CleanFlight Ervaringen

BL heli 14 erop staan.

Motors starten te draaien bij 1006 (motor tab).

Throttle geven via de zender geeft volgende resultaat;

Motor 1 = 1000
Motor 2 = loopt op naar 1100
Motor 3 = loopt op naar 1300
Motor 4 = 1000

In de reciever tab zie ik alleen de throttle verspringen. Dus er zit geen fout in de doorgegeven kanalen.
 
but why u expect them to go the same throttle? move tve quad. ;) if you see motor tab it has nothing to fo with esc nyou can turn them off and see motor output. its fc makes it.
 
Laatst bewerkt:
BL heli 14 erop staan.

Motors starten te draaien bij 1006 (motor tab).

Throttle geven via de zender geeft volgende resultaat;

Motor 1 = 1000
Motor 2 = loopt op naar 1100
Motor 3 = loopt op naar 1300
Motor 4 = 1000

In de reciever tab zie ik alleen de throttle verspringen. Dus er zit geen fout in de doorgegeven kanalen.
een quad probeert te vliegen bij armen he....dus dat is allemaal normaal wat je ziet. Het wil al.corrigeren. Verdraai de quad en je zult zien dat het weer wisselt. Motor tab is wat telt.
 
Wat ik bedoel is het volgende:

in de motor tab zet ik hem op 1006; alle motoren draaien;
Nu arm ik de quad en geef ik gas; hoe langer ik wacht hoe meer motor 2 en motor 3 stijgen (kijk ik na in de motor tab) en motor 1 en 4 zakken. Vandaag heb ik getest;

Naze32; full erase;
Blheli 13.2.0.2 erop
Blheli 14.x.x erop
One shot aan/uit (staat nu aan)
zender / ontvanger uitgesloten (in de receiver tab zie ik Throttle omhoog komen verder geen andere input)

Bovenstaande in Acro mode.

Gezet in horizon mode;
Motors corrigeren zie je ook terug in de motor tab; zodra ik hem rustig laat staan zakken motor 1 en 4 weer in. motor 2 en 3 stijgen. Ik heb een filmpje ervan. Ik zal kijken of ik deze morgen online kan zetten.


-- Mocht ik jullie nou verkeerd begrijpen en zou dit "normaal" gedrag zijn dan ga ik hem morgen testen. Maar het viel me op na een blheli update en het gebruik gaan maken van m'n nieuwe zender / ontvanger. Vandaar dat ik het vreemd vind. Ik zou niet weten waarom 2 motor zouden mogen zakken en 2 mogen stijgen wanneer ik alleen throttle geef.
 
Sounds normal to me. :) Tilt the quad left and right... Motors will react to compensate the tilt. Raising is ok because FC tries to compensate and cant do that without props. It tries harder.
 
Yesterday flying with Clean Flight on B330 with LuxFloat.... For some reason, LuxFloat didn't work for me on Mini... As @BorisB said its due to vibrations, But B330 seems love it. I guess its heavier, and vibrates less ;)


Enjoy. Hope not bore you to the death ;)
 
Laatst bewerkt:
well, dat klinkt idd normaal. Maar zou hij mogen corrigeren in de Acro mode?

Ja, volgens mij wel. Ik dacht eerst ook dat in acro mode de gyro niet actief is, maar dat is dus niet zo:

Bedankt voor de uitleg. Toch snap ik het niet helemaal. Bij acro wordt acc toch ook gebruikt? Als ik in acro met de hand de copter met draaiende props vasthoudt en kantel, dan voel ik tegendruk en hoor ik de naar onder gekantelde motoren meer toeren maken. Of is dat een bug in de software? Het effect is wel veel minder dan bij angle of horizon.

dat is gyro in zijn volle werking [emoji1]

De pid algorythme doet zijn best om de rotatie snelheid 0 te houden bij 0 input. Die boeit het niet of het level is of niet.

Martin
 
Yesterday flying with Clean Flight on B330 with LuxFloat.... For some reason, LuxFloat didn't work for me on Mini... As @BorisB said its due to vibrations, But B330 seems love it. I guess its heavier, and vibrates less ;)


Enjoy. Hope not bore you to the death ;)
Zelf ook een B330 gehad en vloog inderdaad goed met Luxfloat. Wat een beest zeg!
 
Hoort hier miss niet helemaal thuis maar ik heb sinds kort mijn Flip260 up-and-running :)
(naze32, cobra 2300, ztw spider 20A esc, 5040 props) ik vlieg in horizon (kom van DJI naza af dus ff rust beginnen).

Vlieg voor mijn gevoel "ok", veel sneller dan mijn oude F450 dus het is allemaal even wennen.

Wat ik niet helemaal voor elkaar krijg is het volgende: als ik een stoot gas geef, dus van hoover in 1x naar +/- 75% gas dan hoor je de motoren wat nerveus "janken".
Alleen welke settings/PID's pas ik aan om dit oscilleren te verminderen? Ik heb volgens de Cleanflight documentatie de TPA breakpoint al verhoogt naar 1750 maar dat veranderd vrijwel niets.
(Luxfloat settings, vrijwel standaard PID's).
 
Janken doen ze allemaal, heerlijk geluidje ;)

Oscilleren hoort daarentegen weer niet. Er zijn meerdere zaken waar je op moet letten met het tunen van de quad.

Vlieg je met OneShot? Dan Looptime op 1600 zetten om mee te beginnen. Moeten ze wel aan kunnen lijkt me. Vlieg je zonder OneShot, dan PWM_rate op 488 zetten en Looptime op 2049. Volgens mij zijn die Spiders 500Hz namelijk. Als ze 600Hz zijn, kun je de PWM en Looptime verhogen. 1000000/PWM=Looptime.

Welke PID controller vlieg je? Meestal is het handig om de PID's van iemand over te nemen die een vergelijkbare setup heeft. Dan zit je vaak voor 80% al goed.

Bij trillingen op punch outs begin je meestal de P op Pitch en/of Roll te verlagen totdat ze weg zijn. Je moet daar net onder gaan zitten, te lage P vliegt ook voor geen meter, heel log. Daarna zul je waarschijnlijk ook I en/of D weer aan moeten passen.

Bij sommige PID controllers kun je TPA gebruiken. Je moet eerst kijken bij hoeveel % throttle de quad begint te trillen. Bij 50% throttle zet je TPA_breakpoint op 1500 als 1500 je mid stick is. Kortweg gezegd begint hij de stick input dan af te zwakken vanaf mid stick. Begint hij pas bij 70% throttle te oscilleren, dan kun je TPA_breakpoint op 1750 proberen bijvoorbeeld. Dan is het nog een kwestie van TPA verhogen totdat de trillingen weg zijn. Meestal kom je waardes tussen de 0.4 en 0.7 tegen. Vlieg je Acro, dan is PID controller 1 een fijne. Daar werkt TPA ook bij.

Ben er ondertussen wel achter dat iedereen zijn PID's weer anders tuned, maar in basis moet je de oscillaties er met het verlagen van P uit zien te krijgen. Lukt dat niet goed, wordt P te laag, kun je TPA gebruiken. Daar komt het in de basis wel op neer. Bij een H-quad zal de P op Pitch altijd wat hoger zijn. Verder dient de Quad mooi in balans te zijn en gekalibreerd in Cleanflight.
 
Hoort hier miss niet helemaal thuis maar ik heb sinds kort mijn Flip260 up-and-running :)
(naze32, cobra 2300, ztw spider 20A esc, 5040 props) ik vlieg in horizon (kom van DJI naza af dus ff rust beginnen).

Vlieg voor mijn gevoel "ok", veel sneller dan mijn oude F450 dus het is allemaal even wennen.

Wat ik niet helemaal voor elkaar krijg is het volgende: als ik een stoot gas geef, dus van hoover in 1x naar +/- 75% gas dan hoor je de motoren wat nerveus "janken".
Alleen welke settings/PID's pas ik aan om dit oscilleren te verminderen? Ik heb volgens de Cleanflight documentatie de TPA breakpoint al verhoogt naar 1750 maar dat veranderd vrijwel niets.
(Luxfloat settings, vrijwel standaard PID's).
met tpa_breakpoint verhogen bereik je alleen het tegendeel :)
dat is het punt waar tpa in werking treedt. In het geval van oscillaties zou je het gedrag alleen verergeren.
Ik zou de tpa zelf verhogen en niet tpa breakpoint.

Soms kan het probleem van de oscillaties veel dieper liggen. Laatste cleanflight master biedt optionele filtering daarvoor. Maar probeer eerst eens met tunen en tpa
 
Thanks voor de duidelijk reacties en heldere uitleg Royce en Boris!
Vanavond even een paar rondjes gedaan met wat milde aanpassingen en het lijkt al stukken beter!

Rede waarom ik aan het TPA breakpoint zat kwam door dit stukje uitleg wat ik klaarblijkelijk niet goed heb begrepen:
If you are getting oscillations starting at say 3/4 throttle, set tpa breakpoint = 1750 or lower (remember, this is assuming your throttle range is 1000-2000), and then slowly increase TPA until your oscillations are gone. Usually, you will want tpa breakpoint to start a little sooner then when your oscillations start so you'll want to experiment with the values to reduce/remove the oscillations.
 
655255dc-ac92-11e4-9491-1a58d868c131.png


PID Tuning Manual:
https://github.com/cleanflight/cleanflight/blob/master/docs/PID tuning.md
 
Back
Top