Vervanger: Dagelijks heli beslommeringen..

Hallo @Jonkje:

als je da tegen aan vliegt, blijft van jou vliegertje niet meer veel over denk ik.

Groet
Uwe

Haha dat wordt een grote wolk Balsahout, helemaal als ik die mast van de turbine geraakt had :rolleyes:... Toen ik doorkreeg dat ik zo weg driftte in die bocht richting de windturbine ging de hartslag wel even goed omhoog ;) De volgende keer met minder wind haha.
 
Hmm ik gooi hem op de sim nu altijd de lucht in.. doe alleen nog geen 3d of iets maar heb nog wel een vraag. Heb de sim sinds zaterdag en vlieg met de mcpx en nano al redelijk rond maar wat houterig.. maar sinds ik mijn zender goed ingesteld heb met de instellingen van mijn zender vlieg ik met de Trex 600 3g heerlijk rondjes, stall turns, tail turns redelijk beginnende momentum turns en achteruit doe ik het ook, vooral de lange tail turn.. physics ofzo staat op 100% en verder staat de governor uit, had dit gelezen op helifreaks heeft iets met je throttle curve te maken dacht ik (noob) verder lukt het met de 450 ook al redelijk en krijg ik de mcpx niet aan de praat ook niet met passive flybar. Ik crash sowieso nog wel, dat is nu bij de momentum 8 veel maar hoe realistisch is het dat ik met die Trex 600 al lekker door de rondte vlieg, heb misschien al wel 10 sim uurtjes erop zitten en volg de Freddy flight academy op YouTube, ben bij les 2,5 ;-) maar hoe serieus moet ik dit nemen? Vlieg ik lekker door het park straks met de mcpx en niet zo houterig en als ik na de zomer een 450 ga bouwen en hou ik hem in bedwang of is het meer leuk dan realistisch.

Gr Serge
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ik weet niet welke sim je hebt, maar volgens mij ben je wel ene beetje veel aan het sleutelen met de instellingen ;-)

Pak gewoon iets wat realistisch is, en oefen daar gewoon mee..
Als iets echt niet lukt, kun je altijd nog een beetje gaan schroeven om erachter te komen wat je fout doet.

Verder, als je een goede sim hebt, kun je er best van uit gaan dat het ongeveer klopt.
Niet van uit gaan dat het 100% is.. Dat lukt nooit. iedereen bouwt zijn heli iets anders, en stelt zijn heli anders af.
 
Ik heb phoenix, en het is het bovenste "schuifje" physics die ik van 50 naar 100% zet, verder gebruik ik de expo via mijn zender en zet governor en preset throttle curve uit om zo mijn eigen curve uit mijn zender te gebruiken. Las op helifreaks al dat de kleintjes sowieso niet echt helpen en dat als je een grote pakt je geen real life ervaring hebt maar verder wel alle basis aanleert. Ik vind het alleen zo typisch dat ik zulke stappen maak in 2 dagen of 10 uurtjes simmen
 
Laatst bewerkt door een moderator:
tipje: niet teveel met dat spul rommelen.

Maak in je zender gewoon een los model aan wat je "sim" oid noemt.
meestal moet je daarvoor een compleet leeg model maken. En gewoon leeg laten.
De modellen zijn doorgaans al redelijk goed vliegbaar zoals ze erin staan.

Enigste wat ikzelf met enige regelmaat moet aanpassen, is het motorvermogen.
men heeft de neiging om het model in de sim veel meer mee te geven dan het echte model heeft.

Maar voor jou, pak de 600, en ga daarmee oefenen.
In de sim hoef je niet te kijken naar throttlecurves etc, de sim is gemaakt om jou te leren vliegen en ervaring op te doen met nieuwe zaken.

Heb je eenmaal zelf een toestel, kun je natuurlijk wel proberen het model in de sim hetzelfde te laten vliegen als jouw echte model.
maar dat moet je in de sim zelf doen, en niet in de zender.

vandaag of morgen pak je het goede menu, en kom je er al vliegend achter dat je voor de simulator een wijziging in het verkeerde model hebt gemaakt.
bijvoorbeeld een servo reverse oid...
of expo de verkeerde kant op..
 
Persoonlijk vind ik de sim (ik heb ook phoenix) toch wel iets makkelijker dan het echte vliegen. Misschien moet ik toch eens naar die insyellingen kijken.

Deze morgen nog 3 lipos leeggevlogen op het veld.
Ik had eigenlijk 6 lipos mee, maar na de derde lipo had ik er genoeg van. De 100% concentratie die je nodig hebt was te vermoeiend om door te gaan.
Ik heb wel weer een nieuwe uitdaging.
Ik heb een plank meegenomen om op te stijgn en te landen. Dat landen valt nog niet mee. Gelukkig is er op het veld kort gras en met mijn belt tail lukt het nog om schadevrij te landen. Hij maait wel een klein beetje gras, maar met wat poetsen is hij weer vertrekkensklaar.
 
Ik heb een plank meegenomen om op te stijgn en te landen. Dat landen valt nog niet mee. Gelukkig is er op het veld kort gras en met mijn belt tail lukt het nog om schadevrij te landen. Hij maait wel een klein beetje gras, maar met wat poetsen is hij weer vertrekkensklaar.

Een plank is toch wel een beetje érg véél uitdaging om op te landen.

Neem liever een oude deurmat mee, dan heb je (uitgerold) een wat groter oppervlak om op te landen....

Groet, Bert
 
mijn SIM ervaring

Hallo,

voor oefenen met de SIM zou men ergens bij 100% D/R en 0% Expo landen,
de stik-beweging is dan heel klein in hover,
en dat gevoel zou een piloot krijgen,
in real flight bij wind en in snelle bochten,
da is wel veel stik-movement nodig.

Bekijk eens de swash-beweging bij vol stik-uitslag,
en bekijk de beweging van de swash bij rustig hover,
wat een verschil ...

De nadeel van te veel Expo en verkeerde D/R is,
dat de sticks veel te veel bewegen in hover,
en in een snelle bocht is niks meer over
of de heli overstuurt en het kan een gevaarlijke jojo-effect ontstaan.

Dat zijn mijn ervaringen (en tips) met de (Phoenix) SIM

Groet
Uwe
 
Zo gericht landen is idd er lastig ;-)

mooiste is een plek van 1x1 meter, liefst wat groter, maar dat neemt zo lastig mee als plank..
Meestal mik ik met de heli op een kort stukje gras om de staart in neer te zetten, een graspol stript mn tt tandwieltjes.
 
D/r staat op 100%, kan dit in phoenix nergens vinden overigens en heb 15% expo wat ik telkens afbouw maar ingesteld op de simslot in mijn zender dit had ik bij helifreaks gelezen. Nu werkt mijn idle up en TH ook gewoon in de dx6i
 
Laatst bewerkt door een moderator:
..gelukkig heb ik een combinatie
van gras-veld en vaste grond voor starten en landen:

full


Groet
Uwe
 
Laatst bewerkt door een moderator:
D/r staat op 100%, kan dit in phoenix nergens vinden overigens en heb 15% expo wat ik telkens afbouw maar ingesteld op de simslot in mijn zender dit had ik bij helifreaks gelezen. Nu werkt mijn idle up en TH ook gewoon in de dx6i

D/R stel je gewoon in in de zender,
hetzelfde als Expo (ook in de zender)

klinkt goed, toch ??

en 15 % Expo mag wel,
geeft rust bij landen (voor al met wind)

Groet
Uwe
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ja dat deed ik al, gebruik de expo van phoenix niet, haha bedankt, 0% expo is me nog te agressief
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mijn plank is 70cmx70cm.
Ik heb er blokjes ondergezet, zodat de plank niet in contact komt met het gras.
Niet gemakkelijk, maar met wat oefenen moet het wel lukken denk ik.
Alleen die wind maakt het wel moeilijk.
 
vaak kun je in een sim per model de verschillende vliegmodussen wijzigen.

d/r zou ik niet teveel mee rommelen.
doe je in het echt ook niet. iig, het hoort niet bij een heli.
Gewoon een paar toerentallen instellen op de throttle, en daar gewoon lekker mee vliegen.

Voor je idee: In het echie vlieg ik meestal in idle 1. dit is 1900 rpm op de heli, de idle 2 en normal gebruik ik eigenlijk zelden tot nooit.
enigste wat ik daarnaast gebruik is de throttle hold, om zo een autorotatie te oefenen en om af te toeren.

Dus ik de sim heb ik ook een idle 1, waarbij alleen het gas hoger is dan in de normal.
en een losse knop voor throttle hold.
Dit heb ik 1 keer verteld in de computer, en werkt nu bij alles.
alleen sommige aparte toestellen wil het niet zo lekker, maar vliegbaar blijft het altijd wel

Maar probeer dit echt in de computer te regelen.. Doe je het in de zender, blijf je aan het rommelen...
niet ieder model heeft dezelfde instellingen, of vliegt bij die waardes lekker.
ga je vliegtuigen doen, krijg je ook weer rare dingen.
modelmenu beste leeg, en op de computer prutsen..
 
bij de weg, als de heli te agressief is, misschien toerental een beetje omlaag, of een grotere heli pakken.

in mijn begindagen pakte ik meestal een grote dikke schaalheli.
zo'n 1,60 rotordiameter of groter.
vliegt als een huis, je moet stevig duwen en roeren voor hij een kant op gaat :mrgreen:
Maar je leert er wel mee vliegen.
En dan op een gegeven moment een tamme 700 gepakt, en zo een beetje richting de 3d heli's.

deze staan meestal toch wel redelijk giftig in een sim..
 
D/R staat op 100% en travel adjust ook. Heb die 15% expo gewoon nodig en af en toe iets hoger.

Ja die scales die sturen niet, die keren terug in de richting waarin je vliegt, vind ik niks.. ik train met de 600n 3g vliegt echt heel lekker of met de 700n en die groene glow heli die helemaal onderaan staat, verder oefen ik af en toe met de 450 maar ik ga eens met het toerental rommelen al moet ik zeggen dat als je de governor disabled hij ook al beter vliegt, wat doet een governor eigenlijk?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top