Goed gereedschap voor balsa bewerking.

Bart83

verslagschrijvers
Hallo ,

Kunnen de ervaren bouwers hier mischien hun balsa gereedschap laten zien.?

Ik ga weer beginnen met het zelf bouwen van vliegtuigen maar ik weet niet zo goed welk ( merk ) gereedschap ik ga aanschaffen. Zelf zat ik aan de volgende artikelen te denken.

- Great planes easy sander + zelfklevend schuurpapier
- Breekmesjes
- Davids schaafje ( welke is van goede kwaliteit )
- Lijsten snijder
- Folie om de tekening af te dekken ( welke gebruiken jullie hiervoor ? )
- Set vijltjes

Ben benieuwed naar de reacties?

Mvg,

Bart
 
- Folie om de tekening af te dekken ( welke gebruiken jullie hiervoor ? )

Vershoudfolie, komt bij mij van een horeca groothandel (100 meter rol, 50 cm breedt).

Figuurzaag mag ook niet ontbreken voor triplex/multiplex

Verstekzaagje voor hardhouten latjes

Stevo
 
X-acto meshouders met voldoende nieuwe mesjes, Swann-Morton scalpels met voldoende nieuwe mesjes, stalen rijen van verschillende lengte, een aantal blokhaken/winkelhaken van verschillende afmeting, een (aantal) Japanse za(a)g(en) ... diverse Sunform raspen met (nieuwe) scherpe bladen, verschillende (originele) David schaafjes met bijbehorende "scheermesjes" ... uiteraard een Dremel etc. etc.
 
Spelden.
Klein hamertje.
Elastiekjes diverse grote.
Tape, 3m. of schilderstape.
Paletmesjes divers voor plamuren.

Niet direkt voor het balsa te bewerken, maar nodig om het te bevestigen, verankeren, opspannen.

Kan eventueel nog een kaars bij om het balsa na natmaken te buigen.

Johan.
 
Spelden.
Klein hamertje.
Elastiekjes diverse grote.
Tape, 3m. of schilderstape.
Paletmesjes divers voor plamuren.

Niet direkt voor het balsa te bewerken, maar nodig om het te bevestigen, verankeren, opspannen.

Kan eventueel nog een kaars bij om het balsa na natmaken te buigen.

Johan.

Ik weet natuurlijk niet met welk doel je de spelden erop hebt gezet Johan, maar als dat is om e.e.a. op de plek te houden tijdens lijmen etc. kan je beter schilders/afplaktape gebruiken. Het te lijmen opp. lijmen. Tape aanbrengen op het gelijmde 'voorwerp', aanbrengen, juist manoeuvreren, en de tape strak aantrekken en dan vastplakken op een deel dat reeds gelijmd is/ niet gelijmd hoeft te worden. Werkt een stuk makkelijker, omdat de tape het in de juiste richting trekt en druk blijft uitoefenen, daar waar spelden enkel niet laten verschuiven.

Groet,

Jasper
 
voor het maken van scharnier slots, gebruik ik een plaatje metaal wat net zo groot is als een scharnier, deze met zilver in een soldeer tip gelast, vervolgens kun je met de soldeer bout een perfect sleufje in je achterlijst branden..
 
voor het maken van scharnier slots, gebruik ik een plaatje metaal wat net zo groot is als een scharnier, deze met zilver in een soldeer tip gelast, vervolgens kun je met de soldeer bout een perfect sleufje in je achterlijst branden..

kan je mischien is een foto maken van dit , en het resultaat ?

mvg,

Bart
 
Ik stook dat sleufje waarop razor doelt dan weer met een ijzeren aardappelmesje heet gestookt.
De oplossing van razor is best aardig, ga ik zeker testen.
In beide gevallen is het belangrijk goed recht te mikken. Dat blijft lastig

Penscharnieren van Robart brand ik ook voor in plaats van boren.
De boor wil nog wel eens wegzakken, met een heet gestookte 'wire' punt is het goed mikken....
en goed smoken...

Dit soort piepermesjes zijn vlijmscherp te slijpen. En verder praktisch te mishandelen.
Door het snijvlak met een ander aardappelmesje vrolijk in te hakken, mep je eenvoudig
een kartelrand in het snijvlak. Dat werkt dan weer prachtig als een instant zaagje.

Met dat heet gestookte aardappelmesjes is het ook goed lijmverbindingen lossnijden.
Zo zijn spantjes nauwkeurig uit te bouwen zonder dat er veel gesloopt hoeft te worden.
Epoxy of CA... alles wijkt.


Plaatje van de Rascal 40 die ik inmiddels aardig omgebouwd heb...
in deze fase nog te voorzien van een nieuw elektromotorspant.
Het resultaat viel niet tegen


full



Resultaat er na...

full



En het alles weer terug in de folie...

full


Met heet gestookte 'wire' is het ook goed gaatjes boren over grote lengtes.
Zeker als je kaars recht over een grotere lengte een gat moet boren in een rompstaart,
om de geleiders voor stuurkabels/stangen aan te leggen.


Zoals ik het bij de staart van deze P40 heb gedaan...

full


Meen vorig jaar heeft er een artikel in de FMT gestaan over Japanse zaagjes.
Ik moet er nog eens acheraan.
Zaagjes? Een los in de hand genomen ijzerzzaagblad kan je uitstekend balsa balkjes strak doorzagen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ik moet goed zoeken naar het ding, ik gebruik de laatste jaren enkel nog de penscharnieren...
met dit tooltje van robart
20120312_215135.jpg


20120312_215150.jpg


20120312_215225.jpg


20120312_215326.jpg


20120312_212902.jpg
 
- Great planes easy sander + zelfklevend schuurpapier
Ik gebruik daar een stuk 20 mm aluminium U-profiel voor (van de Gamma) van plm 30 cm lang. Verder een rol schuurpapier van de Action en tweezijdige tape uit dezelfde winkel.
Met de tweezijdige tape wordt het schuurpapier er opgeplakt.

Door het profiel een kwart slag te draaien kun je óók een perfecte haakse hoek schuren.

Verder gebruik ik ook veel (verf)roerhoutjes van de Gamma, die ik op dezelfde manier beplak met schuurpapier. Prima schuurlatjes voor het fijnere en wat flexibelere werk.
 
beste gereedschap om balsa te bewerken zit tussen je oren .
Hoe duur of goed je gereedschap ook is ,zonder inzicht en geduld kom je niet ver .

Zo zijn er die met de simpelste hulpmiddelen de mooiste creaties maken ,en ook weer die het gereedschap daar hebben en er weinig van terecht brengen.

Tevens kun je deukjes met een folieboutje uit balsa halen . Terplaatse het balsa bevochtigen en dan de folie bout al voorverwarmd op standje 2,5 tot 3 er op zetten tot het stopt met sissen .Je zult zien dat de deuk weg is .
 
Back
Top