nieuw hier Proboat Black Jack 26 vragen

Gister weer het water in gemoeten pffffuw ik heb wel in de gaaten dat die stuurende drive al een beetje gammel begint te worden na pak weg 20 x varen. Mvg Jeroen
Hallo Jeroen,

Als de boel na 20x varen al gammel begint te worden dan is er iets niet goed, ik heb een Academy Triton met eenzelfde soort sturende outdrive en die gaat al 'jaren' mee (ik vaar er weinig mee).
Nu smeer ik de boel voor elke vaardag en heb ik de uitslag ervan beperkt tot een 20° naar beide zijden, dan krijgt de kruiskoppeling het niet zo voor z'n kiezen...

Als je toegang tot de spiegel hebt in de boot, dan is het monteren van een strut een fluitje van een cent, een offset roer zal ook wel lukken.
Ik zou de spiegel wél verstevigen met een (epoxy) plaatje om de krachten goed te verdelen, je zult niet de eerste zijn, die z'n roer uit de spiegel ziet breken omdat je ergens overheen bent getetterd...

Groeten, Jan.
 
hallo

Vandaag de programcard binnen gekregen. Eerst ff de gebruiksaanwijzing door gelezen en onder tussen lipo's aan de lader.

Ben

Ik had gekeken voor een setje van de SS brandstof en dat schijnt er zo op te kunnen ja. Maar of dat van goede kwaliteit is.. Weet niet wat er nog meer te koop is aan strut/rud spul. Heb wel al wat americaanse site's bekeken maar weet niet goed wat k dan bestel en of het aan komt.

Jan

Ik heb nou in 2 weeke n x of 20 gevaren "flink meters maken" en ja het spul hangt er nog niet los aan. Smeer de as na elke x varen. Heb dat 1x niet gedaan en kon meteen zien dat er meer water in de boot kwam! Vind het ook leuk sleutelen"aan de BJ. Weet niet precies hoeveel grade mn roer staat maar ik heb hem niet zo ver uitstaan ben ook te bang dat hij em dan in n snelle bocht omgooit.

Om geen misverstande te ontstaan wat is precies de spiegel? Binnekant en dan de bodem? Als ik mijn radiobox dr uit haal kan ik overal goed bij. Epoxy en dat is te halen bij de doe het zelf winkels of de pro markt ofsow? Zal is effe goegelen!

Nog een vraagje een snellheids meter.. is wel een must wil je iets weten. Wat raden jullie bij aan? Graag een linkje dr bij :P haha

Fijne avond nog!!

Mvg Jeroen
 
1) Om geen misverstanden te laten ontstaan; wat is precies de spiegel? Binnenkant en dan de bodem? Als ik mijn radiobox dr uit haal kan ik overal goed bij. Epoxy en dat is te halen bij de doe het zelf winkels of de pro markt ofsow? Zal is effe goegelen![/I]

2) Nog een vraagje een snellheids meter.. is wel een must wil je iets weten. Wat raden jullie bij aan? Graag een linkje dr bij :P haha[/I]Mvg Jeroen
Hallo Jeroen,

1) De spiegel is waar je roer aan hangt, de achterzijde van de boot, dus.

Als er geen dikke naad in de spiegel zit (overdwars, waar onder- en bovenzijde aan elkaar vast zitten) dan is een plaatje wat netjes alle gaten afdekt voldoende versteviging.

Omdat ABS zich slecht laat verlijmen met polyester en epoxy, zou je de versterking van polystyreenplaat, PVC of ABS plaat kunnen maken, 1,5 of 2 mm dik.
Dat laat zich met PVC/ABS lijm goed verlijmen met de romp.

Zit er wél een naad in de weg, dan maak je gewoon twee plaatjes, eentje onder en eentje boven de naad (als er boven de naad tenminste iets vast te zetten en te verstevigen valt).

2) Ik vaar alleen wedstrijden met mijn speedboten, dus hoe hard het gaat, zal me worst wezen, zolang het maar harder gaat dan de rest...

Groeten, Jan.
 
Hallo Jan

Bedankt voor de snelle reactie!

Hull Material:Fiberglass composite
Daar is mijn romp van gemaakt. Polyester?
Ik heb geen naad dus mijn spiegel is glad. Moet niet zo n probleem zijn. Als ik weet wat er gehaald moet worden ga ik langs bij de hobby winkel!

Ik was ook van plan om de accu houders er uit te slopen die zitten 2 cm van de bodem af! lijkt me beter als die zo laag moglijk liggen. Zal foto's maken om het te verduidelijken en om te kijke of ik dan de construcite nie aantast ofsow!

En jan geef je ze vaak het na kijken in wedstijden? Ben wel benieuwd hoe dat er aan toe gaat. Ga zeker een x een bezoekje brengen!
Vind het tog wel leuk om te weten hoe hard de BJ gaat 40 of 60 :)

Thnx voor de tip's Top

Mvg Jeroen
 
Daar is mijn romp van gemaakt. Polyester?
Da's inderdaad polyester.
Als het een beetje stevig is hoef je niks te verstevigen, als het wat slapjes aanvoelt plak je er een plaatje epoxy in met epoxy hars.
Vooraf goed opruwen en ontvetten.

En Jan geef je ze vaak het na kijken in wedstijden? Ben wel benieuwd hoe dat er aan toe gaat. Ga zeker een x een bezoekje brengen!
Mvg Jeroen
Om eerlijk te zijn, doe ik m'n best, maar de hand-oog coördinatie van m'n zoon is onderhand beter dan die van mij.
Ik bouw onze boten en hij is meervoudig Nederlands kampioen, terwijl ik dat alleen red, als hij te veel wedstrijden mist en dus te weinig punten heeft vergaard, ik ben dus momenteel regerend 'kampioen 2011'...

Ik weet niet precies hoe ver het rijden is voor jou, maar hier staan de wedstrijden van dit seizoen: wedstrijdinfo

Groeten, Jan.
 
Offtopic: jammer dat jullie niet meer in Zwolle komen dit jaar, had je graag even de hand geschud en IRL bedankt (en uiteraard jullie Arowana's in actie willen zien :D).
Ach, Zutphen en Hengelo is voor jou dichterbij dan voor ons...

Groeten, Jan.
 
hallo

Wat de wedstrijden betreft kom ik een keer bekijken. Naar al dat geweld op het water!

De spiegel voelt vrij stevig aan. Denk niet dat die al hoef te worden verstevigt. Ben nog n paar x weze varen en moet zeggen hoe vaker ik naar het water ga hoe strakker ik ga varen :D zit denk ik nog wel goed met mn plastic roertje. En ik moet mijn rondes rechts om maken wat ik eerst nog wel is eigenwijs niet deed.

Dus nog geen tripje naar bussem. Zou tog graag wat graupner propjes willen bestellen. 40-42-45 lijken me goede maaten heb een doggdrive. Heb al een paar x internet afgesnuffelt maar kom alleen bij de modellbaupirat uit en heb geen paypal.
Iemand die een nederlandse site weet waar ze te bestellen zijn?

Ik had in uden bij toprc een potje vet gehaald de verkooper wist zeker dat dit de goede was ik heb zo mijn twijfels... medial pro molybdeen grease. Iemand een iedee?

Groeten Jeroen
 
Dus nog geen tripje naar bussem. Zou tog graag wat graupner propjes willen bestellen. 40-42-45 lijken me goede maaten heb een doggdrive. Heb al een paar x internet afgesnuffelt maar kom alleen bij de modellbaupirat uit en heb geen paypal.
Iemand die een nederlandse site weet waar ze te bestellen zijn?


Even bellen naar Bussum.
Ze sturen het naar je toe.

MVG Peet
 
Hey Peet

Jah? Dat zou mooi zijn. Er stond op de site dat ze niet aan postservice deden dacht ik. Zal een telefoontje plegen!

Dank je!!

Mvg Jeroen
 
Hallo Jeroen,

Ik had het even moeten zeggen, dat 2BrothersRC (uiteraard) ook de bestelling naar je op stuurt.
Ik bestel ook altijd telefonisch.

Als je (dinsdag) belt, vermeld er dan even bij om welke boot het gaat en welke maat je schroefas heeft, wellicht hebben ze in Bussum een passende prop of een adaptor, waarmee de Graupner props toch op een BJ as passen.

Groeten, Jan.
 
Dag Jan

Ik zal zeggen dat het over een BJ gaat! Er zit een doggdrive op die zijn tog allemaal het zelfde? Mijn schroefas is 3mm. Standaard maat? Wat is dan de asdiameter van een Graupner k tog geen 4 mm??

Over een uurtje weer naar het water een run maken!

MVG Jeroen
 
is dat niet graupner k DD 3/16 inch 4.7625mm ?

heb ze vrijdag ook besteld, bij mij oude prop zat er een verloopje in naar 3mm as
 
Hey remco

Ja stom van me bij mij ook een verloopbuisje naar 4,7. Heb je zij ook bij 2B besteld? Hoef er niet meer te bestellen denk ik he? 40-42-45

groeten Jeroen
 
Goede morgen,

Net trug van het varen. Moet zeggen dat de boot redelijk naar mijn zin in het water ligt! foto's volgen nog.

Nou heb ik het volgende probleem hij wiebeld nog al als hij bijna en helemaal op snelheid is. Zou dat er aan kunnen liggen dat ik de strut ophanging(die is met inbusjes in de spiegel) niet 100% recht heb zitten? en hoe kan ik hem dan goed recht zetten? heb er nou een inbussleutel onder tegen aan gehouden en hem op het oog met de onderkant van de boot recht gezet. Volgens mij heeft meten geen zin omdat hij niet helemaal vlak is aan de onderkant...

Vaar nou met mijn timing op low. Motor en regelaar worden niet warm beetje lauw. De draad van de regelaar naar de motor word wel warm en de draad naar de accu ook. Is het dan tog verstandig om hem op high te zetten? Heb wel een 6 pool motor...

Groeten Jeroen
 
Hallo Jeroen,

Als de waterconditities net zo zijn als hier, dan is het spiegelglad; elke afwijking in de afstelling, of de glijvlakken van de romp, zul je dus terugzien in het vaargedrag.

- Wat bedoel je met wiebelen? Schommelt de boot om de lengte as?

- Je hebt het over een strut, maar je vaart toch nog met de sturende outdrive?

- 100% recht, ten opzichte van wat?

- Een paar postings eerder heb je de hoogte van de aandrijving veranderd, is toen misschien de hoek van de schroefas in het sturende deel ook gewijzigd, zoja staat de as nu naar boven, naar beneden, of neutraal?
Te veel naar beneden gericht laat de boot te nat lopen en dat heeft invloed op het vaargedrag én het stroomverbruik, misschien is dat de oorzaak van je warme kabels in de boot.

Heb je die belachelijke turnfins nog aan de boot zitten?
Als die niet precies onder dezelfde hoek aan de boot zitten, zullen ze gaan meesturen en dat kan het wiebelen in de hand werken.
Haal ze er eens af en probeer het nog een keer.

Plaats een een paar foto's van hoe de boel er nu bijstaat, dat werkt vaak heel verhelderend.

Een meerpool motor draait vaak op een lage timing, kijk de Proboat informatie er eens op na wat de fabrieksinstelling is en hoever je mag gaan qua timing.

Groeten, Jan.
 
Hallo Jan,

Het was bijna spiegel glad. Ik heb aan de hoogte loope klooie jaa klopt! Heb hem nu 1 mm onder de maat van wat hij uit de doos stond. dan heb ik het over de complete strut die zit met 4 inbus in de spiegel. (foto's volgen nog) De strut opzich had ik ver naar beneden staan>bang voor flippen< . ?Heb heb verder naar de 0 grade gezet. Geen iedee hoeveel.

-Het wiebelen bedoel ik van links naar rechts met zn kont. Niet in de lengte maar in de breedte.

-Ja klopt ik vaar met een stuurende outdrive sorry heb ik het verkeerd bij naam gehad!

-Ik bedoel mijn stuurende outdrive hoe ik die recht krijg'(horizontaal met de spiegel en het water)

Heb net geprobeert om te kijke hoe de turnfins er onder zitten in iedergeval niet allebij onder de zelfde hoek! Heb ze er nu af liggen en gatjes dicht geplakt! Is hij dan wel bestuurbaar? of ga ik dalijk meteen op kop??

Er staat in het boekje dat je voor 2 en 4 pool op low moet varen en als je een 6 of meer hebt kun je op high varen meer standen zitten er niet op. Zal is kijken wat hij doet op high zo dalijk.

Jan bedankt voor de info en je reacitie! Als de lipo´s vol zijn ben ik weer naar de water kant vanavond zal ik verslag uitbrengen.

Groeten Jeroen
 
Hallo Jeroen,

Een cat heeft sowieso geen turnfins nodig, dus dat op je dak varen zal wel wat meevallen.
Ik zou heel krappe bochten nog even vermijden, wen eerst aan de vaareigenschappen.

De vier boutjes waarmee de sturende outdrive aan de spiegel zit, zijn voor de hoogte instelling, de beide andere boutjes bepalen de ashoek.

Groeten, Jan.
 
Hallo Jan

Net weze varen zonder de turnfins dat was geen suc6. Heb rustig aan gedaan kreeg hem niet op snelheid heeel zenuwachtig en in bochten niet te houden en lag ook zo op kop! Nou was het niet erg om een stukje te zwemmen had mn zwembox al aan :D

Maar goed Heb mijn prop iets naar beneden gezet zodat de neus verder naar het water komt. Nou kwam ik via google op een americaans forum en daar las ik het zelfde probleem zonder turnfins bijna niet te bestuure. Ze hadden ze ingekort en schuin gezet.

Pi17109.jpg


Ofja hooger gezet zo te zien!

images


Zou dat een oplossing kunnen zijn? En zo ja dan zal het wel heel nou komen hoe dat ze komen te staan! Wacht nog effen met buigen van mn fins tot ik er iets van hoor!

MVG Jeroen
 
Hallo Jeroen,

Had je de hoek van de aandrijving en de hoogte van de sturende outdrive ook aangepast?
Als je dat niet gedaan hebt, is het geen wonder dat de boot erg nerveus ging varen.

Het goed afstellen van een catamaran is tijdrovende zaak, het finetunen duurt zo mogelijk nog langer...

Ik blijf erbij, dat een cat geen turnfins nodig heeft.

Groeten, Jan.
 
Back
Top