Model voor een 52cc benzine motor

Ik heb pas een 52cc benzine motor op de kop getikt.

het eerste plan was om die in de Porter te zetten, maar om tal van redenen blijft die elektrisch.
Plan 2 was om 'm op de BigLift te zetten, maar dan zou er niet veel van heel blijven.

Plan 3 is dus om zelf een kist te bouwen, ik zit hierbij te denken aan een PAF trainer achtig model.
Liefst een recht toe rechtaan model, het is voor de sleep niet voor de mooi.
Ik ben erg benieuwd of jullie suggesties hebben en of er tekeningen van zoiets bestaan?

Een PAF trainer 230 kost 319,- zonder landingsgestel (en dat is mij te veel van het goede)
 
Laatst bewerkt:
Die had ik al gevonden, maar die is te zwaar voor mijn motor.
60 - 80 cc





Nee hoor! De vermogens die daar gepropageerd worden zijn redelijk ruim. Bovendien kun je de greenley op elke schaal maken, of het nou een versie van 60 cm spanwijdte of van3 meter wordt: het vliegt altijd ( maar niet allemaal met een 52 cc :p)

Overigens is een Ugly stick ook een prima oplossing. Daar heb ik er al 7 van gemaakt. Met brandstofmotor en elektro.....



Max
 
Overigens is een Ugly stick ook een prima oplossing. Daar heb ik er al 7 van gemaakt.
Met brandstofmotor en elektro.....

Mooi zeg, dat is het antwoord dat ik zocht...
ga maar vast de tekening opgraven Max :D
(Zelfbouw geeft toch ook veel meer voldoening)

Zoiets?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ben opzoek naar een bouwplan voor een 2 meter Ugly Stick, heeft iemand deze ?
Met Google kom ik niet echt tot iets waar ik wat aan heb.
(alleen tekeningen in die irritante 'murikaanse maten)
 
Laatst bewerkt:
Serge ik kan je verzekeren dat het voor mij wel raket wetenschap is.
Ik heb discalculie dus rekenen is voor mij een probleem.

mm begrijp ik nog, inches absoluut niet.
 
Laatst bewerkt:
30cc schijnt wel de grens te zijn, anders blijft je kist staan
(en gaan de motor en het motorschot voor zichzelf beginnen denk ik)

Overigens is de constructie van een Stik ook anders (bij de vleugels voornamelijk).
 
Laatst bewerkt:
Hahaha ja dat begrijp ik. Echter is een uglystick van 2m kleiner (en waarschijnlijk ook lichter?) dan de BL, waarom zou daar de motor wel op blijven zitten? Ik vraag me af hoe dat zit? Constructie is voor beiden gewoon 'doos'.?
 
Jongens jongens toch.
Een fiat Panda kun je ook met een Porsche motor laten rijden,kwestie van andere motorophanging en gaan.
Kun je dan op volle toeren rijden: nee
Kun je er een andere auto mee slepen: ja
Zo is het met een vliegtuig ook en al diverse keren beschreven op dit forum, maar schrijven is makkelijker dan lezen en opzoeken :confused:

Daarbij komt nog eens, wat wil je er mee slepen?
Ik heb met de Big-Lift (incl flaps) en een ZG23 diverse kisten gesleept, zelfs een BL met een 38cc gezien!
Daarna een SIG-Pip met een 38cc uitgerust en idd het motorschot aan de romp verstevigd, de motor trekt niet maar trilt ook meer dan een lichtere motor maw bepaalde constructie's moeten wat steviger uitgevoerd worden zoals stabilo en kielvlak verbindingen, rüdderhorns, servo's, maar denk ook aan je sleephaakconstructie in je romp!

Ga met een Big-Lift met 38 of meer cc ook niet volgas vliegen zonder sleep, je komt dan al gauw boven de zgn Vne=never exceed speed, bij deze snelheid gaat er van alles flutteren, afbreken, etc.
Kijk ook eens naar bv een SnoopyII(tekening) van 2.7mtr en maak er vleugelstruts aan.
Succes!
 
Ok, dus de uglystick heeft een hogere Vne dan de BL? Dan is t me duidelijk

Ik snap natuurlijk dat er op een BL geen 52cc kan, maar vraag me oprecht af waarom dat op een stick van 2m wel kan.

Topicstarter lijkt een keus gemaakt te hebben:

Ik ben opzoek naar een bouwplan voor een 2 meter Ugly Stick, heeft iemand deze ?



Bij een 52cc motor denk ik gelijk aan die grote jongens van 2,6m enzo. Klasse groter/zwaarder. En dus niet aan een 2m stick. Ik heb er oprecht geen verstand van, en ben geïnteresseerd hoe dit zit. Mogelijk kan PHSVV door deze vraag nog een betere keus maken? En misschien is mijn gedachte heul dom (zoals ik zei, heb er geen verstand van) maar dan zou ik er graag zelf wat van leren hihi ;) in dat geval, sorry voor de offtopic en houd ik er gauw over op ;)
 
Jan bedankt voor het duidelijke verhaal.

Ik ben er nog niet helemaal over uit, de PAF 230F blijft ook lonken.
Die is geschikt van 35 tot 60cc.

Om Jaap z'n vraag te beantwoorden:
Frontale oppervlak is een stuk kleiner, schuim kern vleugel en het vleugelprofiel maakt ook nog wel een verschil denk ik.
 
Laatst bewerkt:
Heb jarenlang een Big-Lift gehad met een Quadra-40. Ingekorte neus.
Was om 4m zwevers te slepen prima, maar wel erg zwaar om mee te vliegen.

Heb nu een PAF 230F. Sleept met een 58cc zwevers tot 10 kg goed. Omdat het tot wat meer kilo's goed moet, komt er een wat dikkere motor op (111 cc).

PAF bouwset is zeker zijn geld waard. Dat ga je zelf niet zo veel goedkoper kunnen. De mijne was als kit al veel te zwaar. Weegt nu 11 kg. Wel stevig. Vandaar dattie van een dikke motor ook niet meer wakker gaat liggen. Maar wel letten op gewicht dus. Lichter is altijd beter.
Wat ik van de PAF ook een nadeel vind, is het symmetrische profiel. Half-symmetrisch is voor slepen handiger. Groter snelheidsbereik ook. PAF vliegt verder natuurlijk wel prima. Veel gemakkelijker dan een zware Big-Lift.

André
 
Ik heb wel eens een paf gebouwd van 2 meter.
Maar het symmetrische profiel vind ik persoonlijk niet lekker slepen.
Vraag me niet waarom want van profielen heb ik geen verstand.
Ik zou ook voor een grotere kist gaan vanwege het zicht.
Wil je er erg veel mee gaan slepen, bouw dan stevig.
Anders zou ik meer op gewicht letten.
Mijn ervaring is dat een lichte sleepkist veel prettiger sleept.

verstuurd met mijn smartphone
 
Back
Top