HK500CMT Setup

Omdat het een typische Futaba stekkertje is, die zonder het lipje worden ook wel JR plug genoemd.
Maar geen nood je kan die voorzichtig weg snijden dan zal die wel passen.
 
GodverdeGodver!

Ik had net met veel zorg m'n HK terug opgebouwd en alles piekfijn afgesteld, gebaseerd op m'n opgedane ervaring met de vorige build.

Bij de maiden begon ie mooi te hoveren, vrij stabiel en met een beetje (back)trim ging dat zeker goed komen.

Echter na enkele seconden in m'n vlucht maakte ie opnieuw ongecontroleerd slagzij naar links met als gevolg: aan volle rotorspeed de grond in...

De schade valt mee (of ik geraak eraan gewend?): blades, tailboom, cannopy mount, bladeholders, flybar.

Wat me 't meeste zorgen baart: wat kan dat zijn en hoe vind ik die fout zonder nog 15x de grond in te gaan? In eerste instantie gaat ie goed...

De servo's werken nog in throttle hold, alle linkjes zijn er blijven opzitten.
Ik heb nog een servo over die van m'n tail komt, dus denk van de linkse servo te verwisselen. Maar alle servo's lijken nu ook goed te werken...


Guggesties, please...

Wat een k%thobby zeg...
 
Had ook een set turnigy servo's op
M'n andere heli zitten. Leken het in stilstand prima te doen, maar als ik optoerde, maakte ze kleine bewegingen Zonder input. Erg vreemd, maar heb ze vervangen en de nieuwe servo's werken weer prima.
 
Linker servo eens bekeken vanbinnen.
vlak bij het uitgaande motor-tandwiel en het eerste overbrenging-tandwiel zat een een 'schilfertje' metaal. Indien dit tussen deze tandwielen kwam kon dit de boel waarschijnlijk blokkeren.

Hopelijk was het dat...

Hobbyking: +50Euro

Zo'n servo is wel een mooi stukje mechanica binnenin...afgezien van die schilfer
 
ja, de TGY930's...

Maar in TH werken ze prima, zelfs als ik er enige tijd een beetje druk op zet...

Laat ik het zo zeggen dat ik ze ook heb(had) en vervangen omdat er spontaan zonder input een servo uitslag gaf of achter bleef bij de andere, sinds ik ze vervangen heb is het probleem ook weg.

Weet niet of je dit zelfde had maar dan toevallig in vlucht maar wel toevallig de zelfde servos
 
Waar zit je ontvanger? Ik heb mijn vorige 450 ook 2x de grond in geboort doordat de ontvanger te dicht bij regelaar/motor zat waardoor er storing opbrak. En toen ging de heli ook opeens hard een kant op en heb ik em total loss gevlogen :xmas:

edit: zit ondertussen een pagina achter :p
 
Laatst bewerkt:
de ontvanger zit op de standaard plaats, de ESC hangt aan de zijkant.

EMC heb ik ook aan gedacht, m'n kabeljes waren nogal slordig samengebonden waardoor koppeling een optie was.

Zal volgende keer proberen laag bij de grond te hoveren met trainingskruis en hopelijk blijft de boel heel dan.
 
Succes met de opbouw!

Nog even een vraag over mijn HK. Ik heb de hele staart vervangen door align (Alu) maar op de een of andere manier als ik de controlarm beweeg, beweegt de tailslider niet soepel over de as.

Als ik de schroef van de controlarm een stuk losser draai gaat het wel prima.

Alles is nieuw en voorzover ik kan zien niet krom. Zie ik iets over het hoofd?

Daarnaast vind ik dat de splinter nieuwe align swash ook niet erg soepel loopt. Moet ik deze eerst smeren?

HD
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Linker servo eens bekeken vanbinnen.
vlak bij het uitgaande motor-tandwiel en het eerste overbrenging-tandwiel zat een een 'schilfertje' metaal. Indien dit tussen deze tandwielen kwam kon dit de boel waarschijnlijk blokkeren.

Hopelijk was het dat...

Hobbyking: +50Euro

Zo'n servo is wel een mooi stukje mechanica binnenin...afgezien van die schilfer

Auch :( Ik heb m'n Trex450 ook in de grond gevlogen begin deze week. Was wel m'n eigen schuld ipv een mechanische fout.
Succes met de heropbouw en in september moeten we nog eens afspreken he! Heb momenteel geen tijd en volgende week vertrek ik voor 14 dagen op reis.
 
Had ook een set turnigy servo's op
M'n andere heli zitten. Leken het in stilstand prima te doen, maar als ik optoerde, maakte ze kleine bewegingen Zonder input. Erg vreemd, maar heb ze vervangen en de nieuwe servo's werken weer prima.

Nu ik eraan terug denk deed één van mijn cyclic servo's dat ook, maar ik had er geen erg in omdat ik te druk was met m'n tail-servo af te stellen...

Na openen van de servo zag ik mechanisch weinig verdachts, maar dat 'verspringen is volgens mij een fout in de feedback. Die feedback over de positie van de servo gebeurt met met een potentiometer (electro-mechanisch). Vuil/slijtage zou 't probleem kunnen geweest zijn.

High end servo's hebben nu ook een contactloze positiesensor (via inductie).
Toch vreemd dat m'n TGY930 er de geest aan gaf na totaal slechts anderhalf uur vliegen.
 
Back
Top