Ik heb gisteren in mijn andere bouwverslag aangegeven dat ik met een nieuw project ga starten. Ik heb wel even gegniffeld met de antwoorden over een Victory in een fles. Jullie hadden eens moeten weten. 
Omdat gisterenavond laat een aantal opties en vragen beantwoord werden, kan ik eindelijk, na maanden voorbereiding, starten met mijn nieuwe project. Dit wordt een grote uitdaging voor mij, maar ik ben er heel blij mee. Dit wordt ook geen project van een paar jaar, maar gaat meerdere jaren kosten. Vandaag dus de start van een nieuw bouwverslag
Zoals iedereen wel weet ben ik de afgelopen 2 jaar bezig geweest om de H.M.S. Victory te bouwen op schaal 1:72. Ik heb daarvoor gekozen van het model van Caldercraft. De romp is nu een paar maanden gereed en ik ben nu bezig met de tuigage.
Nu is tuigage voor mij niet iets wat ik uren achter elkaar kan doen. Ik leg voor mij zelf de lat hoog om precies en netjes te werken, maar merk dat ik na een paar uur de concentratie verlies en wat slordiger wordt. Nu kwam dit goed uit, zodat ik mij ook weer meer kon richten op onderzoek voor dit project.
Tijdens de bouw van mijn huidige model heb ik veel onderzoek gedaan naar de bouw. In de afgelopen jaren heb ik veel bouwers leren kennen, waarbij ik veelvuldig contact heb met enkelen van hen. Die Ouwe uit het zuiden is er zo een, maar er is ook nog een Jan Zwart.
Jan is voor mij de lopende Nederlandse encyclopedie. Die man heeft ontzettend veel kennis van de Victory. Toen Jan afgelopen zomer eens bij mij kwam kijken, gaf hij uit zijn hoofd de benodigde details aan. Ik heb dan ook honderden foto's van de echte Victory van Jan mogen ontvangen.
Een paar weken voor de bijeenkomst in Barneveld ben ik bij Jan op bezoek geweest. Nu is dat geen grote opgave omdat wij in hetzelfde dorp wonen. Ik was enorm onder de indruk van Jan zijn nieuwe project. Dit heeft mij mede doen besluiten om iets meer te doen met de Victory. Daarnaast heeft Jan echt een bibliotheek aan boeken over dit schip.
Op dit forum werd regelmatig de naam van Alexandru op MSW aangehaald. Ik heb een paar maanden geleden contact met hem opgezocht en ook hij heef mij voorzien van wat tips en trucs. Echter het project van Alexandru heeft mij destijds aan het denken gezet en is voor mij het startpunt geweest om na te denken over dit project.
Een dergelijk project als Alexandru start je niet even zomaar op. Er zitten diverse werkmethoden, werkwijzen, enz., achter. Niet veel mensen weten het, maar Alexandru heeft een eigen site met allerlei blogs, albums, enz.
Omdat wij hier op het forum alles delen, hierbij de link: Alexandru Gurau WEB site
Via hem ben ik dan ook weer achter de volgende site gekomen: The Wood 'n' Sail Ship Modelling Workshop
En dan kom je ineens bij The Mother of all Maritime Links: The Mother of All Maritime Links: Contents
Ik heb een week rond gekeken op de laatste link en heb begin vorige week aan Germt gevraagd of hij deze link kende. We bellen elkaar regelmatig en het gebeurt niet vaak, maar hij was voor het eerst een keer stil. Nu weten jullie ook direct waarom hij afgelopen week niet veel gedaan heeft aan zijn Aggy
Ik weet dat Alexandru als basis de tekeningen van John McKay gebruikt. Hij kon ze echter niet aan mij geven omdat er een 'International Copywright' op zit. Ik heb de contactgegevens van John gekregen, echter deze bleken niet meer juist te zijn. Ik ben bijna een maand bezig geweest om contact te krijgen met John en afgelopen week is dat eindelijk gelukt.
Ik heb van hem een overzicht gekregen van wat hij allemaal heeft. Deze man is met recht de professor van de Victory.
Ik mijn ander bouwverslag had ik al een keer aangegeven dat de vrouw des huizes aardig onder de indruk was van het schip op schaal 1:72. Ik heb haar netjes op de hoogte gehouden van mijn onderzoeken en plannen. Heb haar de foto's van Alexandru laten zien en aangegeven dat ik ook zo iets wil gaan bouwen. Als ze vroeg hoe groot deze dan was heb ik netjes verteld dat dit een schaal 1:48 is. Zij was in de veronderstelling dat 1:48 kleiner is dan 1:72, dus dat zat wel goed.
Totdat gisterenavond de ouwe uit het zuiden op een ander tijdstip belde.
We zitten elkaar wel eens op te fokken, maar hij heeft haar gisteren dus uitgelegd wat 1:48 in cm is. Bedankt ouwe
Ach, na een borreltje ingeschonken te hebben en er nog eens over gesproken te hebben is gezamenlijk besloten dat ik de garage naar eigen inzicht mag inrichten en zij mijn werkplek boven mag hebben. Hoe zeggen ze dat? Happy Wife... Happy Life.
Gisterenavond laat nog diverse malen contact gehad met John en besloten om alle tekeningen bij hem te bestellen. Ze worden vandaag afgedrukt en naar Holland opgestuurd. Heb ze dus eind volgende week binnen.
Moet eerlijk toegeven dat het best wel een investering is, maar als je dit uitsmeert over de jaren van bouwen.
Laat ik maar eens duiden wat ik nu ga bouwen. Het wordt de H.M.S. Victory schaal 1:48 Plank on Frames, of ook wel scratch genoemd.
De uitdaging voor mij is hem bijna gelijkwaardig te bouwen zoals Alexandru hem nu bouwt. Ik heb veel informatie gekregen van hem. Het schip wordt(in de lengte) aan de ene zijde dicht, maar wel zodanig dat alle lagen zichtbaar blijven. Aan de andere zijde worden spanten weg gelaten zodat de dekken zichtbaar zijn.
Ik wil hem ook voorzien van koperen nagels, enz.
Voor de bouwtijd maak ik geen planning. Ik zie het een beetje als een levenswerk
Ik hou regelmatig de ontwikkelingen bij op dit bouwverslag, echter gezien de voorbereidingen, snelheid, complexheid, enz., zal dit minder vaak zijn dan bij mijn andere verslag

Omdat gisterenavond laat een aantal opties en vragen beantwoord werden, kan ik eindelijk, na maanden voorbereiding, starten met mijn nieuwe project. Dit wordt een grote uitdaging voor mij, maar ik ben er heel blij mee. Dit wordt ook geen project van een paar jaar, maar gaat meerdere jaren kosten. Vandaag dus de start van een nieuw bouwverslag
Zoals iedereen wel weet ben ik de afgelopen 2 jaar bezig geweest om de H.M.S. Victory te bouwen op schaal 1:72. Ik heb daarvoor gekozen van het model van Caldercraft. De romp is nu een paar maanden gereed en ik ben nu bezig met de tuigage.
Nu is tuigage voor mij niet iets wat ik uren achter elkaar kan doen. Ik leg voor mij zelf de lat hoog om precies en netjes te werken, maar merk dat ik na een paar uur de concentratie verlies en wat slordiger wordt. Nu kwam dit goed uit, zodat ik mij ook weer meer kon richten op onderzoek voor dit project.
Tijdens de bouw van mijn huidige model heb ik veel onderzoek gedaan naar de bouw. In de afgelopen jaren heb ik veel bouwers leren kennen, waarbij ik veelvuldig contact heb met enkelen van hen. Die Ouwe uit het zuiden is er zo een, maar er is ook nog een Jan Zwart.
Jan is voor mij de lopende Nederlandse encyclopedie. Die man heeft ontzettend veel kennis van de Victory. Toen Jan afgelopen zomer eens bij mij kwam kijken, gaf hij uit zijn hoofd de benodigde details aan. Ik heb dan ook honderden foto's van de echte Victory van Jan mogen ontvangen.
Een paar weken voor de bijeenkomst in Barneveld ben ik bij Jan op bezoek geweest. Nu is dat geen grote opgave omdat wij in hetzelfde dorp wonen. Ik was enorm onder de indruk van Jan zijn nieuwe project. Dit heeft mij mede doen besluiten om iets meer te doen met de Victory. Daarnaast heeft Jan echt een bibliotheek aan boeken over dit schip.
Op dit forum werd regelmatig de naam van Alexandru op MSW aangehaald. Ik heb een paar maanden geleden contact met hem opgezocht en ook hij heef mij voorzien van wat tips en trucs. Echter het project van Alexandru heeft mij destijds aan het denken gezet en is voor mij het startpunt geweest om na te denken over dit project.
Een dergelijk project als Alexandru start je niet even zomaar op. Er zitten diverse werkmethoden, werkwijzen, enz., achter. Niet veel mensen weten het, maar Alexandru heeft een eigen site met allerlei blogs, albums, enz.
Omdat wij hier op het forum alles delen, hierbij de link: Alexandru Gurau WEB site
Via hem ben ik dan ook weer achter de volgende site gekomen: The Wood 'n' Sail Ship Modelling Workshop
En dan kom je ineens bij The Mother of all Maritime Links: The Mother of All Maritime Links: Contents
Ik heb een week rond gekeken op de laatste link en heb begin vorige week aan Germt gevraagd of hij deze link kende. We bellen elkaar regelmatig en het gebeurt niet vaak, maar hij was voor het eerst een keer stil. Nu weten jullie ook direct waarom hij afgelopen week niet veel gedaan heeft aan zijn Aggy

Ik weet dat Alexandru als basis de tekeningen van John McKay gebruikt. Hij kon ze echter niet aan mij geven omdat er een 'International Copywright' op zit. Ik heb de contactgegevens van John gekregen, echter deze bleken niet meer juist te zijn. Ik ben bijna een maand bezig geweest om contact te krijgen met John en afgelopen week is dat eindelijk gelukt.
Ik heb van hem een overzicht gekregen van wat hij allemaal heeft. Deze man is met recht de professor van de Victory.
Ik mijn ander bouwverslag had ik al een keer aangegeven dat de vrouw des huizes aardig onder de indruk was van het schip op schaal 1:72. Ik heb haar netjes op de hoogte gehouden van mijn onderzoeken en plannen. Heb haar de foto's van Alexandru laten zien en aangegeven dat ik ook zo iets wil gaan bouwen. Als ze vroeg hoe groot deze dan was heb ik netjes verteld dat dit een schaal 1:48 is. Zij was in de veronderstelling dat 1:48 kleiner is dan 1:72, dus dat zat wel goed.
Totdat gisterenavond de ouwe uit het zuiden op een ander tijdstip belde.
We zitten elkaar wel eens op te fokken, maar hij heeft haar gisteren dus uitgelegd wat 1:48 in cm is. Bedankt ouwe

Ach, na een borreltje ingeschonken te hebben en er nog eens over gesproken te hebben is gezamenlijk besloten dat ik de garage naar eigen inzicht mag inrichten en zij mijn werkplek boven mag hebben. Hoe zeggen ze dat? Happy Wife... Happy Life.
Gisterenavond laat nog diverse malen contact gehad met John en besloten om alle tekeningen bij hem te bestellen. Ze worden vandaag afgedrukt en naar Holland opgestuurd. Heb ze dus eind volgende week binnen.
Moet eerlijk toegeven dat het best wel een investering is, maar als je dit uitsmeert over de jaren van bouwen.
Laat ik maar eens duiden wat ik nu ga bouwen. Het wordt de H.M.S. Victory schaal 1:48 Plank on Frames, of ook wel scratch genoemd.
De uitdaging voor mij is hem bijna gelijkwaardig te bouwen zoals Alexandru hem nu bouwt. Ik heb veel informatie gekregen van hem. Het schip wordt(in de lengte) aan de ene zijde dicht, maar wel zodanig dat alle lagen zichtbaar blijven. Aan de andere zijde worden spanten weg gelaten zodat de dekken zichtbaar zijn.
Ik wil hem ook voorzien van koperen nagels, enz.
Voor de bouwtijd maak ik geen planning. Ik zie het een beetje als een levenswerk
Ik hou regelmatig de ontwikkelingen bij op dit bouwverslag, echter gezien de voorbereidingen, snelheid, complexheid, enz., zal dit minder vaak zijn dan bij mijn andere verslag
Laatst bewerkt door een moderator: