Aan een touwtje is toch ook 'remote controlled'?
Aan een touwtje betekent hooguit dat het object in kwestie niet weg kan vliegen. Ik zie echt niet hoe je met 1 touw iets kunt ‘controllen’.

Er zijn ooit wel mono line systemen ontwikkeld om via 1 lijn – 0.3 massief verenstaal- via torsie iets te kunnen bedienen, maar deze waren alleen bruikbaar voor de race klassen die slechts horizontaal rechtuit gestuurd werden. Wilde men meer met het hoogteroer, dan waren deze systemen te traag.
Bij Speed (F2A) werd mono line op een gegeven moment niet meer toegestaan om de toen alsmaar oplopende snelheden (> 270kmh) te beteugelen. Inmiddels wordt er met tweelijnssystemen met lijndikten >0,4 mm al lang boven de 300 gevlogen. Kunstvlucht gaat goddank maar ~ 90.
. Of is vrije vlucht gedefinieerd als vliegen zonder motor?
Niet dat ik weet. Meer VV dan dit wordt het niet:
Nog steeds kun je dan in principe autonoom vliegen als je thermiek weet te vinden. Of mag er bij vrije vlucht helemaal geen elektronica aan boord zijn?
Interessant… Een van de doelen van VV is juist het autonoom vliegen in thermiek. En electronica, alleen zolang het het afbreken van de vlucht mogelijk maakt (wat vroeger alleen met een timer kon).
Hier wat VV -op niveau- eigenlijk is:
Ik hoop dat mijn angst voor 'vrije vlucht drones' ongegrond is.
Eerlijk gezegd ben ik het benauwdst voor RC drones. Daarvan weet je namelijk zeker dat het grootste deel wordt ‘bestuurd’ door lieden die geen idee hebben waarmee ze bezig zijn. Of op zijn minst van wat ze er zeker niet mee zouden moeten doen.
Tsja... gebruikelijk is, dat remote control wordt geinterpreteerd als "geen fysieke verbinding"... Hoewel de term vroeger ook wel voor kabelbedieningen werd gebruikt (bijvoorbeeld gas en keerkoppeling van een aanhangmotor).
Maar er staat mij iets van bij, dat een "luchtvaartuig" wat op enigerlei wijze fysiek aan de grond verbonden is (dus ook de strandvliegertjes, maar ook lijnbesturing) wettelijk gezien niet eens luchtvaartuigen ZIJN, en dus überhaupt niet door een eventueel verbod op modelvliegen bedreigt KAN worden....
Dat VIND ik ook, maar helaas kunnen we alleen enige zekerheid (als al) ontlenen aan wat er werkelijk op papier staat. Vandaar dat ik pleit voor opname van alle vormen van modelvliegen in de nieuwe regeling.
Want straks komt iemand nog op het onzalige idee, dat, omdat er niets over beschreven staat, het dus per definitie illegaal is. Volslagen onzinnig, maar zie dat dan nog maar eens terug te draaien. We zijn al veel te veel kwijtgeraakt.
Dan zijn er vast nog wel andere gronden waarom het verboden zou kunnen worden, zoals geluidsoverlast (ik noem maar een zijstraat)
Heb je wel eens gemerkt wat het verschil is tussende reikwijdte van het geluid van RC modellen vs. LB? Gek genoeg meent men ondanks dit verschil toch dat LB aan dezelfde normen zou moeten voldoen.
Niet eerlijk, maar ja, wat doe je er aan?
Waar het mij om gaat is, hoe VV en LB worden gedefinieerd binnen het wettelijk kader, dus hoe het in de wet luchtvaart of regeling modelvliegen staat omschreven. Niet wat we er zelf van vinden.
Zodat we geen gezeur krijgen over zaken die men dan maar zelf bedenkt omdat het nergens zwart op wit staat.
Net zoals we dat (het geen gezeur krijgen) nu voor RC zien gebeuren. Niets meer of minder.
Vrije vlucht wordt in elk geval gedefiniëerd als dat na de start op geen enkele wijze meer invloed op de vlucht uitgeoefend kan worden, anders dan vooraf ingestelde timers o.i.d.
Inmiddels klopt die definitie niet meer helemaal.
Het lijkt me stug, dat mensen hun mogelijkheid om een autonome vlucht te kunnen onderbreken gaan opgeven, puur en alleen om onder de definitie vrije vlucht te vallen....
Mij ook, maar VV is per definitie autonoom EN biedt inmiddels de mogelijkheid de vlucht van afstand te onderbreken.