Bouwverslag HobbyKing X666 Frame met KK2.0 LCD en Turnigy 9X

  • Topicstarter Topicstarter Drommels
  • Startdatum Startdatum
Thanks goprocter!

Heb jij het geprobeerd met een "verse" 9X? Ik heb al mijn instellingen op het eerste geheugenslot gedaan. Als daar standaard al rare instellingen in zitten, dan is het voor mij misschien ook verstandig om een nieuwe slot te gebruiken.

@Markjuh: ik heb hem op heli mode staan, kan ik dat beter op airplane zetten?

Vandaag een HXT connector in de bus gevonden, met dank aan Dutchcommando.

Als ik het tweede deel van het verslag nog eens lees heb ik het idee dat ik nog wat stappen over sla. Vanavond/morgen nog eens goed naar kijken.
 
Ik heb een vraag aan de experts hier :)

Gisteravond heb ik getest of de juiste motoren versnellen door de quad (zonder props) schuin te houden.
Het valt me op/lijkt erop alsof sommige motoren na het corrigeren steeds harder en harder gaan lopen.

Wat kan er aan de hand zijn?
 
Sticks staan op neutraal, gas op half. Als de quad vlak staat, dan draaien ze allemaal constant. Zodra je dan de quad scheef houdt, hoor je ze versnellen. Zet je hem weer neer, dan zou je verwachten dat alles weer terug naar normaal zou gaan, maar dan blijven sommige toch versnellen.
 
beste drommels,
Ik weet niet of het zo de bedoeling was maar als je het frame ingeklapt hebt zouden de zwarte armpjes langs elkaar moeten staan, ook zijn de zwarte armpjes de voorkant. Maakt kwa vliegen niet uit maar was benieuwd of dit een reden had.
 
Ik heb geen specifieke aanwijzingen gevonden qua voor en achterkant. Ik heb gewoon wat gekozen :)

@plotterwelt: op het scherm van de kk zie ik biets anders dan: ARMED
 
Als die op armed staat is hij op scherp en kan je gaan vliegen .

Maar als eerste moet je het HELE menue doorlopen en hem progammeren .

oa komt dan ook je uitslag van je zender tegen.
En kan je zien of alles de juiste richting op gaat .

Mvg Johan
 
Aha, bedoel je dat!

Ja, dat heb ik gedaan. Hij detecteert mijn stick inputs correct en deze lopen mooi van -100 naar +100. In centraal zijn ze 0.
 
Drommels ,wat een mooi naslagwerk ben je aan het maken!

Ik steek er veel van op tijdens mijn oriëntatie omtrent mijn multicopter verlangens
 
Laatst bewerkt door een moderator:
John, dankjewel voor het compliment. Ik heb veel van de mensen op dit forum kunnen leren, dus het leek me leuk om iets voor de gemeenschap terug te doen.

Vandaag heb ik m'n maiden flight gedaan...

Hij vloog! Man, dat is niet eenvoudig zeg!

Hij draait wel constant rond de Z-as, met de klok mee. Helaas was ik te druk met niet crashen om het te kunnen trimmen op m'n zender. Maar dat komt wel!

Nu even verder met het bouwverslag updaten.
 
Naar aanleiding van de vlucht samen met Motorsports heb ik een aantal vragen.

Yaw trim
Ik heb via de receiver test op de KK alle input signalen op 0 gezet. Zodra ik opstijg (zonder trim) gaat de quad direct om de Z-as draaien. Ik heb dit kunnen oplossen door de trims op de zender te gebruiken. Op onderstaande foto staat mijn trim setting.
2e37cpg.jpg


Dit lijkt me wat hoog? Wat kan er aan de hand zijn? (Kan in relatie staan met onderstaande vragen)

Motor spin
Bij het starten is motor linksachter trager in het starten. Deze motor klinkt een beetje alsof hij aanloopt. Aan de buitenkant is er niets aan te zien. Ook voelt hij een beetje stroef. De schoepen van de propeller op deze motor passeren bij het draaien ook niet even hoog. 135 mm aan de ene kant, 132 mm aan de andere kant. Ter vergelijking: de andere props passeren binnen 1-2 mm.

Hoe zou ik dit op kunnen lossen?
1) Motor smeren?
2) Motoren opnieuw calibreren?
3) Propellers er opnieuw opzetten? (deze zijn in balans)
4) Iets anders?

Wellicht is de motor + prop de oorzaak van de yaw trim? De motor draait dezelfde kant op als de hele quad wil draaien.

Propeller geluid
Het is op de video moeilijk te horen, maar het lijkt alsof de propellers hier en daar een snerpend geluid maken. Mijn verklaring zou zijn dat ze door de wind in trilling gebracht worden, maar eerlijk gezegd weet ik niet waar het aan zou kunnen liggen. Iemand een idee? Zou het erg zijn?

Idle spinup
Zodra ik bijv 10%-20% gas geef (quad blijft aan de grond) dan hoor je de motoren opspinnen. Echter is het zo dat sommige motoren steeds harder gaan lopen en het klinkt alsof (als je ze hun gang laat gaan) uiteindelijk door zullen lopen naar 100% throtlle. Ze doen dit niet allemaal. Waar zou dit aan kunnen liggen?

Stabiliteit
In de video is het een klein beetje te zien. Onder bepaalde omstandigheden gaat de quad heel licht oscileren (self level mode). Het kan eventueel de wind zijn, maar als dat niet het geval is, welke PID waarde moet ik dan aanpassen?

Throttle bereik en gevoeligheid
De quad reageert onrustig op het gas. De kleinste variatie zorgt voor een verandering in hoogte. Dit kan onervarenheid zijn, maar ik denk dat de throttle respons beter in te stellen moet zijn. Het liefst zou ik op 20% gas opstijgen en dan tot 100% kunnen regelen. Dus in plaats van de helft van mijn stick wil ik graag 80% kunnen gebruiken.
Weet iemand met een KK hoe je dit kan doen?

Daarnaast is de quad heel gevoelig op z'n roll en pitch assen. Hierbij weet ik zeker dat het aan mezelf ligt, maar ik zou de respons graag wat minder heftig hebben. Welke waarden moet ik in mijn zender instellen om dit voor elkaar te krijgen? (expo)

@Motorsports: Volgens mij waren dit alle waarnemingen. Heb jij nog iets toe te voegen?
Dank voor je hulp!
 
Klinkt toch alsof je props niet helemaal in balans zijn of misschien zelfs een beetje krom!

Wegdraaien op yaw as kan liggen aan een te lage P gain.
Welke waardes heb je nu ingesteld staan? (ook op roll en elevator as)

Edit:
Edit: Hoe krijg je van die mooie embedded video's?

[media=youtube] alles achter V= [/media]

En dan komt het er zo uit te zien:

(als je dit bericht quote zie je de codes)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mijn toevoeging :

Als vergelijk,

ik vlieg met de naza, en met 9x met er9x sofware.
Ik vindt dat de quad van drommels , niet echt snel reageerde op de inputs van de zender , daarbij lijkt het erop dat bij een minimaal verschil in throttle, bv tijdens het hoveren , de quad daalt of stijgt, en dit niet snel genoeg kan worden opgevangen door de thottle weer te verhogen ,Het lijkt dat er zit geen mooie thottle range in.
De motor die voelde wat "stroever "aan dan de andere , zou kunnen door de magneten , maar er zat ook axiaal speling op de as .

Het oplopen van het toerental was ook een beetje vreemd, maar zou ook kunnen komen door het trimmen op de zender , zodat de FC de quad een "richting "wilt opsturen ?, Of misschien kalibreren esc ?

Nogmaals verschilt het gevoel per piloot en set-up , maar misschien is er nog wat te veranderen in de gains en de expo van de zender , ik had het gevoel dat er wel "meer"uit te halen is qwa FC , alleen ken ik de KK 2.0 niet.

hopelijk weet iemand raad .
 
De motor met speling zou ik gelijk vervangen of reviseren.

Het minimale verschil tussen stijgen / dalen kan misschien in de wat grote props zitten! Iig als er nog steeds die 10x4.5 uit de begin post op zitten. Dit kan ook zijn waardoor ie ietswat traag aanvoelt! Probeer eens 8x4.5 of 9x4.5 props.

ESC's een keer extra calibreren kan geen kwaad, maar als dat 1x gedaan is zou het eigenlijk al goed moeten zijn. Is het niet zo dat de quad niet helemaal waterpas stond en die motoren wat meer toeren maakten om hem weer waterpas te krijgen?
 
Onervarenheid + harde wind + boom = :(

Daar hing hij dan op 5 meter hoogte...

Op het eerste gezicht valt de schade mee. Straks maar eens goed kijken.

21jy7on.jpg


Edit: @Markjuh, ik zal zo de waardes posten. Ik heb niets aangepast na het flashen naar 1.5, dus is alles op default.

De props zijn vrijwel helemaal in balans, ik heb ze netjes geschuurd. Ik zal ook meteen 9x4.5 props bestellen, kijken hoe dat voelt.
 
Ik heb niets aangepast na het flashen naar 1.5

Dan zal t daar voor een deel aan liggen denk ik :)
Langzaam de gains gaan verhogen tot je oscillaties merkt. Dan met kleine stapjes (5 ofzo) omlaag tot de oscillatie weer weg is.
Dit voor roll, elevator en yaw as!
 
De roll en elevator gains zijn gelinkt. Dat kan je uitzetten en dan apart instellen. Bedoel je dat?

Welke gain ga ik eerst aanpassen? Yaw of roll/elevator?
 
Back
Top