Zo.. Daar benne we weer…
Als eerst even een opmerking. Mocht je de startset gaan bestellen, vergeet dan niet foam additive mee te bestellen. De dampen die van het anodiseerbad komen tijdens het anodiseren, zijn nou niet bepaald prettig en gezond te noemen. Dit product legt een filmlaagje op het water die de dampen vangt in schuimbelletjes. Werkt perfect en is ook veel prettiger werken.
We gaan de anodiseerlijn compleet maken om de eerste anodiseer ronde te gaan doen met niet geanodiseerd aluminium. Er zijn nog een aantal extra baden te maken als je bijvoorbeeld aluminium moet strippen dat geanodiseerd is. Maar dat komt later. We gaan eerst de basis neerzetten.
Nogmaals, de spullen die ik neerzet is wat ik gekocht heb om te beginnen. Misschien wil jij wel groter beginnen of juist kleinere hoeveelheden maken. Alles kan, dit is gewoon hoe ik ben begonnen.
Ik ga in mijn verhaal er vanuit dat als je zelf wilt anodiseren je het startpakket bij electronic thinks besteld heb. Andere bedrijven verkopen soort gelijke producten met waarschijnlijk ook andere benamingen, maar in dit verhaal dus van eerder genoemd bedrijf.
Wat gaan we maken?
- Reinigingsbad
- Een plantenspuit vullen

- Spoelbaden 2x
- Verfbad
- Sealbad
Wat heb je nu nodig?
- Afsluitbare bakken en emmers !!!LET OP!! Materiaal dient van PE of PP te zijn!!
- Gedemineraliseerd of gedistilleerd water, liter of 18 vandaag
- Reinigingsmiddel uit je startpakket
- Seal middel uit je startpakket
- Verfpoeder
- Conserveringsmiddel voor je verf uit het startpakket
- Plantenspuit
- Weegschaaltje
Laten we maar direct met het moeilijkste beginnen.. De plantenspuit.. hehehe

Deze gaan we bij elke stap van het anodiseren nodig hebben.
We hebben dus nodig een plantenspuit en een fles gedemineraliseerd water.
Gewoon de fles demi water legen in de plantenspuit, erop schrijven wat er in de spuit zit en voila.. klaar!
We gaan weer serieus verder en gaan een verfbad aanmaken. In dit voorbeeld de blauwe kleur.
Benodigd een bakje met afsluitbare deksel, in mijn geval nu een 3 liter bakje, 2 liter demi water, weegschaaltje, de verfpoeder, plastic lepeltje en het flesje conserveringsmiddel met injectiespuitje.
We beginnen met het vullen van het bakje met de 2 liter gedemineraliseerde water. Verder niks spannends aan dus ook geen foto van gemaakt. Zorg er met het maken van verfbaden wel voor dat je altijd of gedemineraliseerd water gebruikt of gedistilleerd water. Er zit verschil tussen beide, dus een combinatie maken kan kleurverschil geven bij dezelfde kleur.
Op het zakje staat precies hoeveel gram van de poeder je minimaal moet gebruiken per liter om het verfbad aan te maken. Per kleur is dit ook weer verschillend.
Blauw
Goud
Ik heb gekozen om de maximale aangegeven hoeveelheid te gebruiken. Dit zal een diepere blauwe kleur geven zodra het voorwerp in het bad gaat na het anodiseren. Verkorten of verlengen van het inkleuren geeft ook weer diverse kleuren blauw. Hier meer over bij het eerste projectje.
Maximale oplossing van de poeder met 2 liter demi water is dus 6 gram. Even afwegen.. En ja ik had eerst het lege zakje gewogen en toen de weegschaal op 0 gezet
In het bestelde pakket zat ook een conserveringsmiddel voor het verfbad. Of dit werkt en wat het is.. I don’t know.. Maar het zat er bij dus gaan we het maar gebruiken. Ook hier weer netjes op de verpakking de juiste dosering en een spuitje meegeleverd.
De verfpoeder en het conserveringsmiddel bij het water toevoegen..
Roeren…
Klaar!!
Even met een watervaste stift de gegevens op het bakje schrijven en we gaan naar de volgende stap…
Het chemische reinigingsbad
Wederom maak ik een oplossing van 2 liter in een 3 liter afsluitbare bakje. Dus we hebben nodig, afsluitbaar bakje van 3 liter, 2 liter demi water, weegschaaltje en het chemisch goedje wat het aluminium reinigt. Deze oplossing gaan we gebruiken om het aluminium voor een laatste maal goed te reinigen voordat het in het anodiseerbad gaat. Ook dit wordt uitgelegd als we gaan anodiseren.
Zoals we ondertussen al gewent zijn staat op het zakje met het poeder de juiste dosering vermeld.
Ik heb voor de 2 liter oplossing gekozen voor de middenweg. 40gr per liter demi water.
Zoals al eerder gezegd, eerst het water en dan pas de chemicaliën toevoegen. We beginnen dus met het vullen van het bakje met 2 liter gedemineraliseerd water. Hierna voegen wij rustig!!! Het poeder toe.
In het poeder zit ook natriumhydroxide verwerkt. Ook beter bekend als gootsteenontstopper. Natriumhydroxide reageert zeer heftig op water en bereikt hierdoor hoge temperaturen tijdens de reactie. Omdat we natuurlijk eerst het demiwater in het bakje hebben gedaan en daarna pas het poeder hebben toegevoegd is de verdunning gelijk groter en de reactie dus minder. Het laatste beetje wat sneller toegevoegd om te laten zien wat dat met het water doet en de warmte die erbij vrij komt.
Ook dit even doorroeren en op het bakje schrijven wat er in. Dit is een zeer hardnekkig goedje dus ook hier voorzichtig mee omgaan.
Wederom een bakje klaar!
Nu maken we 2 spoelbakken. 1 voor na het chemisch reinigen en de ander is voor na het anodiseren. Hiervoor heb ik gekozen voor 2x 10 liter emmers met deksel. Die goed te sluiten zijn. Deze heb ik gehaald bij de snackbar op de hoek (10 emmers) Ze waren blij dat ze er vanaf waren hehehe
Waarom 2 spoelbakken en niet 1? Omdat in het reinigingsbad onder andere de stof natriumhydroxide zit, en in het anodiseerbad zwavelzuur. Deze stoffen wil je niet mengen, kan je allemaal rare reacties krijgen. Dus gewoon na elke stap een eigen spoelbak.
Ik vul de 10 liter emmers beide met 3 liter gedemineraliseerd water. Schrijf erop waar het voor is en er is weer een stap voltooid!
Waarom voor de spoelbakken weer gedemineraliseerd water en geen kraanwater? En Waarom 3 liter per emmer?
Omdat na de chemische reiniging de volgende stap anodiseren is en daar willen we geen extra mineralen of kalk bij hebben die in kraanwater zit. Het zelfde geldt voor na het anodiseren. De poriën van het aluminium staan dan open en zijn erg poreus en gevoelig voor vervuiling. Ook hier willen we niet dat kraanwater het project verknalt als we deze na het spoelen in het verfbad dompelen.
De reden van de 3 liter is dat er dan voldoende afgeschermde ruimte overblijft om eerst het product te dompelen in het spoelwater, en dan in de emmer houden om met de plantenspuit verder schoon te spuiten. Zo kan je het product in de emmer houden en niet alles eromheen nat spuiten. Maar dat was mijn manier van denken om de werkplek schoon te houden. Als je een betere oplossing hebt moet je dat zeker doen.
Als laatst gaan we het sealbad maken. Het sealbad is ervoor om na het anodiseren de poriën in het aluminium weer te sluiten. En zo ook de gebruikte verf te sealen/in te sluiten
Dit gebeurd ook weer met een meegeleverde vloeistof die in het pakket aanwezig was. We gaan dit mengen in de 10 liter emmer met 7 Liter gedemineraliseerd water. Een emmer, demi water en het vloeistof met spuit zijn dan ook de benodigde onderdelen in deze stap.
Wederom weer de dosering op het etiket aanwezig. Lekker makkelijk weer.
Zoals we nu kunnen dromen beginnen we als eerst met het legen van de demi water flessen in de emmer. Als laatste stap voegen we de sealant vloeistof toe aan het demi water d.m.v de meegeleverde injectiespuit . Schrijven op de emmer wat zich in de emmer bevind en sluiten de boel af met de deksel.
Na deze stap zag het aanrecht in de keuken er als volgt uit..
Helaas voor mij kwam me vriendin eerder thuis. Keek heel raar naar de spullen en vroeg wat het was.. Uhhhhh… ik ga anodiseren… WAT?? Anodiseren!
Zonder dat ze wist wat het was werd ik dus van de keuken verbannen naar de schuur… Want ja, de keuken is nou eenmaal van de vrouw…
En zo zag het er die eerste avond dus uit in de schuur…
Van links naar rechts:
Het chemisch reinigingsbad, spoelbak na reiniging, anodiseerbak, spoelbak na anodiseren, verfbad, druipemmer na het verven (kom ik zo verder op terug) en als laatst de sealing vloeistof en plantenspuit…
De anodiseerlijn staat nu in de basis gereed om het eerste project te anodiseren. Maar we hebben nog wat extra spullen nodig om echt te beginnen.
1. Een extra lege emmer of bak om het geverfde stuk direct schoon te spuiten met gedemineraliseerd water na verfbad. ( zie bovenstaande foto, meer uitleg tijdens het anodiseren)
2. Een zachte spons, wasmiddel en gewoon warm/heet kraanwater om het aluminium voor het eerst te reinigen. (meer uitleg tijden het anodiseren)
3. Een oude pan voor het sealbad waar het product in gehangen kan worden. Tijdens het sealen moet de temperatuur naar ongeveer 96 graden celsius verwarmt worden voor minimaal 30-45 minuten. (meer hierover tijdens het anodiseren)
4. Digitale of analoge temperatuurmeters (moeten tot minimaal 100 graden Celsius kunnen lezen) Temp. Van het chemisch bad, verf bad, anodiseer bad en sealbad moeten in de gaten gehouden kunnen worden.
5. Thermostaten voor een aquarium. Reinigingsbad en verfbad dienen naar minimaal 30-35 graden verwarmt te kunnen worden, en het anodiseerbad heeft een temperatuur nodig van minimaal 22 graden celsius voor beste resultaat. Sealbad kan in de oude pan op het gasfornuis. Als de vrouw het goed vind hehehe (ook hier meer uitleg over tijdens het anodiseren)
6. Timers, stopwatchen.. De tijd per stap in het anodiseer proces moet goed in de gaten gehouden kunnen worden.
7. Aluminium lat om de te anodiseren spullen in het anodiseerbad, verfbad en sealbad te kunnen hangen tijdens het proces.
Misschien wel het aller belangrijkste in het hele anodiseer proces, de laboratorium voeding.
Begin niet met de kleinste labvoedingen van 15V-1A. Hier ga je spijt van krijgen en kan je alleen kleine voorwerpjes mee anodiseren. Of je moet 5-6 uur naar je anodiseerbad willen kijken
Een 30V-5A regelbare labvoeding is een mooie start. De mijne heb ik gekocht bij verlichtingkopen.nl voor 79,95 en die draait nu nog steeds.
Next time, het echte werk
To be continued…