Wat gaat sneller

Hoi ik heb een f3s Fluxkompensator en daar ben ik een goede setup voor aan het zoeken.
Nu heb ik 2 mogelijk heden .

1 is een hyperion zs 4020 777 kv met een 7x13 klapprop en dat trekt 112 amp

2 is een scorpion (powerdekker) 4035 528 kv met een 8,5x23 klapprop en dat trekt 108 amp

Dit draait op 10s ,maar nu is mijn vraag met welke setup zal hij sneller gaan.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Imre,

Paar dingen waar ik naar kijk:
De Hyperion is een stuk korter, dus zal dichter tegen zijn maximum vermogen aanzitten, dit betekent bij deze vermogens minder rendement.

De Scorpion heeft een lager kv, dat betekent een hogere inwendige weerstand, dus het maximum vermogen bij dezelfde spanning (als de Hyperion) ligt lager. Aan de andere kant zit er meer koper in (Powerdekker) en heeft de motor een langer magneetveld (20 tegen 35). En draait met een iets grotere (=efficientere) prop.

Lastig in te schatten welke van de 2 nu met het beste rendement draait, oftwel welke van het ingaande vermogen het meeste uitgaande vermogen maakt.


Dan kijken naar de pitch speed. De pitch speed moet bij het model en de verwachtte snelheid passen. Een te lage pitchspeed en de motor levert op topsnelheid nauwelijks nog extra trekkracht, bij teveel pitchspeed kom je trekkracht tekort om op topsnelheid te komen.
Pitchspeed = (kv x accuspanning x 0.8 belastingsfactor x 1.52 conversie naar kmh / 1000):
Hyperion:
777x34Vx0.8x13x1.52/1000 = 417kmh

Scorpion:
528x34x0.8x23x1.52/1000=502kmh.

Je zult zo rond de 3.7kw zitten met deze aandrijving, daarmee loopt de Flux schat ik zo'n 350-370kmh? In dat geval verwacht ik dat de Scorpion harder loopt, hoewel het niet veel zal schelen. Op volle snelheid zal de Scorpion meer vermogen leveren dan de Hyperion, omdat de Hyperion dicht tegen de pitchspeed begint te raken. Zul je in vliegende logs ook terug kunnen zien.

Gerben
 
Hoi Gerben

Bedankt voor de duidelijke uitleg .

Ik heb hem al gevlogen met setup 1 dat ging goed snelheid was ook goed ,330 +- gemeten met de telefoon ,maar het moet sneller kunnen .

Ik heb nu setup 2 er op zitten en die moet ik nog proberen.
Ik heb ook nog eve op 12s gekeken wat setup 2 dan dee en dat trok dan 130 amp

Nu met jou berekeng op 12s
528x40,8x0,8x23x1.52/1000=753kmh

Maar eerst maar op 10s met de powerdekker.
 
Snel toestel... Bijna 350 km/h dat is 100 meter per seconde. Als je met je ogen knippert is ie buiten beeld. En je wil nog sneller?
 
Dit toestel heeft meer als 400 km gehaald in Duitsland tijdens de f3s wedstrijden .
Ik ben tevreden met +-400 en de snelheid is voor mij geen probleem
 
Op 12S is wellicht de 10x20prop een betere keuze, met een pitch speed van rond de 523kmh. Blijft een inschatting, testen in de lucht is het beste.
Een 10x20 heb ik nog liggen..

Zullen we binnenkort afspreken, neem ik de radargun mee..

Gerben
 
Geloof me, ook zulke snelheden wennen:)

Geloof me, dat valt vies tegen. Toen ik hier de speedmeeting organiseerde vloog Steve hier rond met 419 KmH en dat hield ik toen niet bij. De 360 Kmh van Bert van Didden met zijn pulsjetmodel en later de hogere snelheid van zijn Turbine delta hield ik makkelijk bij, maar ik wist ook precies welk patroon hij vloog. De snelle funjetjes zijn lang niet zo snel als men allemaal beweerd.......

Imre, gefeliciteerd met je Fluxcompensator, ik heb begrepen dat het vrij moeilijk is om die te bemachtigen. Als motorisering zou ik toch opteren voor die powerdekker, Ik denk dat die met de juiste prop behoorlijk sneller is. Ga je meedoen in Duitsland met de speedmeetings en de Nederlandse records verpulveren? In Duitsland staat het WR op ongeveer 455 KmH dor Kai Kloppenberg met ik dacht ook een fluxcompensator.
 
Geloof me, dat valt vies tegen. Toen ik hier de speedmeeting organiseerde vloog Steve hier rond met 419 KmH en dat hield ik toen niet bij. De 360 Kmh van Bert van Didden met zijn pulsjetmodel en later de hogere snelheid van zijn Turbine delta hield ik makkelijk bij, maar ik wist ook precies welk patroon hij vloog. De snelle funjetjes zijn lang niet zo snel als men allemaal beweerd.......

Imre, gefeliciteerd met je Fluxcompensator, ik heb begrepen dat het vrij moeilijk is om die te bemachtigen. Als motorisering zou ik toch opteren voor die powerdekker, Ik denk dat die met de juiste prop behoorlijk sneller is. Ga je meedoen in Duitsland met de speedmeetings en de Nederlandse records verpulveren? In Duitsland staat het WR op ongeveer 455 KmH dor Kai Kloppenberg met ik dacht ook een fluxcompensator.

Ja de flux was een gelukje ,op rcnetwork werd hij leeg aan geboden door een oostentijker die hem weer van een duitser had en ik was de snelste met reageren.

ik heb er wel aan ziten denken om een keer mee te toen maar dan moet het niet zo verweg zijn in duitsland, ik heb geen zin om bijvoorbeeld 800 km naar Dachau te moeten rijden.

wat is het Nederlandse E speed record eigenlijk weet iemand dat?
 
Ik had 2 jaar geleden ook een Flux besteld toen SW-composite ze net zou beginnen maken. Spijtig genoeg heb ik de boel afgeblazen omdat Simon van SW-composite zelden op mijn mails reageerde en de beloofde leveringsdatum telkens werd uitgesteld, ik vermoedde toen dat hij eerst zijn Duitse vrienden wou bevoorraden hoewel ik de eerste was die een bestelling had geplaatst.

Ik had deze ook op rc- network gezien, maar was dus te laat.
Hoe dan ook proficiat met je prachtige toestel!!!

Zou het niet leuk zijn nog eens een speedmeeting te doen in Belgie-Nederland?
We hebben nu intussen allemaal andere toestellen en ik denk dat het deelnemersveld niet mis zou zijn deze keer.

Grtz A
 
De radargun wil ik best ter beschikking stellen ( Prospeed, oftewel goed), maar ik ga niet weer meten...
Bij de speedmeting bij TC01 destijds stond ik schuilend achter een tafeltje de Hayabusa van Steve te meten, dat was niet grappig meer doen hij met 400kmh+ aan kwam...

Als jullie een speedmeeting doen stel ik voor om 'vlak' te meten, oftewel horizontaal aanvliegend. Alles kan kortstondig hard vanuit een vertikale duik omlaag, horizontaal geeft een veel beter beeld van de 'echte' snelheid.

Wie meld zich met een veld? Beetje geluid moet er gemaakt kunnen worden, een gebouw zou lekker zijn als we het in de winter doen, en eventueel stroom...

Gerben
 
Antrieb in meinen Fluxkompensator:
Strecker RS 435/20 840 U/V 10S 3500 7,5 x 14,6 = 434 km/h
Strecker RS 435/25 900 U/V 9S 3500 7,9 x 15,4 = 460,5 km/h

Es gibt in Deutschland 1 Mann, der Formen für den Fluxkompensator hat und 1 Mann, der die Formen für den Fluxxer hat.

Ein Formensatz Fluxkompensator wird im Moment gebaut.

Diese Leute bauen Modelle für den Eigenbedarf und geben evtl. auch mal ein Modell ab!

Bei Bedarf PN an mich, ich leite die Anfragen dann weiter.
 
ik heb er wel aan ziten denken om een keer mee te toen maar dan moet het niet zo verweg zijn in duitsland, ik heb geen zin om bijvoorbeeld 800 km naar Dachau te moeten rijden.

Hai imre

Volgend jaar is er met Pinksteren weer een speedmeeting in Wünneberg.
Daar kan je proberen hoe snel je door het speedparcours kan vliegen!
Dit is net voorbij Dortmund.
Ik en Reginald zijn daar al twee keer geweest en het was zeer leuk en leerzaam.

Vrgr René

ps Kai vloog in Osnabrück met een Eagle 455km/u
 
Oké dat is wel te doen ,misschien ga ik daar wel eens kijken.

Bedank Renè

Ps gaan jullie daar ook weer heen
 
Het spreekwoord zegt "Ieder diertje z'n pleziertje". Met dit soort snelheden doe je mij geen plezier. Beleef genoeg vliegplezier aan aan m'n Pipers en andere toestellen. Die hebben meer dan genoeg motorvermogen, maar speedtoestellen zijn aan mij niet besteed...
 
Back
Top