranderd. Maar ik wilde gewoon even rijden...

Hugo
 
Even wat geprobeerd, ik presenteer u HugoW's gripverwijderaar:

temporary_zpsd9hjtlla.jpg


1,5mm vliegtuig triplex plaatje dat de servosteun met het accuframe verbind. Resultaat: geen sturing meer, heel veel onderstuur. Zonder het plaatje had ik dat niet. Kennelijk is het veren van het chassis zelf niet geheel ongewenst...

Hugo
 
Een F104 heeft ook een bovendek uit 1 stuk, ik heb daar nu de F104x1 versie van carbon op zitten zodat het stuk vooraan ook vrij is en het chassis meer door veert en daardoor meer grip heb. Ik heb door het X1 bovendek ook de frictie plaatjes niet meer nodig en de veer direct op de brug wat ook weer voor meer grip zorgt. Daarnaast ook nog een 1.3mm T-bar gemonteerd. Ik heb alleen nog maar binnen op de baan en buiten op het skate pleintje gereden maar ik had daar een hoop grip op de achterkant en voorkant. Voor heb ik 2 graden camber in moeten stellen anders kreeg ik griprolls :D
 
Hugo, in plaats van een verbindingsplaat met 4 bevestigingspunten, die het chassis zeer stijf maakt ( ben ik in 199x ook achtergekomen, toen de doorlopende bovenplaat uitkwam en wij voor het eerst door Gilles verslagen werden omdat hij deze 'verbetering' niet gebruikte ;-)), heb ik een stang tussen voorste demperbevestiging en net achter de servo gemaakt. Resultaat: minder doorhangen chassis, toch de flex en hierdoor meer stuur!
 
Dank je, Madhouse.

@Marten; oh, was jij dat. Ik meen ooit een foto van zoiets gezien te hebben, ik weet niet meer waar (ergens op het forum hier). Het houten plaatje was even om te proberen, als het werkte had ik een lang bovendek van Tamiya besteld. Dat is dus niet nodig. Misschien probeer ik als tussenweg wel een carbon basisplaat, later. Jouw constructie is erg handig, maar niet origineel Tamiya en dat is voor de Cup wel nodig.

Hugo
 
Klopt, ook een reden dat ik de cup niet meer rij. Ook na dat gesteggel na de finale is mij de zin in de tamiya cup geheel ontnomen. Straks moeten wij ons nog aan de door de fabrikant voorgeschreven bandenspanning houden....

Ik was er al lang geleden achter gekomen dat de doorlopende bovenplaat het chassis te stijf maakt. Helaas is de vering en demping van de voorwielen te primitief om dit op te vangen, dus moet het chassis dit maar doen. Helaas heb ik de carbon aniversarry edition bodemplaat nog niet kunnen testen, ben zeer benieuwd wat de bevindingen zijn.
 
Oh, de Nederlandse Tamiya Cup is echt heel leuk en gezellig hoor. Het enige gezeur komt bij de finale van de Belgen. Doe weer een keertje mee op Deventer volgend jaar, is echt gezellig.

Hugo
 
...Het enige gezeur komt bij de finale van de Belgen....
Hugo

Straffe uitspraak.
Waarschijnlijk baseer je dit op een nogal geescaleerde discussie elders op dit forum, maar gezien de reacties ter plaatse hebben de ander bijna 100 deelnemers uit meerdere landen een leuke race dag gehad.
Graag je iets voorzichtiger verwoorden op een openbaar forum, meningen worden snel uit zijn verband getrokken en blijven nog maanden staan, met alle negatieve gevolgen van dien.
 
+5

Zoals ik al eerder aangaf hebben recreatierijders en de wat meer serieuze wedstrijdrijders op zo'n dag andere belangen maar er mogen geen vraagtekens zijn over de reglementen. Je ziet het als een gezeur, ik zie het als een fout van 2 organisaties die niet correct samenwerken voor een eenduidig reglement.
 
De eerste pogingen om het houten model in siliconen in te smeren / gieten gebeurt vandaag. De eerste poging was niet goed, veel te veel harder erbij gedaan. Nog voordat ik kon uitsmeren was het al hard. Maar wel handig om eens te kijken hoe het gaat:

Het mannetje lijkt redelijk gelukt:
temporary_zpsg9p2hvb9.jpg


Maar er zitten veel te veel belletjes in:
temporary_zpsfxyby6ch.jpg


Nu is de tweede poging met veel minder harder erin aan het uitharden:
temporary_zpskifch79o.jpg


Helaas loopt een groot deel van de rubber er weer af. Volgende laag wordt ook nog zo dun, tegen de belletjes, maar daarna dikkere lagen met een dikmaker in het mengsel.

Hugo
 
Zo, met het reglement bekend ben ik weer met de F1 in de weer. Het kapproject gaat ook door, al wel langzaam want het blijkt niet allemaal zo eenvoudig…

Gisteren het chassis bedraad:

temporary_zpsw7ro62ia.jpg


Ik kies ervoor om met de Carson Cup Machine te beginnen. Ik zal nog veel moeten leren en als ik t.z.t. vind dat de motor de beperkende factor is, en niet mijn stuurkunst, dan ga ik wel over op de brushless. Het scheelt nu ook in de investering en als ik er eentje opbrand heb ik er nog wel eentje liggen.

De voorkant wordt veranderd naar een F104 ophanging, meer en deel van die onderdelen heb ik nog ergens liggen. Ik heb ooit een doos ‘rotzooi’ (volgens de goede gever) gekregen, daar zit nog vanalles F104-igs in. Met die andere ophanging zou de voorkant smal moeten zijn conform het reglement, en lager. Op de rubber banden staat hij met de F103 ophanging in standje off-road.

Achter is de breedte goed, maar ook hier staat het op standje off-road qua hoogte. Ik denk dat ik een setje 54166 koop, de alu motorpod zijkanten van de F104. Net op RCTech geleerd dat me dat 4mm hoogte scheelt, precies wat ik zoek.

Dan nog een deuk in het budget slaan met alle banden en velgen, en dan ben ik er klaar voor. Als de kap niet op tijd af is zal ik daar iets voor moeten kopen, maar dat zien we dan wel weer. Dat kan op korte termijn.

Hugo
 
Ik ben heel benieuwd hoe F1 je gaat bevallen. Ik heb zelf bij MRC met een Cup Machine gereden en die werd boven de 100 graden, die zal dus snel zijn vermogen verliezen. F1 is mij niet zo goed bevallen, ik vind het erg lastig en ga enkel Top Stock rijden aankomend jaar.
 
Back
Top