Bouwverslag Junkers Ju-87 B2 Picchiatello ⇨ W.Nr.0353 | 236 Sq. 96 Gr. Aut. B.

.
@ Femmo en Sieb, bedankt! :D

Omdat deze kist een valse cockpit heeft met de vloer vrij dicht onder de cockpitrand zie je de vloer op sommige plekken goed, vooral het stukje voor de vlieger. Ineens schoot me iets te binnen:

full


Deze Junkers Ju-87B2 Picchiatello, W/Nr.0353 van het 236 Squadriglia, 96 Autonomo Gruppo Bombardamento was gelegerd op Sicilië. In photoshop een kaart van Sicilië in verschillende afmetingen op een A4tje gezet en geprint voor op de schoot van de vlieger:

full


Zo valt het vloertje voor de vlieger niet meer zo op ;)
Alle eerdere cockpitfoto`s waren met flits geschoten, hier eentje met wat meer natuurlijk licht:

full


Nog wat minutiedrums maken voor in de achterste cockpit en dan kan de beglazing erop

Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nou was je deze 'effe vlug' aan het bouwen voor wat vrijetijdsvliegen, maar van mij mag 'ie straks de F4C in, hoor! :thumbsup:
 
.
Bedankt Henri! :D Dat "effe vlug" duurt trouwens altijd langer dan voorgenomen... ;) Voor F4C is ie veels te klein en heb ik teveel 'verzonnen' ipv exact op schaal nagemaakt.

De extra munitiedrums achter in de cockpit gemaakt wat de ruimte achter visueel weer wat vult en nu is de cockpit klaar:

full


full


Nu een lastig maar leuk klusje, het "beglazen"

Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Update

.
Begonnen met de 'vaste delen' van de cockpitkap. Van de beglazing eerst papieren malletjes gemaakt zodat de uitslag op transparant plastic kan worden overgezet:

full


De contactvlakken opschuren voor een goede hechting:

full


full


Tijdens het drogen tijdelijk vastgezet met isolatietape:

full


Het frame bekleed met strookjes aluminiumtape:

full


full


Het afwerken vind ik een erg leuke fase van de bouw, door de details komt de kist steeds meer tot leven:

full


full


Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt door een moderator:
.
Bedankt voor de leuke reacties! :D

Flink zitten stoeien met het 'beglazen' van het achterste stuk van de cockpitkap. Transparant plastic over meerdere verschillende vormen gebogen en het ging niet in één keer goed... ;)

full


De beglazing van de schutter uiteindelijk in drie delen gemaakt, één bovenstuk en twee zijstukken:

full


full


Dit weekend geen tijd, maandag weer verder met het afwerken van de romp.

Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Update

.
@ Wilco: Bedankt! Je gaat lekker met je P-51
@ Serge: :mrgreen:


Het laatste deel van de beglazing van de cockpit zit er ook op en de cockpit is nu klaar. Verder gegaan met de motorkap, daar moesten nog uitlaten, wat luchthappers en exits op gemaakt worden.

De uitlaten heb ik van een aluminiumbuisje, een strookje lithoplaat, wat hout en een klein stukje carbonbuis gemaakt:

full


De grote luchthapper heb ik van balsa gemaakt en de kleine luchthappers en exits van verschillende diameter aluminium buisjes:

full


De 'paneellijnen' op de motorkap afgemaakt:

full


En de motorkap is nu ook klaar:

full


full


full


full


Alleen nog de stabilostruts en trimvlakken op het hoogte- en richtingroer maken en dan is de romp klaar voor de camouflage afwerking. Maar eerst verder met de vleugel en het landingsgestel afmaken

Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Kun je vast wat "vooruitlopen" met de paneel lijnen? Ik ben er met m,n P 47 bijna aan toe..

Je hebt na de primer , gladschuren en weer primer er smal tape tegen aan geplakt..hoe ga je dan verder?
 
.
@ John: Bedankt! :D
@ Han: Scratchbuilden is inderdaad erg leuk! :thumbsup:
@ Henk en Gerard: Het kan inderdaad zoals in de link van Gerard.
Bij deze kist doe ik het anders en gebruik de dunne tape als panneellijn en ga er verder niet tegenaan plamuren oid, het is puur voor het reliëf. Ik heb hiervoor Model Technics TrimLine gebruikt wat net zo`n gladde kunststof is als de pinkingtape van Toni Clark. Daarom schuur ik het heel licht op met korrel 1000 voor betere hechting van de kleurlak. Ik schuur straks alles nog een keer heel licht na en daarna gaat de kleurlak eroverheen. Om de paneellijnen wat te accentueren zal ik e.e.a. nog wat weatheren en daarna gaat de transparante brandstofbestendige laag erover.


Update

De stabilostruts zijn gemaakt en vastgelijmt en ook de trimvlakken op de staartvlakken zijn klaar:

full


Nog twee antennes(?) achter de vleugelfairing gemaakt en de romp is klaar voor de kleurlak:

full


Verder met de paneellijnen en details op de vleugel en het landingsgestel

Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wat mooi met al dit detail !! Als de Dornier in de afwerkende fase komt zal ik je nog wel eens om wat tips vragen ;)

Mvg,

Bart
 
Back
Top