Bouwverslag: Pinta 1:65 Amati

Mooi schilderwerk op de vlag en geslaagde veroudering. Welk merk gebruik je voor de washes? Ik heb me wat ingelezen in weathering effecten van Humbrol, maar moet er nog mee aan de slag.

Nou het merk paints dat ik normaal gebruik is van Citadel en Valejo, dit zijn verven op waterbasis die voornamelijk gebruikt worden voor miniature painting. Buiten een normale kleuren reeks hebben ze ook specialistische washes in allerlei tinten die gemaakt is voor veroudering. Ook hebben ze zogenaamde "technical" paints om bijvoorbeeld structuur, roest of oud koper etc na te bootsen. Het voordeel is dat alles op waterbasis is en snel droogt. Op metaal (en ook plastic) voorzie ik altijd alles eerst van een "basecoat" zwart of wit door middel van spuit lak. Hierdoor heb je een goede basis om op te schilderen.

Aangezien dit is wat ik veel doe (of deed voor ik aan mijn eerste schip begon) heb ik hier heel veel ervaring mee.

Een paar voorbeelden:

545273_533207506699216_578597042_n.jpg


1013987_627897660563533_1298378064_n.jpg


Misschien dat hierdoor een beetje duidelijk word waarom houtbouw mij in eerste instantie niet aansprak kwa "look". Gewoon hout met een beits erover geeft voor mij toch een eenvoudige look (niet vervelend bedoeld ofzo want jullie schepen zien er prachtig uit). Het is meer dat ik vanuit miniatuur schilderen gewend ben om echt alles volledig met de hand alle materiaal, kleur en licht/schaduw/highlights handmatig te schilderen, soms wel 10 handelingen of lagen om 1 bepaald effect te krijgen. Door alles zelf te schilderen heb je dus 100% controle over de look van een model. Bij hout heb je dit niet echt, buiten wat verschillende manieren om te verouderen van de planken is het voor 90% het natuurlijke materiaal en lichtval wat het werk doet.

Maar nogmaals ik vind houtbouw echt interessant, en de pracht zit hem voornamelijk in het ambachtelijk bouwen, niet het schilderen. Ik heb wel ideen om mijn ervaring van miniatuurtjes schilderen en die technieken te combineren met houtbouw. Maar weet nog niet goed hoe ik dat aan moet pakken want een kit van een paar honderd euro ga ik niet snel op experimenteren.
 
Laatst bewerkt:
Dat ene kanon kan zeker passen hoor.
Netjes gedaan.

Groetjes,
Houtworm der 1e klasse

Ja zeker, die andere dingen zijn uiteraard compleet andere stijl, maar tis even ter illustratie. Ik ben met het schilderen van zo'n groter model vaak ook 1 maand bezig, dat is bijna net zo lang als het bouwen van de Pinta. Om aan te geven hoeveel werk ik normaal in het schilderen stop.
 
Indrukwekkend. Ik kan nog veel van jouw leren als ik de bovenstaande foto's zie.
Ik had in de manier van veroudering van de Pinta al snel gezien dat je hier veel ervaring mee hebt. Ik denk niet dat je van experimenteren meer hoeft te spreken als je het eindresultaat ziet.
:worship:
Graag meer van dit moois op de Friesland, Prins Willem , Vasa of welk ander schip ook mag volgen :D
 
Indrukwekkend. Ik kan nog veel van jouw leren als ik de bovenstaande foto's zie.
Ik had in de manier van veroudering van de Pinta al snel gezien dat je hier veel ervaring mee hebt. Ik denk niet dat je van experimenteren meer hoeft te spreken als je het eindresultaat ziet.
:worship:
Graag meer van dit moois op de Friesland, Prins Willem , Vasa of welk ander schip ook mag volgen :D

Ik denk dat het de Friesland word :)

Dankje, ik ga wel eens wat testjes doen waarbij ik in mindere of meer mate mijn schilder technieken toepas. Bij houtbouw ben je gewend om het hout min of meer zijn natuurlijke uiterlijk te laten houden, maar je kunt bijvoorbeeld ook alles zwart spuiten om daarna handmatig alle schaduwen, kleur en hout textuur terug schilderen. Dit is voor mij meer een normale aanpak die ik gewend ben. Je gebruikt dan de zwarte "basecoat" als diepe schaduw, van waaruit je alle kleur weer gaat "opwerken". Zo kun je dus een enorme diepte werking aanbrengen. Een beetje van dat effect zie je in de foto van boven op mijn dek, waarbij richting de buitenranden alles net wat donkerder word.

Maar goed ik ben voorzichtig, ben hier niet om een revolutie te starten ofzo, bevind me in een club enorm ervaren houtbouwers, dus voorlopig heb ik daar nog veel van te leren!
 
Ik weet niet of je de site van artitec al kent: die werken in feite op dezelfde manier, het viel me hier wel op dat zij een oker tint als basis gebruiken. Donker lijk me eigenlijk logischer.

De "Hollandia"
 
Ik weet niet of je de site van artitec al kent: die werken in feite op dezelfde manier, het viel me hier wel op dat zij een oker tint als basis gebruiken. Donker lijk me eigenlijk logischer.

De "Hollandia"

nee deze kende ik niet, maar inderdaad in de plastic bouw (of miniatuurtjes zoals warhammer, historisch etc) is het vrij standaard om te base-coaten met een spuitverf in wit, grijs of zwart. Dit baseer je meestal op wat voor kleuren je er daarna opzet. Als je voornamelijk heldere lichte kleuren gebruikt, is wit of grijs een mooie base-coat. Bij donkere modellen zoals tanks of dat "ratten" leger van mij is zwart een betere onderlaag, omdat je dan diepe donkere kleuren krijgt en het zwart kunt "open laten" (dus niet opnieuw over schilderen met een kleur) waardoor je "gratis" schaduwen partijen hebt en die niet hoeft aan te brengen met washes of iets dergelijks. Dit geeft wel extreem donkere en strakke schaduwen, iets wat je bij realistische modellen niet echt wil, maar bij die sci-fi modellen van mij wel.

Ik zit te denken hoe je een combinatie of middenweg kunt hebben van enerzeids het hout volledig opnieuw dekkend schilderen en gewoonweg een beits erop te zetten. A= wat ik normaal doe. B= wat standaard is voor houtbouw.

Zo schilder ik normaal alle randjes (highlights) op mijn modellen handmatig in 2 tot wel 4 oplopende tinten. Dit doe je bij houtbouw voor zover ik weet niet, maar dat zou wel veel meer "leesbaarheid" en definitie/detail geven aan de vormen van het houtwerk. Op deze manier zou je bijvoorbeeld de kopse kanten van planken kunnen highlighten of de details in jou houtsnijwerk waardoor die nog wat meer eruit springen. Het zal absoluut geen natuurlijke look geven die men van houtbouw gewend is, eerder een soort "dramatische", larger than life uiterlijk.
 
...
Ik zit te denken hoe je een combinatie of middenweg kunt hebben van enerzeids het hout volledig opnieuw dekkend schilderen en gewoonweg een beits erop te zetten. A= wat ik normaal doe. B= wat standaard is voor houtbouw.

Zo schilder ik normaal alle randjes (highlights) op mijn modellen handmatig in 2 tot wel 4 oplopende tinten. Dit doe je bij houtbouw voor zover ik weet niet, maar dat zou wel veel meer "leesbaarheid" en definitie/detail geven aan de vormen van het houtwerk. Op deze manier zou je bijvoorbeeld de kopse kanten van planken kunnen highlighten of de details in jou houtsnijwerk waardoor die nog wat meer eruit springen. Het zal absoluut geen natuurlijke look geven die men van houtbouw gewend is, eerder een soort "dramatische", larger than life uiterlijk.

Ik denk dat er nog veel te ontdekken valt op dit vlak, op zich komt het zeker wel voor dat je het hout in verschillende lagen bewerkt totdat je het gewenste effect hebt bereikt. Ik ben bijvoorbeeld benieuwd naar het effect van de lagen die nu gaan komen op de Vasa van Jan (JanZMC).
Ook zou je eens naar de ornamenten van de Holländische Zweidekker van Jack (SuperSylvester) kunnen kijken: mooie accenten!
Doordat elke laag die je aanbrengt meer in de kiertjes en nisjes gaat zitten, kun je ook wat spelen met de highlights.
Ik zie het juist als een voordeel dat het hout een eigen nerf heeft. Met de azijn techniek en met verschillende lak/beits, olie en politoer technieken kun je deze nerven en de basiskleur van het hout net zo sterk laten opkomen als je zelf wil.
Je moet wel van tevoren een keuze maken welke houtsoort je wil. Met jouw aanpak kun je met een blank canvas (eigenlijk zwart canvas) beginnen.
 
Die "emmer" in de grote mast moet denk ik een kraaiennest zijn (heet dat zo?), soort uitkijk ding. Zie deze foto:

Santa-Maria.jpg


zoals je ziet zit het bij de kit:

Pinta%20AM1410.jpg


Vind het ook niet echt mooi, zo'n prefab emmertje maar ja :)
 
Back
Top