CleanFlight Ervaringen

Zag bij 1.7.2 niks staan in de release notes aangaande de Harakiri, wachten op 1.7.3 dus.
1.7.2 is al een week uit (release candidate)
Ik bedoelde daarop volgende idd.
Als je naar pull requests kijkt zie je dat de oplossing bovenaan staat :).

Overigens vandaag weer met pidc2 gevlogen en me like!
 
Zal de pidc2 ook eens testen, tot nu toe de 1 en 3 werkende gekregen.

Gaat snel met die releases, kan niet volgen! Denk eraan om de USB naar buiten te brengen zodat de kap er niet steeds af moet voor een update en het stekkertje niet uitslijt.
 
Zal de pidc2 ook eens testen, tot nu toe de 1 en 3 werkende gekregen.

Gaat snel met die releases, kan niet volgen! Denk eraan om de USB naar buiten te brengen zodat de kap er niet steeds af moet voor een update en het stekkertje niet uitslijt.

Hier een testje na wat tuning sessies. Zeer smooth deze! Dit allemaal ondanks de wind wat niet te zien is in de beelden.

Dit zijn ongeveer de pids wat je kan hebben op deze PID controller. Aan level heb ik niet veel aandacht besteed, maar het leek goed te werken.

PIDS op mijn KISS mini h (degene van de video)
luxfloat_kiss.jpg


Mijn andere quad met afro op blheli 13.0 met oneshot125
luxfloat_afro.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Shit hee die pids vliegen echt strak bij jouw en je vlieg kunsten :O. Welke firmware is het best voor mantis 20amp om oneshot125 te draaien
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vandaag mijn Hovership MHQ2 met 3 bladed 5030 geprobeerd te tunen met KISS ESC's (oneshot). fw: 1.7.2 PID 1. Schijnbaar met 8.0 op P begint ie te trillen als een schuurmachine, maar vliegt nog steeds (voor mijn gevoel) erg strak. Ik heb waarschijnlijk net te weinig kaas van het geheel gegeten, een beetje newbie, maar eager to learn this ShU*(. Met luxfloat heb ik al helemaal een vliegende vibrator.... veel te hoog gok ik....

Ik heb nu in multiwii (rewrite) de P op 7.0 staan van Ail/Ele en de Yaw op 9. Wat ik alleen merk nu is dat ik een yaw drift heb naar rechts (cw). Kan het zijn dat de naze een graadje naar links gemonteerd zit? Hamvraag, hoe kan ik dit corrigeren? Graad voor graad proberen? trimmen op de zender? PID van yaw instellen? ik heb werkelijk geen idee. Maar voor LOS toch best essentieel.

Alvast bedankt.
 
Shit hee die pids vliegen echt strak bij jouw en je vlieg kunsten :O. Welke firmware is het best voor mantis 20amp om oneshot125 te draaien
Voor ztw mantis is de laatste 13.1 blheli de beste.

Vandaag mijn Hovership MHQ2 met 3 bladed 5030 geprobeerd te tunen met KISS ESC's (oneshot). fw: 1.7.2 PID 1. Schijnbaar met 8.0 op P begint ie te trillen als een schuurmachine, maar vliegt nog steeds (voor mijn gevoel) erg strak. Ik heb waarschijnlijk net te weinig kaas van het geheel gegeten, een beetje newbie, maar eager to learn this ShU*(. Met luxfloat heb ik al helemaal een vliegende vibrator.... veel te hoog gok ik....

Ik heb nu in multiwii (rewrite) de P op 7.0 staan van Ail/Ele en de Yaw op 9. Wat ik alleen merk nu is dat ik een yaw drift heb naar rechts (cw). Kan het zijn dat de naze een graadje naar links gemonteerd zit? Hamvraag, hoe kan ik dit corrigeren? Graad voor graad proberen? trimmen op de zender? PID van yaw instellen? ik heb werkelijk geen idee. Maar voor LOS toch best essentieel.

Alvast bedankt.

Dat klinkt erg hoog die pids. Kijk uit met kiss want door die hoog frequente trillingen kunnen je motoren ontzettend heet worden met zelfs fatale gevlogen. Voel even aan je motoren.
Je pids klinken erg hoog. Bij luxfloat komen de pids veel lager uit dan bij de rewrite.
Pids zijn maar getallen en werken anders over verschillende controllers. Bij luxfloat is het steeds p verlagen tot de oscillaties weg zijn en je hebt al een goed getunde machine :).
Vlieg je op level mode trouwens of acro?
Yaw zou niet moeten weg draaien en heeft niets te maken met hoe je naze gemount is en je hoeft het niet te trimmen. Wat je wel kan kijken is of je radio goed ingesteld is dat midden ook 1500 is.
En anders P op yaw wat verhogen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat klinkt erg hoog die pids. Kijk uit met kiss want door die hoog frequente trillingen kunnen je motoren ontzettend heet worden met zelfs fatale gevlogen. Voel even aan je motoren.
Je pids klinken erg hoog. Bij luxfloat komen de pids veel lager uit dan bij de rewrite.
Pids zijn maar getallen en werken anders over verschillende controllers. Bij luxfloat is het steeds p verlagen tot de oscillaties weg zijn en je hebt al een goed getunde machine :).
Vlieg je op level mode trouwens of acro?
Yaw zou niet moeten weg draaien en heeft niets te maken met hoe je naze gemount is en je hoeft het niet te trimmen. Wat je wel kan kijken is of je radio goed ingesteld is dat midden ook 1500 is.
En anders P op yaw wat verhogen.

Hallo Boris B., aangenaam kennis te maken en dank je wel voor je tips!
De motortjes werden lauwig, maar zeker niet heet. Dit was na pak weg 2 a 3 minuten indoor hoveren met zeer hoge pid's. FPV vlieg ik acro, maar ik test wel altijd of angle/horizon ook werkt. LOS vlieg ik liever eigenlijk niet of Angle. Ik test het wel altijd want daar oscileert ie volgens mij veel sneller, althans, dat was met het KK bordje zo. Ik ga vanavond alles weer even bekijken en je tips uitproberen. Ik denk dat ik voorlopig even bij pid 1 (multiwii rewrite) blijf zodat ik autotune ook kan proberen (buiten).

Qua pids verlagen lijkt me dit wellicht een handige: gewoon ga voelen aan de dirty layer of het nog erg trilt als schuurmachine en dusdanig verlagen.

Nog een klein vraagje over PID tuning, met het KK bordje was het alles op 0 en beginnen met P, daarna I. Doe je dit ook zo op cleanflight, of laat je I en D op default staan en begin je dan met P.?

again, thanx en daar gaan we weer... Back to the drawing board. Misschien zelfs vanavond mijn nieuw mortortjes erop zetten (multistar elite 2300Kv) ipv bangood crap....
 
Hallo Boris B., aangenaam kennis te maken en dank je wel voor je tips!
De motortjes werden lauwig, maar zeker niet heet. Dit was na pak weg 2 a 3 minuten indoor hoveren met zeer hoge pid's. FPV vlieg ik acro, maar ik test wel altijd of angle/horizon ook werkt. LOS vlieg ik liever eigenlijk niet of Angle. Ik test het wel altijd want daar oscileert ie volgens mij veel sneller, althans, dat was met het KK bordje zo. Ik ga vanavond alles weer even bekijken en je tips uitproberen. Ik denk dat ik voorlopig even bij pid 1 (multiwii rewrite) blijf zodat ik autotune ook kan proberen (buiten).

Qua pids verlagen lijkt me dit wellicht een handige: gewoon ga voelen aan de dirty layer of het nog erg trilt als schuurmachine en dusdanig verlagen.

Nog een klein vraagje over PID tuning, met het KK bordje was het alles op 0 en beginnen met P, daarna I. Doe je dit ook zo op cleanflight, of laat je I en D op default staan en begin je dan met P.?

again, thanx en daar gaan we weer... Back to the drawing board. Misschien zelfs vanavond mijn nieuw mortortjes erop zetten (multistar elite 2300Kv) ipv bangood crap....

De 1 en 2 zijn de beste pid controlles! Beide werken vergelijkbaar, alleen voelt de luxfloat wat natuurlijker en wat vloeiender.

Maar spijtig genoeg hier geen weer om te vliegen! Ga die even uittesten tov de andere die jij zo goed vind.

Ik heb de harakiri vandaag toch snel tussen de buiten door wat meer getest en het viel zwaar tegen.
Er was geen drift, maar deze pid controller was eigenlijk 1 op 1 te vergelijken met de standaard baseflight pid controller. Enkel de yaw leek wat strakker naar mijn mening.
Wat er mis mee is.....tja de rates en pids zijn zo in elkaar verweven dat als je de P verlaagt je rotatie snelheid flink beinvloed wordt en je steeds blijft afstellen en tunen om enig liniear gevoel over te houden.

Voor mij is de 2 en 1 beste momenteel. Alleen 2 lijkt wat vloeiender en mooier te vliegen. 1 is wat meer robotisch.
 
ok dat was echt koud en winderig... ben bevroren teruggekomen, maar heb wel wat te melden.

FPV ging heerlijk met de hogere PID's. Heb de yaw opnieuw rechtgezet met subtrim, looptime op 2000 en motor_pwm op 488. Daarna heerlijk op het veldje gespeeld met mijn nieuwe liefde.

Heb aan het einde van de dag ook maar eens autotune geprobeerd en dit zijn de verschillen:

voor:
aux 0 2 1 1000 1175
aux 1 12 1 1400 1600
aux 2 14 1 1000 1800
aux 3 20 0 975 1175
set p_pitch = 65
set i_pitch = 30
set d_pitch = 23
set p_roll = 65
set i_roll = 30
set d_roll = 23
set p_yaw = 90
set i_yaw = 45
set d_yaw = 0

na:
aux 0 1 1 1000 1700
aux 1 20 0 975 1175
aux 2 0 0 900 900
aux 3 0 0 900 900
set p_pitch = 62
set i_pitch = 29
set d_pitch = 24
set p_roll = 61
set i_roll = 28
set d_roll = 24
set p_yaw = 122
set i_yaw = 28
set d_yaw = 24

Voor zover ik kan zien weinig verschil behalve yaw, maar wel wat anders, en vloog nog aardig. Ik moet het nog testen met FPV, maar ik kreeg hem nog thuis zonder brokken. Motortjes ben ik vergeten te voelen, maar ik gok dat ze warm aanvoelden met bevroren vingers. Volgende keer beter.

Wel even poor man's HUD maken met een warning ledje onder de cam ofzo, want ik hoorde niet dat de lipo leeg was, een maatje moest me waarschuwen, die zag de ledstrip achter knipperen (warning ingesteld op alles, dat overruled wel)

cheap ass voltage overlay komt eran iig....

Ik ga denk ik voorlopig even voor ail/ele P 6 of zoiets aangezien autotune ze (inderdaad Boris) verlaagd had. Echter wat moet ik met de yaw, die vind ik best hoog....

Ik heb wel een filmpje, maar die moet ik nog uppen. Weinig interessant, maar mocht je geinteresseerd zijn.... Je ziet vooral een trage piloot en weiland.

Groetjes!
PS: de link kan ik niet wegkrijgen, was een screenshot van de waarden die nu in het bericht staan.
A7RuHG8dG6WHAAAAAElFTkSuQmCC
 
Laatst bewerkt:
De 1 en 2 zijn de beste pid controlles! Beide werken vergelijkbaar, alleen voelt de luxfloat wat natuurlijker en wat vloeiender.



Ik heb de harakiri vandaag toch snel tussen de buiten door wat meer getest en het viel zwaar tegen.
Er was geen drift, maar deze pid controller was eigenlijk 1 op 1 te vergelijken met de standaard baseflight pid controller. Enkel de yaw leek wat strakker naar mijn mening.
Wat er mis mee is.....tja de rates en pids zijn zo in elkaar verweven dat als je de P verlaagt je rotatie snelheid flink beinvloed wordt en je steeds blijft afstellen en tunen om enig liniear gevoel over te houden.

Voor mij is de 2 en 1 beste momenteel. Alleen 2 lijkt wat vloeiender en mooier te vliegen. 1 is wat meer robotisch.

Zou best kunnen, Harakiri is ook al wat ouder.

Zijn je PID waarden tussen 1 MWii rewrite en 2 Luxfloat ongeveer gelijk? Dan weet ik waar te starten voor het tunen. :p Bij mij is 1 opmerkelijk lager in PID Roll/Pitch/Yaw P dan 0 of 3.
 
Zou best kunnen, Harakiri is ook al wat ouder.

Zijn je PID waarden tussen 1 MWii rewrite en 2 Luxfloat ongeveer gelijk? Dan weet ik waar te starten voor het tunen. :p Bij mij is 1 opmerkelijk lager in PID Roll/Pitch/Yaw P dan 0 of 3.

Nee....PC1 heeft een factor 4x grotere P waardes dan PC2 :d.
En PC2 heeft bij mij voor 30% grotere I waardes dan PC1
D voelt niet anders voor zover ik gemerkt heb.

Harakiri schijnt goed voor Horizon en Level te zijn hoor ik van anderen weer.
 
Nee....PC1 heeft een factor 4x grotere P waardes dan PC2 :d.
En PC2 heeft bij mij voor 30% grotere I waardes dan PC1
D voelt niet anders voor zover ik gemerkt heb.

Harakiri schijnt goed voor Horizon en Level te zijn hoor ik van anderen weer.
Ik gebruik PC1 en dacht autotune eens te proberen. Dus netjes horizon mode aan (doet niks op PC1 bij mij) en autotune aan. Ik zie eigenlijk niks gebeuren, qua roll of pitch. Gek genoeg waren PID waardes wel veranderd (veel hogere I vooral). Maar vlieg niks beter, eerder meer vibraties bij veel throttle.

Werkt autotune wel voor PC1?
 
Back
Top