vraagje over de propellor/motor in de staart

hoi allemaal,
ik ben bezig met mijn eerste rc vliegtuigje (ombouw naar rc).
maar ik ben een brokkenpiloot (denk ik) dus zat ik eraan te denken om de propellor/motor in de achterkant van het vliegtuigje te maken voor het stuurvlak (volgens mij het de verticale stabilizator ofzoiets :).
daardoor kan de propellor / motor in een crash niet vlug kapot gaan.
kan dit of zal het vliegtuigje dan niet/heel slecht vliegen omdat het vliegtuigje "geduwt" word inplaats van "getrokken".
het vliegtuigje is de fenix/ felix 45 epp
ow trouwens met de motor in de staart lukt me het wel om de cg goed te krijgen dus daar kan het niet aan liggen.
alvast bedankt,
groetjes joris
 
Dit is een leuk projectje om wat ver/bouw ervaring we op te doen maar ik zou het eerst eens zonder motor doen als ik me niet vergis heeft dit toestel een spanwijdte van zo'n 40 cm
en dat is tamelijk klein om het vliegen mee te leren
een groter toestel met een span van rond 1meter of 1,20m is beter dit vliegt stabieler en is in de lucht ook beter in het oog te houden


De propeller in/op de staart of op de vleugel monteren is wel een goed idee let alleen wel goed op de draairichting en invalshoek van de propeller je moet deze als het ware achterstevoren op de motor monteren zodat hij in de goede richting kan draaien en toch duwt je kan hem namelijk ook laten duwen door hem de verkeerde kant op the laten draaien maar dan verlies je enorm veel vermogen
 
De ene beginner geeft de andere raad. Remco, hoewel je antwoord redelijk in orde is zal het toch niet helemaal duidelijk zijn, en rammelt het een beetje.

De Fenix of Felix is in die maat is niet direct een goed beginnerstoestel, daar heb je gelijk bij. Als je dit toestel gaat vliegen merk je dat je in de lichtste gemotoriseerde uitvoering toch een gewichtig model hebt dat snel gevlogen moet worden.

De motor in de staart gaat niet werken bij de meeste modellen. Je zal dan grote problemen krijgen met dat vermaledijde zwaartepunt. 1 gram extra in de staart is al snel 3 tot 5 gram in de neus. Bij dit kleine model dus niet te doen........ De belastingdienst komt dan meedoen met de vleugelbelasting die dan te hoog wordt waardoor je nog veel sneller moet gaan vliegen...

De motor boven op de vleugel (op het zwaartepunt) kan echter wel, maar dan moet je wel de trustline goed zetten ten opzichte van de profiel hartlijn.
 
hoi,
als ik alle elktronica erin doe kom ik waarschijnlijk net iets onder de 40 gram uit, ik heb op youtube een filmpje gezien die dit modelletje ook rc heeft gemaakt. deze weegde 37 gram en vloog best goed. maar zoals ik al zij kan het aan het zwaartepunt niet liggen want ik heb gewichtjes op het vliegtuigje geplakt om te kijken of ik met alle elektronica het cg weer goed kon krijgen en dat lukte. ik vraag me dus alleen af of het wel kan met de motor in de staart.
 
alles kan.
als je er maar voldoende in stopt (geld, tijd, kennis, ervaring, je mag kiezen welke)

of het handig is wordt de volgende vraag

maar waarom niet gewoon de motor op zijn goeie plek?
een prop gaat ook weer niet zo snel kapot. bij zulke gewichten overleeft de motor de crash doorgaans met gemak, of je moet erg gek doen
en bij het raken van de grond altijd je gas dicht.
 

Dat dus niet .;)

De felix 45 krijg je niet vliegend met de motor er boven op of in de staart .

Zelf vlieg ik de Felix 45 buiten , en die weegt 47 gr kompleet met lipo .
Voor binnen vliegt hij al te snel , dan moet je een grote hal hebben.

Motor op de vleugel gaat pas goed bij de 80er versie.
Maar de motor in de neus is altijd nog de beste optie .
En crashen doe je een felix alleen als je blijft sturen.

Een felix regelt het vaak wel alleen als hij goed is getrimt en het zwaartepunt goed zit .

Buiten de 30er heb ik alle al gebouwd en gevlogen , hoe groter (gaat tot 1,5 m) hoe makkelijker het word. :D

Mvg Johan
 
... ik ben bezig met mijn eerste rc vliegtuigje (ombouw naar rc). ...
Ik zou eerst leren vliegen met een bewezen ontwerp/toestel(len) en pas daarna experimenteren. Want als het vliegtuig niet goed vliegt, weet jij de oorzaak niet: ligt het aan jouw gebrek aan vliegkunsten of het aan het vliegtuig(ontwerp)?
 
@tc01 iemand moet zo'n draadje toch op gang helpen en als verder geen reactie komt is de raad van een andere beginner nog altijd beter dan geen raad toch
 
hoi allemaal,
als de motor op de achterkant niet gaat werken zou ik graag willen weten waarom zodat als ik zelf een vliegtuigje maak daar rekening mee kan houden (denk ik :)
zoals ik al eerder zij kan het niet aan het zwaartepunt liggen omdat ik de lipo voorin doe
alvast bedankt
 
Van Boekel naar Nistelrode is niet zover, ga daar eens heen en praat met Johan (plotterwelt) hierover, dan weet je precies waar het aan schort.
Bij de fenix/felix werkt het niet, die mini viper werkt het wel, maar dit soort modellen zijn geen beginnerstoestellen. Voordat je die Viper kan vliegen ben je wel enkele jaartjes verder........... en als je ziet welke setup ze daarin gepropt hebben bedenk je jezelf nog wel eens, zeker als je de kosten ziet.
 
de vliegtuigen met motoren achterin hebben meestal de vleugels heel dicht naar achter staan (a la funjet) of ze hebben een langere neus om te compenseren.

een vast pyloontje met de motor midden op de vleugel zou het best werken, en bij een normale crash zou de motor het laatste stuk gaan.
 
Joris

Een mini viper is ontworpen voor een motor achteraan. Een felix oorspronkelijk echter niet. Dat is een wezenlijk verschil

Ten andere de motor ergens monteren omdat hij niet kapot zou gaan in een crash is een verkeerde redenering om te beginnen.

Dan stop je iets anders in de plaats in de neus die, zo wil de wet van Murphy het; evenveel of meer zal kosten en moeilijker te krijgen zal zijn:D

Stevo
 
Op zich moet het goed kunnen, maar ... je maakt het jezelf niet makkelijk ... "een" methode is door (afgekeken van de 1:1 vliegerij) een middenmotor toe te passen en met een verlengde as de prop aan te drijven ... de verlengde as moet licht sterk en stijf zijn en op "voldoende" plaatsen gelagerd worden ... in dit geval zou ik een 2mm carbon/epoxy buisje nemen met 3 kogellagertjes ondersteund ... echter wat je wel eerst moet bepalen (en dat eist kennis en ervaring) onder welke hoek en op welke plaats de propellor precies moet staan ...
 
Back
Top