Lipo's kakken in na opladen

Hallo allen,

Heb n stukje wijsheid nodig wat lipo's betreft.
Ik heb n goeie voorraad turnigy (geen nano spul)pakketjes varierend van 6s1p 3600mAh tot 6s1p 5000mAh (40-50c)
Mijn lader is n hyperion duo 1000w (500w) per poort. Ik laad de grotere pakketjes op in sync. modus omdat ik deze in serie gebruik voor de 700 machines met 1.5c. Na n laadseesie of 10 merk ik nu dat nadat ik ze loskoppel van de lader ze mooi zijn gebalanceerd op 4,19-4,20v (25,2v). Na n minuut of tien liggen zijn ze gereduceerd varierend van 4,16-4,20v!!(25,0v).
De gensace pakketjes vertonen dit niet...zegt dit genoeg over de turnigy's??
 
Zullen misschien wat slechtere accu's zijn (verkeerde batch oid). Heb zelf over de jaren heen zowel turnigy's/zippy's/nanotechs gehad en bij mij hebben ze nog nooit spanning verloren na een laadsessie.
 
Zullen misschien wat slechtere accu's zijn (verkeerde batch oid). Heb zelf over de jaren heen zowel turnigy's/zippy's/nanotechs gehad en bij mij hebben ze nog nooit spanning verloren na een laadsessie.

Hoi,
De lipo's zijn in 3 bestellingen binnengekomen, (NL en global).
 
Dit verschijnsel is vrij normaal bij Nanotechs en zippies is mijn ervaring.
Het zegt niet zo veel in onbelaste toestand.
Ik kijk liever naar wat ze onder belasting doen.
Het verschijnsel inkakken slaat meer op de spanningsval onder belasting en dat is in beide gevallen veel meer als een paar honderdste V.;)

De gensace pakketjes vertonen dit niet...zegt dit genoeg over de turnigy's??
Zijn de gensace pakketjes soms nieuwer.
Mijn ervaring is dat bij Nanotechs de spanning onbelast meer terug loopt als ze wat ouder zijn terwijl ze nog gewoon goed presteren.
Met Gensace heb ik geen ervaring.
 
Laatst bewerkt:
... nadat ik ze loskoppel van de lader ze mooi zijn gebalanceerd op 4,19-4,20v (25,2v). Na n minuut of tien liggen zijn ze gereduceerd varierend van 4,16-4,20v!!(25,0v) ....
Wat gebeurt er als je ze daarna weer balanceert? Ook weer beetje inzakken?
Wat gebeurt er als je met veel lagere laadstroom balanceert? 0,1C of zo.
 
ALLE accu's zullen inzakken nadat ze van de lader zijn losgekoppeld, dat is 100% normaal! Hoever ze terugzakken is niet te voorspellen omdat dit van vele faktoren afhangt. Inderdaad ook van de kwaliteit van de accu's maar ook van de manier waarop ze geladen en ontladen worden. Verder hebben ook de leeftijd, het aantal keren dat de accu geladen en ontladen is hier invloed op. En vooral niet te vergeten ook de temperatuur!
Wanneer jouw accu per cel minder dan 100mV (0,1V) inzakken in 10 minuten na het losnemen van de lader dan is er mijnsinziens niets aan de hand. Het gaat pas dramatisch worden als dat 0,5V is of als de accu binnen een minuut zover zakt. Dan heeft die accu zijn beste tijd gehad.
Gebruik deze accu maar gewoon en laad hem netjes op. Hij kan nog vele keren geladen en ontladen worden.

Bedenk je wel dat "wij modelbouwers" over het algemeen onze accu's zwaar "mishandelen". Wij laden ze meestal veel sneller dan feitelijk goed voor ze is om over het ontladen maar te zwijgen. ;)
Het is veel beter voor de accu, je krijgt er meer in en ook het rendement wordt hoger, als je de accu rustig laad. Laden met 0,1 tot 0,5C is hier prima geschikt voor. Maar dat is veel te langzaam voor de gemiddelde model piloot, kaptein of coureur. Ontladen met maximaal 1C vindt de accu veel fijner dan wat wij doen maar ja, hoe wil je anders een heli in de lucht krijgen of een speedboot met 200+km/uur over het water later scheuren? We hebben die grote vermogens nu eenmaal nodig voor onze modellen. :evil:
Vandaar dat de accu's die wij gebruiken veel meer te lijden hebben dan "normaal". De slijtage van de accu zal heel duidelijk merkbaar sneller gaan. Een fanatieke heli vlieger kan een accu in een jaar "opvliegen", puur doordat hij erg veel stroom uit die accu trekt en hem meestal ook snel oplaad.
Er zijn accu's die je met 5C kan laden en hoewel de accu daar niet kapot van zal gaan, fijn vindt hij het niet! Hetzelfde geldt bij het ontladen. Sommige accu's blijven nog heel bij ontlaadstromen van wel 50C maar het "vreet" wel aan ze!
De motor in je auto mag misschien wel 6000 omw/min (of nog meer) draaien maar als je iedere keer weer de motor to zo ver opjaagt en daar een tijd op houdt dan zal hij heel hard slijten en niet lang "leven". Dan redt je misschien niet eens een ton .;);)
 
Bedankt voor de feedback! Mn vorige batch accu's waren minder gevoelig hiervoor (6s1p 3300mAh) ook van turnigy. Dat zette me aan t denken. Zolang ze t doen ben ik idd blij en ja, we mishandelen de rakkers!
 
Ron, geen twee cellen zijn exact gelijk aan elkaar. Kleine verschillen zullen dus altijd ontstaan welke na verloop van tijd en gebruik langzaam groter zullen worden. Daar is nu juist die balancer voor, om die ongelijkheden op te vangen en de cellen die (iets) eerder vol raken tijdens het laden te beschermen tegen overladen. Overladen is namelijk heel erg slecht voor LiPo's en kan in bepaalde (gelukkig zeldzame) gevallen zelfs tot brand leiden.
 
Back
Top