hms Diana, Engels Fregat uit 1794

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door pietsan, 31 mei 2014.

  1. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.267
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Terug van vakantie, vandaag zo,n 9 kilo materiaal controleren en uitpakken. Ik heb al veel aantekeningen gemaakt tijdens het bestuderen van de Engelse bouwbeschrijving (met woordenboek engels-nederlands). Ik kan wel een eenvoudig gesprek voeren in het engels, maar zo,n bouwbeschrijving is toch andere koek en moet ik regelmatig de vertaling opzoeken.
    Meestal bouw ik alleen van de tekeningen, maar eerst de beschrijving doornemen kan geen kwaad dan kom je niet voor verassingen te staan!
    Er zitten 16 behoorlijk grote spanten op de valse kiel van 5mm dik. Die ga ik vandaag uit de decals halen en schuren. Als alles naar wens verloopt dan volgen zondag waarschijnlijk de 1e foto,s. De kwaliteit van Caldercraftkits kennende verwacht ik geen problemen.
     
  2. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.675
    Locatie:
    noord-holland
    veel bouw plezier piet
     
  3. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.267
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    start bouw Diana

    [​IMG]
    De valse kiel is uitgesneden en geschuurd. Tevens de 16 spanten, het valse dek, de dekbalken (behalve die boven de kuil komen) en de vulstukken voor boeg en achterschip.
     
  4. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.267
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    valse dek

    [​IMG]
    Het valse dek past perfect tussen alle spanten, eigenlijk had ik niet anders verwacht van deze kit.

    Voor ik alles ga uitlijnen en haaks lijmen, ga ik nu eerst de voorste spanten en de achterste schuren cq afschuinen zodat de beplanking straks goed aansluit. Veel mensen doen dit als de spanten er al op gelijmt zitten, maar een los spant is makkelijker schuren dan wanneer het al op het model is gelijmt.
    Als alles naar mijn zin is en goed past ga ik de boel vast lijmen.

    De bouwplank is simpel uitgevoerd, maar voldoet tegen het eventueel kromtrekken en daar gaat het tenslotte om.
     
  5. Germt

    Germt Guest

    Hier kun je weinig op zeggen, maar ben blij dat de bouw begonnen is, gaat genieten worden:yes:

    Het valse dek is zelfs 5 mm dik, dus op een eenvoudige bouwplank krijgt ze weinig kans om krom te trekken.
     
  6. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.267
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Het schip word best wel behoorlijk groot, de valse kiel is 83 cm, dus de foto,s zijn genomen met de groothoeklens anders past het niet in het frame, maar ze zijn wel duidelijk (hoop ik)
     
  7. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.267
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Klopt, één en ander is behoorlijk stevig uitgevoerd en het dek zelf voorkomt inderdaad al het eventuele kromtrekken.
    Nadeel van dit soort diktes is véééél schuurwerk! (maar ik heb zo gauw toch niet veel anders te doen)
     
  8. Sjors B

    Sjors B

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    750
    Locatie:
    Bleiswijk
    Dat ziet er netjes uit Piet !
    Dit word een Grande Dame.
    Eigenlijk geen gek idee om eerst de spanten te bewerken voor je ze er op lijmt.
    Ben je alleen niet bang dat je misschien te schuin of teveel weg haal ?
    Als ze er op zitten ken je de lijn volgen.
     
  9. Germt

    Germt Guest

    Da's waar, maar ik vindt dat weer leuk om te doen.
    Het zorgt voor een mooi verzorgde bouw als álles netjes glad is, en er geen splintertje meer te zien is.

    Ben van jou niet anders gewend trouwens;)
     
  10. Germt

    Germt Guest

    Piet; ik loop nu even vér vooruit, maar deze vraag spookt al een tijdje door mijn hoofd....

    Ik weet dat jij al in grote lijnen weet hoe dit schip gebouwd gaat worden.
    Jij pleegt altijd de nodige voorstudie (tekeningen, BB enz)

    Ga jij ook het zgn "Top en Butt" systeem toepassen op het bovenste geschutsdek, tegen de binnen verschansing?
    Ben gewoon benieuwd omdat ik dit een prachtige aanvulling vindt:cool:

    Zo heeft Ray het op MSW gedaan:

    [​IMG]
     
  11. furioza

    furioza

    Lid geworden:
    17 aug 2010
    Berichten:
    427
    Het ziet er wel mooi uit zo'n manier van beplanken. Echter heb ik de vraag of dit historisch correct is en of dit uberhaubt wel toegepast werd in de tijd van onze modellen.
     
  12. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.267
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Het Top en butt systeem werd bij mijn weten alleen toegepast voor de berghouten op sommige schepen. Ik denk dat dit een eigen inbreng is van de bouwer omdat ik hier nergens iets van terug kan vinden.

    De dekken van mijn model worden beplankt met 1x4 tanganika latjes hetgeen een realistisch beeld geeft gezien de schaal. Waarschijnlijk ga ik de bouwbeschrijving en de tekeningen volgen omdat ik weet dat JoTiKa (caldercraft) goed en degelijk onderzoek doet voor haar modellen. Dus ik ga ervan uit dat dit ook voor de Diana is gebeurd.

    Nietemin ga ik nog even verder zoeken voor ik definitief beslis.
     
  13. Germt

    Germt Guest

    Ik ben ook al aan het zoeken geweest Piet, maar kan daar ook géén definitief uitsluitsel over vinden.
    Dus was van mijn kant even een vraag of jij hier méér detail over weet.
    Het Top and Butt system vinden we inderdaad terug bij de berghouten op diverse Engelse schepen.
     
  14. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.267
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Het antwoord is nee, daar ben ik niet bang voor. Het is veel makkelijker, maar je moet natuurlijk spant voor spant doen en regelmatig in het model zetten en er een lat langs houden. Met name het onderste stukje is moeilijk te schuren als het al vast zit aan de valse kiel terwijl uit de hand dit vrij eenvoudig is.
     
  15. Sjors B

    Sjors B

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    750
    Locatie:
    Bleiswijk
    Duidelijk Piet,

    Ik zie het resultaat wel voorbij komen
     
  16. furioza

    furioza

    Lid geworden:
    17 aug 2010
    Berichten:
    427
    Dat is dus wat ik bedoel. Als dek komt het niet voor voor zover wij weten. Lijkt mij ook normaal hoor... Maar als berghouten wel maar dan ook niet vaak. Ik zou het om deze reden dan ook niet doen.
     
  17. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.848
    Locatie:
    Dordrecht
    Ik ben er van overtuigd dat er hier weer een meesterwerkje gaat ontstaan!

    Ik geef hem nu al 5 sterren!
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  18. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.675
    Locatie:
    noord-holland
    ziet er mooi uit piet

    grt timberwolf
     
  19. evo70

    evo70

    Lid geworden:
    31 dec 2013
    Berichten:
    252
    Locatie:
    Gouda
    Wordt weer genieten dit bouwverslag.
     
  20. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.267
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    geschutsdek

    [​IMG]

    Het geschutdek in het model geplaatst om te zien of het goed past. Het past perfect, dit soort dingen vind je toch bij andere merken niet terug. Wederom weer waar voor mijn geld!

    [​IMG]
    Detail opname, in dit geval de achterkant zodat je kunt zien hoe netjes het dek pas is gemaakt door de fabrikant.

    Ik heb voor dit dek 2 opties, beplanken op het schip of er twee identieke helften van te maken en beplanken op de tafel. Waarschijnlijk ga ik beplanken zoals altijd, op het schip als het dek al vast ligt. Met beplanking krijg je het niet meer tussen de spanten.

    Op dit dek komen 28 18-ponders te staan. De kanonnen zijn groot en mooi uitgevoerd, de lopen zijn maar liefst 4,5 cm lang.
     

Deel Deze Pagina