Hoewel ik al 20 jaar ook met brandstofvliegtuigen vlieg moet ik eerlijk zegen dat een brandstofheli me best nog wel lastig lijkt, zeker met oefenen. Met mijn Trex600 maak ik me geen zorgen over motoruitval. Met mijn brandstofvliegtuigen ook niet, daar weet ik wat ik moet doen als het gebeurd. Maar leren helivliegen met in het achterhoofd dat je ook een autorotatie moet kunnen maken lijkt me nog weer wat lastiger
Euh....
In meer dan 30 jaar brandstofhelivliegen (waarvan in totaal 5 jaar met heli's die niet eens een AR vrijloop HADDEN....) is het mij welgeteld precies 5 keer overkomen dat een motor uitviel. In die tijd zijn minstens 18 brandstofheli's de revue gepasseerd...
In al die jaren heb ik nooit ook maar ene seconde besteed aan leren autoroteren, en toch hebben van die 5 motoruitvallen er slechts een geleid tot een schade geval. Niet omdat ik niet kon autoroteren, maar omdat het op plm 80 meter bij me vandaan gebeurde, en precies daar waar ik op af koerste, een hek stond.... (van 80 m afstand kan ik nl niet zien of ik 2 m voor, 2 m achter, of precies OP dat hek terecht ga komen....)
Van allevijf die motor-uitvallen weet ik (uiteraard pas achteraf) wat de oorzaak was, en ik durf gerust te stellen, dat als ik wat beter had nagedacht, drie van de vijf 100% voorkomen hadden kunnen worden. Een van die drie was dat schadegeval.
Hou je dus nog 2 "echte" motoruitvallen over, en die zijn allebei zonder schade verlopen....
Helimotoren, en zeker benzinemotoren, vallen echt niet zomaar uit, en het is een risico waarvan het niet eens de moeite loont om je er zorgen over te maken, werkelijk niet, zo klein is het. Zelfs niet met een heli van een paar duizend euro...
Electro daarentegen: dat vlieg ik nog maar een jaar of vijf, en met een zichzelf desolderende bulletconnector blijft er niks over om zelfs nog maar te sturen. Dat is me ondanks dat ik echt wel kan solderen, toch al twee keer overkomen: blijkbaar een vuiltje op het contact, of de connector verliest zijn klemkracht wat, de boel word heet en OEPS....
Als ik het statistisch doorreken, en als ik lees hoevaak er hier een ESC uitbrand o.i.d. dan kan ik eigenlijk alleen maar concluderen dat electro vaker in de lucht uitvalt dan brandstof, en bij het meerendeel van die uitvallen blijft er ook geen werkende besturing meer over...
Groet, Bert