B-17G Flying Fortress 1:10

Verder ben ik 4 oktober vader geworden van een prachtige dochter.
Gefeliciteerd!

Www.cdscaledesign.de heeft ook een 1:10 b-17. Voor deze moeten alle kapjes ed zelf gemaakt worden. Wellicht als je hem ook wilt bouwen dat je mijn mallen kunt gebruiken.
Helaas dit site bestaat het niet meer.. ook niet www.cdscaledesign.com.

Maar ga ik binnenkort bij Jan Hermkens een bouwtekening bestellen ;)

Over dit mallen, goed idee van je. maar ik probeer ook zelf mallen maken, als mijn mallen niet lukt dan vraag ik wel aan je.

Tot volgende jou verhaal ;)
 
zo... weer een tijdje verder.
Ik heb een setje vacuumdelen uit engeland binnen voor 50 pond. (25 pond voor het setje en 25 pond voor het versturen.. grrrrr...) Maar goed. zal wel ff een fotootje posten binnenkort.

Ook ben ik bezig met het landingsgestel. Uit hongkong heb ik een paar motortjes laten komen met aangebouwde vertraging. geeft circa 230 omw/min op 12V. Verder via mijn werk uit de afvalbak genoeg aluminium en brons gehaald om er 10 te bouwen...
Maar nu wil ik de stuts maken met veerwerking. Hoe kom ik er achter hoeveel kracht de veren nodig hebben om in te drukken. De B-17 weegt ongeveer een kilo of 15. zijn er vuistregels voor?
Hetzelfde probleem heb ik voor mijn bronco. ik wil deze struts maken: bronconov05

Wat voor veren bestel je daar dan voor? Hier is de wereld aan veren te krijgen: www.alcomexveren.nl
 
Lastig te zeggen welk type veer precies goed is.
Mijn ervaring is dat de poten het liefste net niet moeten inveren als de kist normaal stilstaat.
Je wilt zoveel mogelijk kracht over hebben om de klappen op te vangen zonder dat de poten tegen hun eindpunt gaan. (bij een normaal veld)
E.e.a. hangt dus ook af van de voorspanning die je op de veer zet en de veerweg. Meestal is dat zo'n 1,5cm
 
Zoveel modelbouwers zoveel meningen ;)
Als de veren niet ingedrukt worden door het gewicht dan vangen ze idd de klap op van een harde landing maar vervolgens lanceren ze hem weer terug de lucht in. en bij het taxien krijg je dan ook zo'n stug gezicht (niet gedempt) en hetgeluid van het slaan tegen de eind stops
Bij mijn D-18 zakt hij net iets in zijn veren en bij het taxien zie je de wielen mooi inveren en uit veren en de kist blijft redelijk rustig. en dat bevalt mij prima. bij de D-18 heb ik ook wel special vet (dik stroperig) van uni tracks gesmeert .

Succes met de rest van de bouw en hou ons up to date :p
 
Hehe, hier exact hetzelfde als Eric zegt, inclusief het vet.


Even heel simpel kijkend naar de grotere (en kleine 1:1) luchtvaart.
Ooit daar wel eens poten gezien die volledig uit geveerd zijn als de kist op z`n wielen staat?

Geloof me dat worden dan geen lekkere landingen :nooo:


Bij mijn F-15 net zo, met de originele veren waren deze niet ingedrukt met het volle take off gewicht van 15 kg.
Nou als er dan 3,5kg brandstof verstookt is dan zullen ze bij een landing helemaal niet meer inveren (mits ik hem heel hard tegen het dek aan klap).

Dus heb deze veren aangepast, met lege tanks veren de poten net in, met volle tanks (zo'n 4ltr kero) zijn ze bijna volledig ingeveerd.

Je ziet het gewoon terug in het taxiën en landen dat de veren nu hun werk doen.

Dus mijn mening is ook dat ze zeker ingeveerd moeten zijn.


Hoeveel de sterkte moet zijn? tja, dat is denk ik even testen.

Succes.

Grt,
Berto.
 
Ik hou ook altijd de vuistregol aan dat de veren bij ledig gewicht net iets ingeveerd moeten zijn
Bij mijn spit komt er zelfs een veer in met 2 windingdiktes
eerste deel licht tweede deel zwaar
 
aha. dus eigenlijk betekend het circa 15kg delen door 2 = 7,5 per poot en dan iets minder. Dat zal zo'n 6-7 kg per veer zijn? (bij de B-17 zijn het rechte poten...) en bestellen we er 2 van 6, 2 van 6,5 en 2 van 7 bv. Kijken wat het wordt...
 
Ja dat kan wel aardig kloppen
maar de pooten bestellen
waar ga je dat doen
Ik maak al mijn pooten zelf
en ik doe ook wel is een opdrachtje
Op men werk in de pauze
Heb ik lekker wat te studeren
 
een veer is nooit alleen 6 of 7 kg, maar een veer heeft een veerconstante die de kracht/indrukking is
(daarom gebruikt Jeroen ook 2 veren dan eheftie 2 karakteristieken in 1 poot)
die kg zijn de kracht als ie op zijn einde is tegen het opspringen

dus; van bijv 6.5 kg heb je nog steeds allerlei verschillende veren

aha. dus eigenlijk betekend het circa 15kg delen door 2 = 7,5 per poot en dan iets minder. Dat zal zo'n 6-7 kg per veer zijn? (bij de B-17 zijn het rechte poten...) en bestellen we er 2 van 6, 2 van 6,5 en 2 van 7 bv. Kijken wat het wordt...
 
Voor de geïnteresseerden van de B-17G: ik ga dit project verkopen. Er is een tweede op komst, we hebben wat andere prioriteiten gesteld en daardoor ga ik flink inkrimpen. Bij belangstelling graag een pb'tje. Complete set: motorkappen, doorzichtig plastic delen, alle gezaagde houten ribben, half gebouwde romp, tekeningen en evt ook een groot deel voor alle beplanking. Mag weg voor de spotprijs van 250 euro. Kan opgestuurd worden.
 
nee nee ben daar ook nog mee bezig .....maar nu dat ik nu werk en dat het mooi weer is en ook dat we nog een netstje puppy,s hadden ,heb ik het bouwen op een laag vuurtje gezet..maar heb ondertussen wel de Lancaster in het echt gezien....
 
Back
Top