logo 800 tailwag

Goedeavond,

Na postings over speling op de mainschaft en een vraagje over de vbar het volgende:

Ik heb tailwag. Standaard dingen zijn natuurlijk meganische kijken etc etc.
Ik heb de tail al 3 keer uiteen geschroef en ineen. Ik ben er 100% van overtuigd dat dit gewoon super soepel loopt. Zelfs als ik beide tailbladehouders met veel kracht uit elkaar trek en dan draai gaat dit nog steeds heel soepel.

Dingen die ik nog meer geprobeerd heb:
Governer functie uitgezet van vbar.
Alle mogelijke gains geprobeerd.

Ik haal bij de tail settings in de vbar precies 100 / 100 in elke kant. Dit zou goed moeten zijn.

Het betreft een align bl750h tailservo.

Wat zou het nog kunnen zijn. Alle dingen die ik geprobeerd heb hebben 0% verbetering gebracht.
 
Ik denk toch,
dat je gain ook in de zender instellen moet,
of lig ik dan verkeerd??
groetjes van Heli-Uwe
 
Feit dat er met zender instellingen geen enkel resultaat wordt behaald, geeft aan dat er een probleem in de hardware zit

Bij mn align heli's was de oplossing vaak het oplossen van speling in de aansturing, of speling in de bladhouders

Wat ook nog wel s gebeurt, is dat er een bladhouder druklager niet goed zit.

Niet zomaar zeggen dat het goed is, dat is vaak een valkuil als je al een tijdje met zoiets bezig bent ;-)
Je gaat op een gegeven moment zaken over het hoofd zien. Als je dan een keer met een frisse blik kijkt, zonder het verleden mee te laten tellen, zie je het opeens wel


Maar als dat allemaal ook goed is, verdenk ik toch ook iets in de servo..
Je zou nog eens kunnen proberen een beetje delay op de gyro in te stellen..
 
Heb je de instelling in de v-bar wel zo staan dat hij te regelen is met je zender, anders kun je instellen wat je wilt, maar hij past niks aan.. zo niet, moet je de instellingen dus via je laptop/pc doen... in het hoofdscherm gewoon je schuifje verzetten..
 
Heb je de instelling in de v-bar wel zo staan dat hij te regelen is met je zender, anders kun je instellen wat je wilt, maar hij past niks aan.. zo niet, moet je de instellingen dus via je laptop/pc doen... in het hoofdscherm gewoon je schuifje verzetten..


Trouwens zal ik even wat meer info plaatsen.
Ik gebruiker een spektrum dx8 icm 2 satellites op de vbar.
Ik heb dus ook bankswitching ingesteld. Bank 0 geeft 75%gain bank 1 geeft 85% gain en bank 2 geeft 95% gain. Ik heb het ook al eens anders geprobeed dat bank 0 75% geeft bank 1 65% en bank 2 55% ben zelfs een keer tot 40%gain gegaan met instellingen. Maar deze hele range van 40% tot 95% veranderd niets. Ook niet de frequentie van de wag.
En bankswitching werkt ook echt. je ziet bij omzetten schakelaar bank 0 veranderen in 1. Dus de veranderingen werken echt.

Gain delay heb ik nog niet geprobeerd. even uitzoeken war dit zit.
 
Normaal, als je dus een hardware probleempje in de staart hebt, zie je wel dat de wijzigingen in gain werken
alleen zit er geen "goed" stukje tussen taildrift/traag reagerende staart en een huntende staart

bij de 450 was hij dus of hunt/waggelvrij, maar niet te sturen zo traag en niet reactief
OF hij kwam in een dikke hunt terecht.
Alles ertussen zat er een waggel in bij hoover.

Met rondvlucht was er weinig van te merken
Ik neem zomaar aan dat het bij jou ook hoover betreft? Of constant?

Feit dat er bij jou niets van de wijziging in gain te merken is, zou naar mijn idee aangeven dat de gain niet word aangepast..
 
hoi Rene

stel je de gain in bij gear in je zender?
het kan ook zijn (heb ik een keer gehad met de 3gx met 2 satelieten)dat je de gain moet ingeven bij aux2
tis mischien te proberen ,ik vlieg wel met een DX7SE

Nick
 
Normaal, als je dus een hardware probleempje in de staart hebt, zie je wel dat de wijzigingen in gain werken
alleen zit er geen "goed" stukje tussen taildrift/traag reagerende staart en een huntende staart

bij de 450 was hij dus of hunt/waggelvrij, maar niet te sturen zo traag en niet reactief
OF hij kwam in een dikke hunt terecht.
Alles ertussen zat er een waggel in bij hoover.

Met rondvlucht was er weinig van te merken
Ik neem zomaar aan dat het bij jou ook hoover betreft? Of constant?

Feit dat er bij jou niets van de wijziging in gain te merken is, zou naar mijn idee aangeven dat de gain niet word aangepast..


Ik ben nog niet zo bekend met vbar, maar ik stel het in via bankswitching.
Dus ik zorg eerst er voor dat alle banken gelijk zijn wat betreft expo etc etc.

Als ik dan mijn gear switch gebruik (deze heb ik hiervoor gekozen en ingesteld) zie ik ook in de vbar een switch tussen bank 0 - 1 en 2.

(100% dat dit werk! dit omdat ik een keer mijn governor instellingen had aangepast maar niet in bank 1 en 2 dus toen ik daarna switchte stopte mijn motor ineens omdat in bank 1 en 2 niets was ingesteld "gelukkig auto kunnen doan" maar hij switch dus echt. Dus in bank 0 staat 75%gain in bank 1 heb ik de slider van de vbar op 85% en in bank 2 op 95% zoe moet het werken denk ik toch?

ps. in forwarth flight zie ik geen wag.
 
Ik neem aan dat je de pro software hebt... Als je bankswitching uitschakelt kan je alleen nog maar de tail instellen dmv gyro gain op de tx. Misschien t proberen waard! Bij t veranderen van de gains MOET je haast wel verschil merken?!
 
Ik neem aan dat je de pro software hebt... Als je bankswitching uitschakelt kan je alleen nog maar de tail instellen dmv gyro gain op de tx. Misschien t proberen waard! Bij t veranderen van de gains MOET je haast wel verschil merken?!


Ik ga het proberen!
Weet jij zo als ik de vbar aan de laptop heb en ik stel de gain in via mijn zender. Zie ik dan ook de slider verschuiven in de vbar?
Anders heb ik geen idee in welke percentages ik moet beginnen (A)
 
De Compass 6HV heeft ook vaak last van een Tailwag met een Vbar.
Deze heb ik er uit gekregen door de iGain te verhogen.
De hele gain heb je al mee gespeeld dus.
Probeer nu eens wat iGain settings aan te passen.

En sowieso er voor zorgen dat je de maximale resolutie van de servo gebruikt.
Zo lang mogelijke armpjes met zo veel mogelijk uitslag (endpoints in vbar setup) tussen de 100 en 120 ATV (in de setup).
 
normaal is 30 % op heading hold een leuke beginwaarde.
Gesteld dat je een zender hebt waarin de nummers van -100 naar 0 lopen voor normal, en van 0 naar 100 voor heading hold. (futaba style)

spectrum werkt dacht ik van 0 tot 100, waarbij 0 tot 50 normal is, en 51 tot 100 heading hold.
In dat geval op 15% beginnen

Dan moet je echt wel wat verschil merken...
toen die van mij zo aan het etteren waren, merkte echt verschil
het werd alleen niet goed
 
De Compass 6HV heeft ook vaak last van een Tailwag met een Vbar.
Deze heb ik er uit gekregen door de iGain te verhogen.
De hele gain heb je al mee gespeeld dus.
Probeer nu eens wat iGain settings aan te passen.

En sowieso er voor zorgen dat je de maximale resolutie van de servo gebruikt.
Zo lang mogelijke armpjes met zo veel mogelijk uitslag (endpoints in vbar setup) tussen de 100 en 120 ATV (in de setup).


Ik haal 100 100 in vbar setup, zou voldoende moeten zij omdat waardes tussen de 80 en 110 wenselijk zijn.

igain zal ik eens aanpassen wat is wenselijk? stel ik vehooog het wat doet het? of ik verlaag het? heb er nog nooit van gehoord (A) beastX heeft dat volgens mij niet :rolleyes:
 
normaal is 30 % op heading hold een leuke beginwaarde.
Gesteld dat je een zender hebt waarin de nummers van -100 naar 0 lopen voor normal, en van 0 naar 100 voor heading hold. (futaba style)

spectrum werkt dacht ik van 0 tot 100, waarbij 0 tot 50 normal is, en 51 tot 100 heading hold.
In dat geval op 15% beginnen

Dan moet je echt wel wat verschil merken...
toen die van mij zo aan het etteren waren, merkte echt verschil
het werd alleen niet goed

Mijn spektrum dx8 heeft ook -100 0 100. Dus een waarde van 30 zou fijn zijn?
 
Mijn spektrum dx8 heeft ook -100 0 100. Dus een waarde van 30 zou fijn zijn?


Nee.

Je moet de waarde in de Vbar als ijkwaarde gebruiken. gain rond de 70(in vbar) zou moeten werken. wat er in de zender staat is TOTAAL niet interessant omdat de vbar dat regelt.

ik zet wel mn vraagtekens bij die servo.. heb er geen ervaring mee. en n maat van me had een zelfde probleem met align servo. MKS erop en weg probleem.
 
Nah gistermiddag nog eens met 3 accu's getest.
De igain die walter adviseerde maakt geen verschil. hij blijft een beetje wag houden.
Ik heb igains geprobeerd van 40 tot 80, maar dit maakte geen verschil.

Het viel me wel op dat ik zelf nog wat verbetering heb weten te boeken, doordat ik woensdag avond de staart het gedemonteerd. Het bleek dat de (het armpje dat de tailslider bedient) een heeeeeel klein beetje stroef ging op het punt van midstick van de rudder.

Ik vindt het alleen zo vreemd dat gains van 40 tot 90 niets uit maakt. Dat vervolgens op advies van walter ik de igains van 40 tot 80 geprobeerd heb. niets werkt/verbeterd of wat ook kan verslechterd de situatie.

Het voolgende wat ik denk ik wil doen is te kiezen om het servo armpje aan te passen. ofja de pushrod 1 gaatje dichter bij de servo. of zou verder af beter zijn.

Dichterbij is normaal meer kracht, maar minder snelheid. Verder weg is meerr snelheid maar minder kracht. Wat is slim. Staat nu volgens handleiding van de logo 800
 
Op mijn 800 heb ik een waarde van 120 120 en heb nog iets over, zou dan eigenlijk een stand naar buiten toe moeten maar werkt feilloos op deze manier. Servo is een MKS HBL 980 en alle settings staan op standaard, gain 1500hs is 105 en op 1750hs 95.
Tail is snaarstrak en houdt zich prima in alle manouvres.
 
Op mijn 800 heb ik een waarde van 120 120 en heb nog iets over, zou dan eigenlijk een stand naar buiten toe moeten maar werkt feilloos op deze manier. Servo is een MKS HBL 980 en alle settings staan op standaard, gain 1500hs is 105 en op 1750hs 95.
Tail is snaarstrak en houdt zich prima in alle manouvres.


Ik zou dus de pushrod dichter op de servo kunnen zetten?
 
Back
Top