Na al wat vragen gesteld te hebben hier op het forum nu dan toch maar een bouwverslag.
Ben net zoals velen hier enthousiast geworden voor quadvliegen na het zien van wat YouTube filmpjes.
Toen veel op internet gesneupt en zo hier uitgekomen.
Na wat setups bekeken te hebben zelf maar het een en ander besteld.
Het bestel lijstje:
Zmr250 Carbon frame. (Quadcopters Enzo)
Emax MT2204 2300kv motoren. (Quadcopters Enzo)
Emax 20A esc's. (Quadcopters Enzo)
Naze32 full funfly FC. (Quadcopters Enzo)
Spectrum DX6 zender met AR610 ontvanger. (Welkom op Modelshoponline | Nils Ester Modelbouw shop)
YellowRC B6AC lader. (Welkom op Modelshoponline | Nils Ester Modelbouw shop)
2x RCplus. 1600mah 30C 3S lipo's. (Welkom op Modelshoponline | Nils Ester Modelbouw shop)
5030 GF propellors. (Online Shopping for Cool Gadgets, RC helicopter & Quadcopter, Mobile phone, Fashion at Banggood.com)
Lipo tester + alarm. (Quadcopters Enzo)
1.Dan de bouw. Eerst maar een overzicht van de materialen en nog een schone werkplaats.
2.Volop aan het bouwen en al een mooie bende gemaakt. De gaten voor de motorbevestiging wat opgeruimd met een boortje.
3.Esc's vastgezet. Deze 20A zijn wel aardig groot dus in het frame gemonteerd.
4.Kabelboom gemaakt. Eerst enorm zitten knoeien met het solderen tot ik deze tip tegen kwam. Met koperdraadje vastgezet en geheel gesoldeerd.
5.Het naze32 bord gepast en alvast wat krimpkous om de esc's om straks de draden weg te werken.
6.Hier alle motoren tijdelijk gesoldeerd om de draairichting te testen. Getest met de esc aangesloten op het throttle kanaal van de ontvanger, wat gas geven met de zender en je weet de richting zonder servotester. (Dank voor de hulp chrisdv)
7.Hier de motoren klaar voor krimpkousen.
8.Alles mooi strak.
9.Hier de overbodige plus en min vanaf de esc's verwijderd en de signaal ingekort en bij elkaar in een stekker gestopt.
10.Hier het naze32 bord geplaatst met vinyl m3 boutjes en carbon afstandsbussen. De ontvanger geplaatst en zelf verbindingsstekkers gemaakt van wat servoresten.
11.Finished product. Ontvanger draad op een tywrap gekrimpkoust. Klittenband wraps van de bouwmarkt.
12.RTF.
13.Nu eerst maar wat lipo's leeg vliegen. Maar het volgende project ligt al klaar.
Dan een wat gedetailleerder bouwverslag.
Zoals in foto 1 te zien is zijn alle materialen aanwezig. Wil je alles in een keer bouwen dan zul je naast het bovengenoemde lijstje ook nog een keer naar de bouwmarkt moeten voor tyraps, dubbelzijdige tape, loctite of bison lockbond en verschillende maten krimpkous.
Ook een goedgevulde gereedschapskoffer is handig maar sowieso een soldeerbout met harskernsoldeer.
Foto 2,3,4
Ik heb ervoor gekozen om het onderste deel van het frame alvast in elkaar te zetten, dit omdat de gebruikte esc's niet alleen op de armen pasten(te groot). Zou je 12A esc's gebruiken dan kun je ze wel op de armen monteren en deze later op het frame zetten. Qua afwerking zou het misschien mooier zijn als je later de ondersteplaat kunt monteren. Zo kun je je voedingen naar de esc,s tussen de bodemplaten wegwerken. Ik heb hier alle draden naar een punt gebracht en daar aan elkaar gesoldeert. Zou ik het weer doen dan had ik de voorste esc's op een kabel gezet en de kabel achterin nog een keer open gestript om de achterste esc's te solderen. Zoals op de foto's te zien is heb je nu een hele dikke "knoop" draden. Hierdoor moet je FC hoger komen.
Foto 5,6,7,8
Voor dat de motors zijn gemonteerd heb ik eerst een stuk krimpkous om de esc geschoven zodat ik later alle draden mooi weg kan werken.
Daarna de motors gemonteerd met bison lockbond. Het mooie van deze Emax motors is dat je 2 verschillende hebt clockwise en counterclockwise(schroefdraad op as), hierdoor kun je ze zo monteren dat de propellormoeren zichzelf vastdraaien tijdens vliegen. Na het testen van de draairichting zoals besproken alles gekrimpt.
Foto 9
Hier heb ik alle + en - van drie esc's gehaald omdat deze overbodig zijn. De signaaldraden zijn ingekort en bij elkaar in een stekker gedaan. zo hoef je maar twee stekker op het naze32 bord aan te sluiten(een "staand" een "liggend").
Foto 10
Hier is het naze32 bord geplaatst. ik heb de pins voor de motors onder het bordje gesoldeert met het haaks pin blokje. Mischien niet duidelijk op de foto te zien. Voor de verbinding met de ontvanger heb ik zelf kabeltjes gemaakt van oude servo en jst stekkers. Dit ook omdat bestaande breakout kabels best groot zijn. Later kwam ik erachter dat er ook ontvangers zijn die alle signalen via 1 servo stekker kunnen versturen, maar deze ontvanger zat bij de zender.
Ook is het naze32 bord gedraaid geplaatst. officieel hort de usb aansluiting naar achter te zitten, maar je kunt later de richting van je bord nog draaien met baseflight (programma voor instellen van naze32, later meer hierover)
Foto 11,12
Helemaal klaar voor het instellen en vliegen.
Hier is ook te zien dat ik 2 tyraps net achter de camera mount heb zitten, deze zorgen ervoor dat de lipo niet naar voren kan schuiven bij een crash.
Hier zitten de klittenband wraps er ook nog op. Ik heb zelf lipostraps besteld want deze zijn vrij lastig aan te snoeren.
Bij de volgende update zal ik nog wat meer vertellen over het instellen van het naze32 bord doormiddel van baseflight. En de probleempjes die ik daar nog tegenkwam.
Ben net zoals velen hier enthousiast geworden voor quadvliegen na het zien van wat YouTube filmpjes.
Toen veel op internet gesneupt en zo hier uitgekomen.
Na wat setups bekeken te hebben zelf maar het een en ander besteld.
Het bestel lijstje:
Zmr250 Carbon frame. (Quadcopters Enzo)
Emax MT2204 2300kv motoren. (Quadcopters Enzo)
Emax 20A esc's. (Quadcopters Enzo)
Naze32 full funfly FC. (Quadcopters Enzo)
Spectrum DX6 zender met AR610 ontvanger. (Welkom op Modelshoponline | Nils Ester Modelbouw shop)
YellowRC B6AC lader. (Welkom op Modelshoponline | Nils Ester Modelbouw shop)
2x RCplus. 1600mah 30C 3S lipo's. (Welkom op Modelshoponline | Nils Ester Modelbouw shop)
5030 GF propellors. (Online Shopping for Cool Gadgets, RC helicopter & Quadcopter, Mobile phone, Fashion at Banggood.com)
Lipo tester + alarm. (Quadcopters Enzo)
1.Dan de bouw. Eerst maar een overzicht van de materialen en nog een schone werkplaats.
2.Volop aan het bouwen en al een mooie bende gemaakt. De gaten voor de motorbevestiging wat opgeruimd met een boortje.
3.Esc's vastgezet. Deze 20A zijn wel aardig groot dus in het frame gemonteerd.
4.Kabelboom gemaakt. Eerst enorm zitten knoeien met het solderen tot ik deze tip tegen kwam. Met koperdraadje vastgezet en geheel gesoldeerd.
5.Het naze32 bord gepast en alvast wat krimpkous om de esc's om straks de draden weg te werken.
6.Hier alle motoren tijdelijk gesoldeerd om de draairichting te testen. Getest met de esc aangesloten op het throttle kanaal van de ontvanger, wat gas geven met de zender en je weet de richting zonder servotester. (Dank voor de hulp chrisdv)
7.Hier de motoren klaar voor krimpkousen.
8.Alles mooi strak.
9.Hier de overbodige plus en min vanaf de esc's verwijderd en de signaal ingekort en bij elkaar in een stekker gestopt.
10.Hier het naze32 bord geplaatst met vinyl m3 boutjes en carbon afstandsbussen. De ontvanger geplaatst en zelf verbindingsstekkers gemaakt van wat servoresten.
11.Finished product. Ontvanger draad op een tywrap gekrimpkoust. Klittenband wraps van de bouwmarkt.
12.RTF.
13.Nu eerst maar wat lipo's leeg vliegen. Maar het volgende project ligt al klaar.
Dan een wat gedetailleerder bouwverslag.
Zoals in foto 1 te zien is zijn alle materialen aanwezig. Wil je alles in een keer bouwen dan zul je naast het bovengenoemde lijstje ook nog een keer naar de bouwmarkt moeten voor tyraps, dubbelzijdige tape, loctite of bison lockbond en verschillende maten krimpkous.
Ook een goedgevulde gereedschapskoffer is handig maar sowieso een soldeerbout met harskernsoldeer.
Foto 2,3,4
Ik heb ervoor gekozen om het onderste deel van het frame alvast in elkaar te zetten, dit omdat de gebruikte esc's niet alleen op de armen pasten(te groot). Zou je 12A esc's gebruiken dan kun je ze wel op de armen monteren en deze later op het frame zetten. Qua afwerking zou het misschien mooier zijn als je later de ondersteplaat kunt monteren. Zo kun je je voedingen naar de esc,s tussen de bodemplaten wegwerken. Ik heb hier alle draden naar een punt gebracht en daar aan elkaar gesoldeert. Zou ik het weer doen dan had ik de voorste esc's op een kabel gezet en de kabel achterin nog een keer open gestript om de achterste esc's te solderen. Zoals op de foto's te zien is heb je nu een hele dikke "knoop" draden. Hierdoor moet je FC hoger komen.
Foto 5,6,7,8
Voor dat de motors zijn gemonteerd heb ik eerst een stuk krimpkous om de esc geschoven zodat ik later alle draden mooi weg kan werken.
Daarna de motors gemonteerd met bison lockbond. Het mooie van deze Emax motors is dat je 2 verschillende hebt clockwise en counterclockwise(schroefdraad op as), hierdoor kun je ze zo monteren dat de propellormoeren zichzelf vastdraaien tijdens vliegen. Na het testen van de draairichting zoals besproken alles gekrimpt.
Foto 9
Hier heb ik alle + en - van drie esc's gehaald omdat deze overbodig zijn. De signaaldraden zijn ingekort en bij elkaar in een stekker gedaan. zo hoef je maar twee stekker op het naze32 bord aan te sluiten(een "staand" een "liggend").
Foto 10
Hier is het naze32 bord geplaatst. ik heb de pins voor de motors onder het bordje gesoldeert met het haaks pin blokje. Mischien niet duidelijk op de foto te zien. Voor de verbinding met de ontvanger heb ik zelf kabeltjes gemaakt van oude servo en jst stekkers. Dit ook omdat bestaande breakout kabels best groot zijn. Later kwam ik erachter dat er ook ontvangers zijn die alle signalen via 1 servo stekker kunnen versturen, maar deze ontvanger zat bij de zender.
Ook is het naze32 bord gedraaid geplaatst. officieel hort de usb aansluiting naar achter te zitten, maar je kunt later de richting van je bord nog draaien met baseflight (programma voor instellen van naze32, later meer hierover)
Foto 11,12
Helemaal klaar voor het instellen en vliegen.
Hier is ook te zien dat ik 2 tyraps net achter de camera mount heb zitten, deze zorgen ervoor dat de lipo niet naar voren kan schuiven bij een crash.
Hier zitten de klittenband wraps er ook nog op. Ik heb zelf lipostraps besteld want deze zijn vrij lastig aan te snoeren.
Bij de volgende update zal ik nog wat meer vertellen over het instellen van het naze32 bord doormiddel van baseflight. En de probleempjes die ik daar nog tegenkwam.
Laatst bewerkt door een moderator: