Welke motor en regelaar?

Na een uitgebrande regelaar nu op zoek naar een nieuwe
(zie ook aanpassen-voerbootje-advies-gevraagd )

Ik had dit:
Graubner speedprofi 40r (nu dus defect)
Robbe motor 744vc-4540

Als ik de ''oude'' motor op zoek RS-755VC/WC dan zou deze +- 8000 rpm doen.

Mijn oog was gevallen op de volgende motoren

Graupner SPEED 700 BB Turbo
No-load rpm 11.600 min-1
No-load current drain 2 A
Stroom op max.. efficiëntie 12,5 A
Blokkeerstroom 43 A

Graupner SPEED 720BB Torque
No-load rpm 4100 min–1
No-load current drain 0,75 A
Current drain at max. efficiency 3 A
Current drain when stalled 13,5 Ahttp://www.2ehandsrc.nl/Graupner-SPEED-900BB-Torque-12-V---nr.-6373-Pakket-N_art_10025.php

Graupner SPEED 900BB Torque 12 V
No-load rpm 6500 min–1
No-load current drain 1,1 A
Current drain at max. efficiency 8 A
Current drain when stalled 54 A

Als regelaar had ik gewoon weer dezelfe in gedachten dus de speedprofi 40r
Welke motor zal het dichtst bij de prestatie's van de oude liggen?
De 720 heeft de voorkeur doordat hij erg zuinig is maar zal de boot dan veel langzamer varen?
Hoor graag hoe jullie erover denken.

Owja de schroef is een 3blads (merk onbekend) van koper en heeft als diameter 45mm..

Groeten danny
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Voordat we ook maar iets zinnigs kunnen zeggen, zou het handig zijn meer te weten over wat voor boot het gaat. Misschien was je vorige motor wel te krachtig, en kon zijn vermogen niet kwijt bijvoorbeeld...
 
hallo
al eens aan brusheles gedacht nu ge toch alles gaat vervangen

Roxxy Bl Outrunner 4260/05
14 poliger BL-Aussenläufermotor.
Brand
SKU
Availability:
robbe
1-4972
This article is available from robbe. If your dealer does not have it in stock, it can be obtained immediately.
RRP: €79.90 Incl. Tax Display, Carriage costs extra
Qty:
Brushless Motoren mit Neodym Magneten sind modernste Elektro-Antriebe. Besonders mit Außenläufer-Motoren, die kein Getriebe benötigen, stehen drehmomentstarke Motoren mit hohem Wirkungsgrad über ein weites Leistungsspektrum zur Verfügung.
Auf Grund ihrer Bauart können Aussenläufer Motoren, ohne Getriebe, große Luftschrauben antreiben.
Damit ideal für den Direktantrieb
Hoher Wirkungsgrad durch maximalen Kupferfüllungsgrad und Verwendung hochwertiger Neodym-Magnete.
Leichter Lauf durch große Präzisions-Kugellager.
Beidseitig Montage möglich.
Anwendung: E-Segler: bis 7500 g Scale und Sport: bis 4000 g Kunstflug und 3D: bis 2700 g
Gewicht ca.: 262
Umdrehung / Volt: 710


kost wel 79 euro maar voor een direct drive is deze zeer geschikt
met de ROXXY BLControl 950-6 regelaar er bij kan je zelfs ook langzaam varen
je oude accu kan je zelfs gewoon gebruiken het hoeft niet om voor een BL lipo's te gaan gebruiken
programeren kan wel gebeuren op de werkschepen dag dan hoef je niet een extra programmer aan te schaffen

gr raf
 
De vraag is of een voerboot echt brushless nodig heeft, maar het is het overwegen waard. Hoe zwaar is het voerbootje?

(en wordt het niet eens tijd voor een apart subforum voor dit? ;-) )
 
hallo

waar heb je gelezen dat het een voer boot is?????
en een sub forum hebben we reeds LOL
nu nog een voer botenforum dan zijn we van die ellende verlost tussen de gewone forums

gr raf
 
Bedankt voor de antwoorden zover!
Eerlijk gezegd snap ik de antipathie tegen voerboten niet zo? Ik stel gewoon een normale vraag hier toch?

Het bootje weegt denk ik een kilo of 6 ongeveer zal em eens wegen.
Het gaat dus idd over een voerboot en omdat ik niet bekend ben met het hele rc
Gebeuren weet ik niet hoeveel invloed dus bv de rpm's hebben op de snelheid van het bootje.
Ik weet dat de genoemde motoren best populair zijn .
Dus er is vast iamand die mij in de goede richting
Kan/wil duwen ?
 
Bedankt voor de antwoorden zover!
Eerlijk gezegd snap ik de antipathie tegen voerboten niet zo? Ik stel gewoon een normale vraag hier toch?

Het bootje weegt denk ik een kilo of 6 ongeveer zal em eens wegen.
Het gaat dus idd over een voerboot en omdat ik niet bekend ben met het hele rc
Gebeuren weet ik niet hoeveel invloed dus bv de rpm's hebben op de snelheid van het bootje.
Ik weet dat de genoemde motoren best populair zijn .
Dus er is vast iamand die mij in de goede richting
Kan/wil duwen ?


Er is op zich geen antipathie tegen voerboten, maar recent zijn er wel eens paar personen geweest die een klink klare oplossing "eisten" van de mensen hier, zonder zelf al te veel moeite te willen doen om de vraagstelling duidelijk te maken, en vaak ook weinig genegen waren om zich een beetje te verdiepen in de rc scheepsbouw. Vandaar dat een subforum puur daarvoor soms wel eens prettig zou zijn.

Wat voor schroef kun je maximaal kwijt onder je boot? Een motor die minder toeren maakt, zoals de 720 BB Torque, kan een grotere schroef aan, en dan heb je nog steeds een goede hoeveelheid stuwkracht, en voldoende snelheid. Hoge toeren zijn alleen handig als je met vertraging gaat werken, of een (semi-) speedboot wil maken.
 
Oké gelukkig zijn niet alle mensen hetzelfde ;)

De schroef die er nu onder zit is +-45 mm 50mm zou wellicht nog net passen maar dat is niet ideaal denk ik.
De boot was met de oude motor lekker vlot en had power genoeg.
 
hallo

de voorgeselde motor kan makkelijk een 45 mm hydro speed schroef aandrijven zonder warm te worden op 12 volt

hier zitten zo 2 motoren in deze boot

gr raf
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt Raf je hebt het dan over de 720bb?
Heb net de boot eens gewogen en deze weegt zonder belading(voer) 6,8kg
Dus als deze beladen is zit ik maximaal op 7,5 kg..
 
hallo

nee over de roxxy BL motor
in die orange boot zitten er zo twee in
weegt ongeveer beladen een kilo of 50
met onder water nog een deel uitstekende dingen zoals sonar en modder meet apperaat

gr raf
 
Als ik de vraag nu eens anders stel?

Welke van deze 3 motoren is de beste vervanger voor de oude?
Ik wil niet inleveren op snelheid van de boot en wil daarbij eventuele
zuinigheid best inleveren.
 
Ik zou de 720 BB nemen, met de andere kan in theorie je regelaar weer uitbranden, als bijvoorbeeld de schroef geblokkeerd raakt. Eventueel een 3 blads messing schroef eronder, mocht de snelheid tegenvallen. En een zekering tussen motor en regelaar, als voorzorgsmaatregel.
 
Mag ik dan even inhaken?
Ik ben ook op zoek naar een nieuwe schroef en ik vraag mij af wat de maximale maat is voor een 720BB. Is er verschil in schroef voor 6V of 12V? Ik heb nu een 4-blads 'werk'schroef eronder en de snelheid van mijn huidige boot valt mij erg tegen.

Er zal binnenkort een topic van mij verschijnen, waarin ik aankondig zelf een voerboot vanaf scratch te gaan maken. In dit topic zal ik waarschijnlijk 1 miljoen vragen hebben, gelukkig denk ik over de totale bouw ongeveer een jaar te gaan doen. NIet omdat een ingewikkelde boot is, maar omdat ik de kosten een beetje wil spreiden :-). Voorlopig ben ik de romp aan het tekenen.
 
@Marc: een vuistregel bij electromotoren en schroeven is:
de schroef mag maximaal dezelfde diameter hebben als de motor.
Anders loop je kans je motor in de soep te draaien omdat hij te zwaar belast wordt.
En nee, er zijn geen verschillende 6 of 12V schroeven.
Daarom zetten we een regelaar tussen accu en motor: om een beetje te kunnen "spelen" met het gas.
Op 12V varen is overigens wel rendabeler. Minder verliezen dus. (Wet van Ohm)
 
@Roel, Dank! Ik ga vandaag waarschijnlijk mijn eigen topic openen. Ik denk dat daar meer ruimte voor een diepgaandere discussie is voor mijn vragen.
 
Back
Top