Bijboten "Victory" schaal 1:42 (= 200%)

de draad weer opgepakt

Na 7 maanden afwezigheid (hernia operatie) de draad weer opgepakt en de 32 Ft. Barkas
van afl. 118 maar eens onderhanden genomen.
Na de voltooiing van de Victory heb ik besloten de bijboten van dit schip gelijktijdig met
de 200% bijboten van dit lijntje te gaan bouwen.
Omdat het de bedoeling is de 200% bijboten in geverfde uitvoering te maken ga ik ieder
afzonderlijke romp eerst afmaken en laat deze op de montagehulp staan.
Dit geeft mij de gelegenheid al de 4 bijboten in een keer aan de buitenzijde te plamuren.
de Kotter was al zover en nu is ook de 32 Ft. zover Barkas gereed (zie foto).
de Pinas is nu de eerstvolgende de zover afgemaakt gaat worden, ik hou jullie op de hoogte.

gr. A3


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nu - hop er tegenaan dan! Die boten schreeuwen erom om afgemaakt te worden!:D
 
Pinas afl. 113 e.v.

OK *Hans* daar komt ie dan::p

De in afl. 113 geleverde laser gesneden onderdelen voor de Pinas zijn eigenlijk te “lang”om deze in
1 keer op de A4 sticker vellen naar 200% te kopiëren.(foto 1)
Goede raad is duur dus na enig puzzelwerk heb ik de grondplaat uit het origineel genomen en deze apart op een A4 stickervel naar 200% gekopieerd.
De onderdelen 2; 3; 4; 14; 17; 18 en 22 die buiten het kopieergebied vielen, in deze opengevallen ruimte gelegd en naar 200% gekopieerd (foto 2)
Deze twee A4 stickervellen worden op mijn triplex geplakt en weer ouderwets met de hand-figuurzaag er uitgehaald.
Je begrijpt natuurlijk *Hans* dit kost even tijd, maar dan heb je ook wat.:cool:

gr. A3

full



full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ken het principe A3 (:)) - heb dat bij de Batavia en de Trireme ook zo gedaan.
 
Ik ken het principe A3 (:)) - heb dat bij de Batavia en de Trireme ook zo gedaan.

Ik wist dat je de Trireme 1 x zo groot aan het bouwen bent (ik volg je "lijntje), dat van de Batavia is voor mij nieuw.
Heb je van de Batavia ook een "lijntje" op dit modelbouwforum ? of een foto ?
ben wel erg benieuwd naar een 1 x keer zo grote Batavia, het principe spreekt me wel erg aan.

A3
 
Extra hulp bij het stroken

Het stroken van de spanten in het spantenraam wordt er een stuk gemakkelijker op om, voordat je de “spiegel” 16 plaatst, over de gehele lengte een verstevigings-strip van 5x2 mm over alle dragers van de spanten te lijmen.
De gewelfde verstevigings-strip moet wel even een nachtje drogen in de puntlijmtangen tussen de twee buitenste openingen tussen de spanten.
Het zwabberen en mogelijk afbreken tijdens het stroken van een spant is hiermee aardig gereduceerd.
Let er wel op deze strip niet aan de boeg (2) vast te lijmen

gr. A3

full


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De kracht van de oplossing van een vermeend probleem schuilt in de creatieve eenvoud ervan.

Adri, ik heb hier je eigen zin uit mijn verslag gekopiëerd, want aan creatieve oplossingen ontbreekt het hier ook niet!! Mooi werk man, keep the good work going!
 
Ik wist dat je de Trireme 1 x zo groot aan het bouwen bent (ik volg je "lijntje), dat van de Batavia is voor mij nieuw.
Heb je van de Batavia ook een "lijntje" op dit modelbouwforum ? of een foto ?
ben wel erg benieuwd naar een 1 x keer zo grote Batavia, het principe spreekt me wel erg aan.

A3

houten-model-batavia

Ik heb de tekeningen van de Batavia van schaal 1 op 50 met het kopieerapparaat verkleind naar 70% ervan. Dit geeft een ca. schaal van 1 op 70 tot 1 op 72. Daarna de spanten etc. uitgetekend op hout en met de zaag aan de slag gegaan.

De Batavia is inmiddels af - volledig scratch, want er is daar geen bouwpakket van.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
hulpmal figuurzaag

Hebben jullie scratch-bouwers daar nu ook zo’n last van, als je veel gaten met de figuurzaag
moet uitzagen je net 1 hand te kort komt als je het zaagje door het geboorde gat gevoerd hebt
de beugel op spanning moet houden en……….. dan ook nog de vleugelmoer moet aandraaien.
Nou het begon bij mij erg irritant te worden en heb het volgende hulp(span)malletje bedacht:
Als het zaagje in je beugel op spanning is, leg je deze met de beugel op een plaatje triplex.
Je sluit de beugel op door twee houtklossen tegen de beugel te lijmen, nachtje laten drogen
en klaar is Kees.
Heb je zojuist een gat uitgezaagd, leg dan de beugel tussen de klossen,bovenste vleugelmoer los,
zaagje doorvoeren en vleugelmoer weer vast >>>> het zaagje blijft op spanning.

full
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Is wel een slimme tip. Ik heb een elektrische figuurzaag dus daar gaat het wat lastig mee, maar ken het probleem.
 
Is wel een slimme tip. Ik heb een elektrische figuurzaag dus daar gaat het wat lastig mee, maar ken het probleem.

hoi *Hans*,

Ikzelf heb ook zo'n elektrische figuurzaag voor het grovere werk(zie dit lijntje #5) maar voor het fijnere werk, dus daar waar de spanten in zicht komen geef ik de voorkeur om dit nog gecontroleerder met de hand te doen en het geeft een fijnere zaagsnede dus minder "nawerk"
 
Goedemorgen heren,

Inmiddels is ook de 3e bijboot (Pinas) zover gereedgekomen dat de romp aan de buitenkant voorbewerkt kan worden om deze te verfen.

full


Nu is het de bedoeling om de 100% boten te beitsen omdat deze nog bij mijn "Victoy" geplaats moeten worden.
De 200% boten worden in de kleuren geverfd zoals aangegeven wordt in de bouwbeschrijving.
Omdat dit laatste voor mij het de eerste keer is, al mijn andere boten zijn gebeitst, had ik een vraag aan de forumleden.

Om tot een strak verf resultaat te komen had ik gedacht de buitenromp eerst in de (spuit)plamuur te zetten,schuren en daarna in de grondverf en daarna af te lakken.
Ik zou echter wel willen dat de huidplanken er nog enigzins doorheen te zien zijn (zie onderstaande foto)

full


Vandaar mijn vraag aan de Forumleden : is dit de juiste volgorde ??

A3

de 4e bijboot de 34 Ft. Barkas uit afl. 6 was al 2 jaar geleden door mij gemaakt dus moest ik afgelopen zondag deze afl. opnieuw bestellen om het montagehulpstuk naar 200% te kunnen kopieren.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
2e vraag

Vooruitlopend had ik nog een vraag over het scratch bouwen van de roeiriemen.
Heeft iemand dit al eens gedaan, en hoe pak ik dit het beste aan?
vooral de overgang tussen het blad en de riem (bouwbeschrijving?)

op onderstaande foto onderaan het origineel (100%) en erboven de afmetingen
die het 200% model zou moeten hebben.

A3

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
A3,
Probeer eens het eind van een stukje koperdraad plat te slaan.
Gewoon electriciteitsdraar is 1,75 mm dik
Dan krijg je dit:
A3-Roeispaan_zpsf9d7333c.jpg


Als het blad te dun wordt kan je het opdikken met soldeer en in vorm vijlen.
 
Ik denk dat wanneer je spuitplamuur en grondverf gaat gebruiken er weinig meer te zien zal zijn van je planken Adrie. Om die reden beplank ik dubbel waarna je op de 2e laag plankjes direct kunt schilderen en zo de contouren van je planken kan behouden.
Riemen heb ik nog niet eerder gemaakt, maar ik denk dat je met je tekening aardig in de richting zit.
 
Voor het verven gebruik ik nooit plamuur of grondverf Adrie.
Ik schilder altijd met Admirality paints.
Is verf op waterbasis die ik bijna 1:1 verdun (met water) dan de kleur opzeten en de verf trekt snel in het hout.
Je hebt ongeveer 9 lagen nodig tot je een waarlijk gladde en strakke dekking hebt...... maar dan heb je ook wat:cool:
Ik heb dit weer van Henk geleerd, en doe het nooit meer anders...
Tussendoor, vooral bij de laatste lagen heel licht schuren, maar dat zie je zelf het beste.
Kijk maar eens bij de Victory van HenkL, strakker krijg je het nooit.
 
Back
Top