Blade mCP X, Eflite goes Flybarless!

Nu toch al een 5 lipo's 3D gevlogen met de mcpx en het gaat goed. Wel tamelijk veel gecrasht maar vanaf het moment dat ik zie dat het niet meer gaat gooi ik de thr hold erop en valt die gewoon zacht in het gras met een headspead noppes, nog geen schade gehad dus.

Ik ben nu toch al aan het overwegen om de staart te verlengen :D Want hij is soms erg onvoorspelbaar door de tail blow outs. Ik heb al een verlengde tailboom liggen alleen nog geen motor mount, of zou die standaard er ook op passen? Ik heb deze tailboom liggen (alleen zonder motormount):
MCPX MicroHeli Aluminum XL Tail Boom w/Horizontal Fin system [MH-MCPX025] : HobbyManiac.Com, Proud to be a Maniac!

Ik ga nu nog ff verder zoeken naar goede mods.. ;)
 
@MM Er is idd een brushless setje onderweg. Met een brushless motor zal je minder last hebben van een spannings dip. Daar zit het probleem met de McpX, als je vol pitch, en vol cyclic geeft, dan heeft de staartmotor te weinig power om bij te blijven. Mijn McpX heeft al een verlengde staart, en ik vlieg met de Nanotech 300 Mah 35c celletjes, en er ligt een SR120 tail klaar om zo gemonteerd te worden. Dat is de setup waar Bert Kammerer mee vliegt.

Met de stock McpX kan je goed 3D vliegen alleen rustig aan met de pitch, vanwege de spannings dip. ;)

De heer Kammerer krijgt een PiccoZ nog in 3D met behulp van een transistor-radio als remote...

Anyway, je hebt zeker gelijk wat betreft spanninsdip, is een oorzaak van de soms trage staart. Maar onderschat ook de verbinding met je 3in1 niet. De ene tailplug komt ook strakker uit de fabriek dan de ander, mijne was echt flimsy. Als je goed kunt solderen is het echt een aanrader, maar genoeg daarover, een ieder moet het natuurlijk zelf weten.

De SR120 heb ik zelf nooit geprobeerd. Werkt voor veel MCPixers heel goed, voor anderen weer extra hoofdpijn, zeker icm bepaalde brushless setups is de SR120 tail een notoire probleem veroorzaker.

@Jelleeee, jammer dat je m nu al had liggen, maar voor hetzelfde geld heb je ook een handjevol op maat gemaakte verlengde carbon tails die gewoon op je stock tailmount passen. En verzendkosten...en KBDD tailblades... ;)
Maar goed, of de stock tail motormount op deze bling-staart past weet ik niet. Probeer het gewoon zou ik zeggen !
De twee kleine draadjes in de stock tail kun je er uit krijgen door de stock tail op een paar plekken voorzichtig door te knikken. Het staartbuisje zal versplinteren en je peutert de draadjes er zo uit waarna je ze om je nieuwe staart heen kan wikkelen als je niet wilt solderen.

(Het is misschien flauw om een klein Nederlands MBF te vergelijken met een giga USA forum, maar als je Engels goed kunt lezen browse eens twee uurtjes over de MCPX (brushless) section van Helifreak en je weet ALLES! Over de beste staart-mods en lipo's alleen al tien keer zo veel posts, als hier over de complete MCPX....)
 
Ik heb nog een tip, als je de staartvin weghaalt dan heeft de staart veel minder last vd wind, en het lijkt wel dat hij minder last heeft vn tail blow outs.
 
Ik vlieg al een poosje zonder staartvin, en hij heeft ook echt minder last van blowouts

Binnen merk ik geen verschil (is ook logisch), maar buiten is het verschil gigantisch
 
Idd, gisteren crasht ik constant door blowouts. Nu gooi ik soms vol negatief erin om op hoogte te blijven na een flip en de strak blijft gewoon mooi strak staan.

Helaas is men feathering shaft al ietsje verbogen, er zit al een bladspoor vn een millimeter op. Zodra het erger wordt vervang ik hem wel eens.
 
Daarjuist zat ik opeens wat laag en kwam in het gras terecht mooi met zen pootjes naar beneden. Niet hard dus, daarna gaf ik terug meer pitch maar ik merkte dat hij vast zat in het gras dus zette hem even op de stenen en toen hij terug de lucht in was zat hij opeens met een wobbel. Had dan ff lipo verandert en opnieuw gebonden en het probleem was weg.. :/
 
Vandaag heerlijk op m'n werk in de sporthal gevlogen met de mcpx :) (het onderwijs heeft zo z'n voordelen). 7 lipo's leeggevlogen en 2 keer inverted kunnen hooveren. Helaas bij de 2e keer gecrasht en m'n staart gebroken. Volgende week maar eens even een carbon rod halen en de staart gelijk wat langer maken ;). Wel een top heli om mee te oefenen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zo net men eerste echte vlucht gemaakt met de mcpx.
Tevens ook men eerste vlucht ooit met een (rc)heli.

Het stelde niet veel voor, maar het was leuk. :)
 
Men staart begint het te begeven, begint te scheuren ter hoogte van de body.

Aangezien men mCPX toch eens een groot onderhoudje nodig heeft zou ik graag meteen een volledige brushless setup installeren.

Iemand een leuke tip voor een VOLLEDIGE config die vlot samenwerkt?
Wil graag sowieso een extended tailboom met de dual tailmotor aangezien ik de blowouts wel wil minimaliseren nu.
 
Men staart begint het te begeven, begint te scheuren ter hoogte van de body.

Aangezien men mCPX toch eens een groot onderhoudje nodig heeft zou ik graag meteen een volledige brushless setup installeren.

Iemand een leuke tip voor een VOLLEDIGE config die vlot samenwerkt?
Wil graag sowieso een extended tailboom met de dual tailmotor aangezien ik de blowouts wel wil minimaliseren nu.


Je hebt pb'tje..
 
Gezeur,
De MCPX is van blade is weer van horizon en bezit spektrum
Is not going to happen.

Gaarne een spektrum zender erbij kopen aub.
 
Ik zit hier met een probleempje, ik had gisteren de servo's schoongemaakt en de feathering shaft vervangen. Vandaag ff gaan testvliegen en hij vliegt veel onstabieler, daarna zag ik dat het tandwiel precies naar beneden gezakt was (ik kon het tandwiel gewoon naar boven duwen maar dan ging de hoofdas ook mee naar boven :confused:) , dus ik probeerde hem terug naar boven te drukken maar dat gaat niet... dan dacht ik dat ik misschien het stukje boven de kogellager wat naar beneden kon schuiven en dan terug vastzetten zodat er geen speling meer vanonder zat, maar nu krijg ik daar ook al weer geen beweging in.. Is dat normaal?
 
hoezo gezeur ik vindt het gewoon een gemiste kans,ik koop er hellemaal niks bij.
Misschien moet Futaba eens aan dsmx/dsm2 ondersteuning gaan werken en Hitec idem als het ff kan. Of Spektrum moet een passende module uitbrengen :) Iedere Fabrikant houd z'n eigen protocol aan die ze natuurlijk zelf het beste vinden dus een standaard zal er vast niet komen.
 
Ik zit hier met een probleempje, ik had gisteren de servo's schoongemaakt en de feathering shaft vervangen. Vandaag ff gaan testvliegen en hij vliegt veel onstabieler, daarna zag ik dat het tandwiel precies naar beneden gezakt was (ik kon het tandwiel gewoon naar boven duwen maar dan ging de hoofdas ook mee naar boven :confused:) , dus ik probeerde hem terug naar boven te drukken maar dat gaat niet... dan dacht ik dat ik misschien het stukje boven de kogellager wat naar beneden kon schuiven en dan terug vastzetten zodat er geen speling meer vanonder zat, maar nu krijg ik daar ook al weer geen beweging in.. Is dat normaal?

dat ringetje zit met een schroef door de as heen, kan dus niet verplaatsen (uit mn hoofd gezegd)

wat kan is dat het tandwiel er uberhaupt niet goed op zit.
er zit een plat kant op het eind van de as, het tandwiel moet daar op vallen, misschien dat dit niet goed zit?
 
Back
Top