Airbrush op dlg vleugel

Hallo mensen, omdat er diverse mensen zich afvragen wat er allemaal mogelijk is en wat er bij komt kijken om je dlg vleugel te airbrushen, dit draadje.
Er zijn in een ander draadje (nk assen 26 mei) al diverse vragen gesteld.
Omdat mijn kennis van het bouwen nog wat tekort komt kan ik nog niet alles beantwoorden, daarom zijn vragen, oplossingen en suggesties van jullie meer dan welkom!Ik ben benieuwd wat voor moois er allemaal gaat rondvliegen, kunnen we gelijk een statische beoordeling aan de wedstrijden toevoegen;)Ik zou zeggen; brand los!:cool:
 
Vincent,

Leuk onderwerp en ik ben zeker van plan om een van mijn modellen te laten omtoveren tot een kunstwerk!!! Omdat ik het model wil gebruiken voor wedstrijden is het volgende erg belangrijk:

1/ Weinig gewichtstoename. Voor de prestaties van een model zijn een laag gewicht en een lage massa traagheid om alle assen belangrijk. Ook kan een gewichtstoename op de flaps leiden tot flutter.

2/ Het oppervlakte van de vleugel moet speigel glad zijn voor een lage weerstand (vooral belangrijk voor de voorkant van de vleugel)

3/ De kleuren moeten effectief zijn voor de zichtbaarheid van het model. Ook moeten de onderkant en bovenkant goed te onderschijden zijn.

4/ De hechting moet goed zijn.

Wat item 1 betreft zie ik graag wat input van Alex en Kristof. In de negatieve mal wordt eerst een laag blanke lak aangebracht waarna de huid in de mal wordt gelegt. De laklaag zou (lokaal op de plekken waar gebrushed wordt) kunnen worden weggelaten. Ik vraag me alleen af of je de vleugel nog spiegelglad krijgt als je een laklaag achteraf (na brushen) aanbrent.

Bas
 
Ik denk dat het sowieso een moeilijk verhaal word. Blanke lak gaat er als eerste in en alle effecten moeten in omgekeerde volgorde aangebracht worden voor de zichtbaarheid. Zal niet meevallen om daar iets moois van te maken.
 
Ik denk dat het sowieso een moeilijk verhaal word. Blanke lak gaat er als eerste in en alle effecten moeten in omgekeerde volgorde aangebracht worden voor de zichtbaarheid. Zal niet meevallen om daar iets moois van te maken.

Alex,

ja lijkt mij ook onmogelijk. Het idee is om de airbrush uit te laten voeren op een vleugel die al uit de mal is. Vraag is of de producent van het model de laklaag (lokaal) kan weglaten op een vleugel die gebrushed gaat worden.

Bas
 
Ik denk dat het sowieso een moeilijk verhaal word. Blanke lak gaat er als eerste in en alle effecten moeten in omgekeerde volgorde aangebracht worden voor de zichtbaarheid. Zal niet meevallen om daar iets moois van te maken.
Volgens mij sla je hier de spijker op z'n kop!Gelukkig is het heel goed mogelijk, kijk maar eens naar de rc auto's; die zijn allemaal aan de binnenkant, in omgekeerde volgorde gespoten!
Ik vraag me af of ik niet mijn kunstje kan doen op een vleugel VOORDAT deze zijn laatste behandeling krijgt...Voor zover ik nu in kan schatten(heb zelf nog nooit zo'n vleugel gebouwd of ge-airbrushed) zou dit het simpelst,lichtst en goedkoopst zijn.
Ik zie het volgende dan gebeuren;
1. vleugel zonder toplaag van heel dun laagje primer(deze kan ook gelijk een kleurtje hebben, geen punt!)voorzien, indien nodig voor de hechting.
2. Het betreffende stukje airbrushwerk.
3.de vleugel gaat de in de mal, die vol is gespoten met blanke lak, en jullie doen je eigen truc.
4.volgens mij hebben we dan een heel strak afgewerkte vleugel als eindresultaat.
Ben benieuwd hoe jullie dit zien!
 
Vincent,

Leuk onderwerp en ik ben zeker van plan om een van mijn modellen te laten omtoveren tot een kunstwerk!!! Omdat ik het model wil gebruiken voor wedstrijden is het volgende erg belangrijk:

1/ Weinig gewichtstoename. Voor de prestaties van een model zijn een laag gewicht en een lage massa traagheid om alle assen belangrijk. Ook kan een gewichtstoename op de flaps leiden tot flutter.

2/ Het oppervlakte van de vleugel moet speigel glad zijn voor een lage weerstand (vooral belangrijk voor de voorkant van de vleugel)

3/ De kleuren moeten effectief zijn voor de zichtbaarheid van het model. Ook moeten de onderkant en bovenkant goed te onderschijden zijn.

4/ De hechting moet goed zijn.

Wat item 1 betreft zie ik graag wat input van Alex en Kristof. In de negatieve mal wordt eerst een laag blanke lak aangebracht waarna de huid in de mal wordt gelegt. De laklaag zou (lokaal op de plekken waar gebrushed wordt) kunnen worden weggelaten. Ik vraag me alleen af of je de vleugel nog spiegelglad krijgt als je een laklaag achteraf (na brushen) aanbrent.

Bas
Als je achteraf blanke lak spuit is het wel mogelijk dit aalglad te krijgen. Het is alleen een tijdrovend klusje; waterproof schuren met een zo'n fijn mogelijke korrel en heel goed opletten bj de randjes ed. hierna polijsten tot het gewenste resultaat. gewichts toename zal na deze handelingen minimaal zijn, het meeste is weggeschuurd.Echt makkelijk is het niet, helaas.
Kan iemand meschien een fototje plaatsen van zo'n ''huid''? denk nog steeds dat ik daar gewoon op kan brushen voordat ie in de lak gaat!
 
Moet je niet gewoon in de mal spuiten? waar na dan de vleugel verder afgebouwd wordt... Kristof maakt ook hele kunstwerken van z'n xxlites, moet toch ook kunnen dat jij Vincent op een bepaald punt in het bouw proces je kunstje doet...

Achteraf verven nadat de vleugel klaar is lijkt me geen optie
 
Moet je niet gewoon in de mal spuiten? waar na dan de vleugel verder afgebouwd wordt... Kristof maakt ook hele kunstwerken van z'n xxlites, moet toch ook kunnen dat jij Vincent op een bepaald punt in het bouw proces je kunstje doet...

Achteraf verven nadat de vleugel klaar is lijkt me geen optie
Uh,ja:oops:, Kristoff hoe doe jij dat eigenlijk?;)
 
Volgens mij sla je hier de spijker op z'n kop!Gelukkig is het heel goed mogelijk, kijk maar eens naar de rc auto's; die zijn allemaal aan de binnenkant, in omgekeerde volgorde gespoten!
Ik vraag me af of ik niet mijn kunstje kan doen op een vleugel VOORDAT deze zijn laatste behandeling krijgt...Voor zover ik nu in kan schatten(heb zelf nog nooit zo'n vleugel gebouwd of ge-airbrushed) zou dit het simpelst,lichtst en goedkoopst zijn.
Ik zie het volgende dan gebeuren;
1. vleugel zonder toplaag van heel dun laagje primer(deze kan ook gelijk een kleurtje hebben, geen punt!)voorzien, indien nodig voor de hechting.
2. Het betreffende stukje airbrushwerk.
3.de vleugel gaat de in de mal, die vol is gespoten met blanke lak, en jullie doen je eigen truc.
4.volgens mij hebben we dan een heel strak afgewerkte vleugel als eindresultaat.
Ben benieuwd hoe jullie dit zien!

Vincent,

even een korte uitleg hoe een DLG vleugel in een negatieve mal gebouwd wordt.
Er is een negatieve mal van de onderkant en de bovenkant. Als eerste wordt een lossende laag aangebracht. Hierop wordt een blanke lak en met verf het gewenste kleuren patroon aangebracht. Als dit is uitgehard wordt het koolstof (of glasvezel) van de huid aangebracht (doek dat met epoxy geimpregneerd wordt).
Bij de methode die Kristof gebruikt komt in dezelfde lijmgang een gefreeste iets overmaatse Rohacell kern geplaatst waarna de mallen opelkaar geperst worden.
Bij de methode die Alex gebruikt wordt hierop 0.8 mm Rohacell en hierover weer een dunne laag glasvezel gelegd dat onder vacuum uithard. Na het uitharden worden de schalen op elkaar gelijmd.
Er is dus niet zoiets als een vleugel die gebrushed kan worden die daarna in de mal gelegd wordt.
Het omgekeerde spuiten zou kunnen na aanbrengen van de laklaag in de mal maar dat is praktisch niet uitvoerbaar omdat dit tijdens de bouw moet gebeuren (p.s. is omgekeerd spuiten ook mogelijk als dat op een niet doorzichtige ondergrond gebeurd, bij een kap van een auto kun je tussentijds het resultaat zien?).

Bas
 
Ik denk dat het wel haalbaar is om dit te doen, maar het ontwerp moet niet te ingewikkeld zijn. Misschien door te werken met sjablonen/spuitmallen kan in korte tijd een mooie plaat worden neergezet. Als alles maar snel genoeg gaat moet het kunnen.
 
Ik denk dat het wel haalbaar is om dit te doen, maar het ontwerp moet niet te ingewikkeld zijn. Misschien door te werken met sjablonen/spuitmallen kan in korte tijd een mooie plaat worden neergezet. Als alles maar snel genoeg gaat moet het kunnen.

Jorn,

Ik ga Vincent zijn tijd niet verspillen met eenvoudige ontwerpen, Michael Schumacher laat je ook niet in een taxi rijden :-).

Bas

www.specialpainter.nl
 
Laatst bewerkt:
Ik weet trouwens van Roland Sommer van de Concept Extreme 2 dat bv ook direct op de Rohacel gespoten kan worden, waarna dit dan in de mal gaat. Is met de methode van Alex wat lastiger denk ik, al zien de nieuwe T3s er ook heel gaaf uit met de honey comb etc en is er al veel mogelijk.

Eerlijk gezegd ben ik niet zo bekend met alle bouw details en (on)mogelijkheden, ik koop m'n DLGs altijd ;-)
 
Uh,ja:oops:, Kristoff hoe doe jij dat eigenlijk?;)


ik heb een bouwtechniek die een beetje verschilt van de anderen , ik frees (cnc) de kern van men vleugel uit hardschuim (rohacell) met kleine overmaat , dan neem ik de ingewaxte negatiefmal en zet er een laag blanke lak in 1 laag (tot nu toe motip spuitbus) na een half uur wanneer de lak droog is zet ik er een kleur op in 2of 3 lagen deze dient dun gespoten te worden , de gevolgen anders ken je wel..., ook weeral een spuitbus , voor de kleur denk ik dit zo te behouden aangezien er slecht weinig gespoten word en meetstal met verschillende kleuren dan nog.

als deze droog is zet ik er een witte primer op , dus eigelijk de omgekeerde volgorde als wanneer je een positief zou spuiten .

als deze dan weer droog is begin ik met epoxy , aangezien de lak droog maar niet hard is werkt de epoxy erop in en geeft een goede hechting , carbon erin en de mal dichtpersen , na 24 de gelakte vleugel ontmallen ...

we gaan zeker hierover in tynaarlo kunnen verder discusieren , ik sta altijd open om bij te leren .


dus het is oftewel airbrushen in de mal , oftewel op de afgewerkte vleugel met of zonder laklaag , achteraf terug de mal in voor een blenke lak is niet mogelijk...
 
overbodige post.... kristof was me 1min voor ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Jorn,

Ik ga Vincent zijn tijd niet verspillen met eenvoudige ontwerpen, Michael Schumacher laat je ook niet in een taxi rijden :-).

Bas
Haha, voor die vergelijking doe ik het! Maar idd met sjablonen is het ff de volgorde uitvogelen en dan spuiten , dit is echt zo gebeurd.Het denkwerk vooraf en voorbereiding duurt langer, maar hoeft de bouw niet heel erg op te houden. Ikzelf spuit het liefste echte plaatjes, uit de losse hand. Inmiddels ben ik hier redelijk bedreven mee en duurt ook echt geen dagen hoor, dat valt mee qua oponthoud. Bv. potretten van de vliegpioniers Wright met op de achtergrond het beroemde vliegapparaat zou me een dag tijd nemen.Uiteraard over de hele vleugel verdeeld.
bedenk me net dat je met sjablonen ook tussen de kleuren door even moet wachten totdat de verf droog is, anders wordt het geheid een knoeiboeltje bij het verwijderen van de sjablonen...
 
ik heb een bouwtechniek die een beetje verschilt van de anderen , ik frees (cnc) de kern van men vleugel uit hardschuim (rohacell) met kleine overmaat , dan neem ik de ingewaxte negatiefmal en zet er een laag blanke lak in 1 laag (tot nu toe motip spuitbus) na een half uur wanneer de lak droog is zet ik er een kleur op in 2of 3 lagen deze dient dun gespoten te worden , de gevolgen anders ken je wel..., ook weeral een spuitbus , voor de kleur denk ik dit zo te behouden aangezien er slecht weinig gespoten word en meetstal met verschillende kleuren dan nog.

als deze droog is zet ik er een witte primer op , dus eigelijk de omgekeerde volgorde als wanneer je een positief zou spuiten .

als deze dan weer droog is begin ik met epoxy , aangezien de lak droog maar niet hard is werkt de epoxy erop in en geeft een goede hechting , carbon erin en de mal dichtpersen , na 24 de gelakte vleugel ontmallen ...

we gaan zeker hierover in tynaarlo kunnen verder discusieren , ik sta altijd open om bij te leren .


dus het is oftewel airbrushen in de mal , oftewel op de afgewerkte vleugel met of zonder laklaag , achteraf terug de mal in voor een blenke lak is niet mogelijk...
Met deze manier lijkt het me wel degelijk mogelijk om alles te kunnen airbrushen wat er wordt gevraagd. Lees ik goed dat de laag blanke lak DROOG is als je de kleuren inspuit?In dit geval weet ik zeker dat het kan! een tip voor Kristof; als je wil kan je wat kleur in je blanke lak mengen dmv pigmenten en yep, deze kan je ook gewoon bij de bouwmarkt halen.Als je met een andere soort blanke lak gaat expirimenteren, kijk dan vooral of het eindresultaat voldoet aan jou eisen, wat voor de een acceptabel is kan bij een ander niet voldoen.Ik ben ervan overtuigd dat je je vleugels lichter kan bouwen als je andere lakken gaat gebruiken.Volgens mij kan je de mal van te voren afplakken en tussendoor ook, waardoor je ook die strakke lijnen behoud! Scheelt volgens mij het gewicht van je kleurlakken, komt alleen het gewicht van de extra pigmenten bij, en dat is echt nihil.Ik hoop dat je er wat aan hebt:cool:
 
Met deze manier lijkt het me wel degelijk mogelijk om alles te kunnen airbrushen wat er wordt gevraagd. Lees ik goed dat de laag blanke lak DROOG is als je de kleuren inspuit?In dit geval weet ik zeker dat het kan!

Vincent,

ja het is vanuit technisch oogpunt de meest optimale methode maar het is niet praktisch. Het vergt een hoop coordinatie en een veel reisafstand (de mallen van Kristof staan in Belgie). Het lijkt me een stuk praktischer om een toestel naar jou te sturen die je dan als het jouw uitkomt onder handen neemt.

Bas
 
Vincent,

ja het is vanuit technisch oogpunt de meest optimale methode maar het is niet praktisch. Het vergt een hoop coordinatie en een veel reisafstand (de mallen van Kristof staan in Belgie). Het lijkt me een stuk praktischer om een toestel naar jou te sturen die je dan als het jouw uitkomt onder handen neemt.

Bas
kan natuurlijk ook!Ik schat zo in dat als ik de kist achteraf spuit en van blanke lak voorzie, de gewichts toename rond de 30/40 gram komt te liggen... gan dan wel uit van een hele vleugel.Dit lijkt me voor wedstrijdbegrippen te veel op een vleugel.
 
Back
Top