Plaatsen motor Beechcraft Bonanza

Gisteren van een clublid een Beechcraft met een span van 2 meter overgenomen. Deze vloog met een 30cc 4-takt maar kwam met deze motor zowiezo niet door de geluidskeuring heen. Thuis gekomen meteen eens gekeken wat mogelijk was met een 26cc benzinemotor die ik in gedachten had om op deze kist te zetten en wat hier nog op het schap lag.

De motor past wonderwel maar door de plaatsing van het neuswiel heb ik werkelijk geen idee wat te doen met een uitlaat. De standaard 2 kamer demper kan ik vergeten, die kom ik niet kwijt.

Foto-OTO3E8A7.jpg


Foto-IBB8NERX.jpg

Gewoon eens kijken wat mogelijk is.....

Foto-UJAKUIOR.jpg


Foto-PDLLGF8I.jpg

Dit lijkt me de beste optie met de uitlaatpoort naar beneden, maar dan moet ik gaan boren en zagen in de plaats waar het neuswiel zit.

Foto-76PI83RW.jpg

Op deze manier hoef ik niet veel meer in de motorkap te vijlen en kan bijna de het gat gebruiken waar de 30cc 4-takt zat.

Nu is mijn vraag, zijn er piloten die met hetzelfde model vliegen met een benzinemotor en waar o waar hebben ze het uitlaatprobleem opgelost voordat ik ga zagen in het model. Meteen maar de vraag welke uitllaat ze dan gebruikt hebben.

Deze motor is met een 2 kamerdemper en 3-bladsprop redelijk stil en zat ik al in de buurt van de 80db met vol vermogen.

Marc
 
Met een viertakt niet door de geluidskeuring?? dat zal dan wel met een standaard-dempertje geweest zijn veronderstel ik....
Zonde, want als je nu één type verbrandingsmotor is die je stil kan krijgen, dan is't wel een viertakt... in véél gevallen kom je zelfs al weg met een uitlaatflexibel, en dan de standaard uitlaat. Ik heb een dergelijke opzet op een Wot4, met een OS 15 CC 4t, uitlaatbochtje, stuk flexibel, en dan het standaard potje, en een 3blad 12/8 graupner, en zit met moeite aan 78dB..... Met een Merker uitlaat is 'ie dan nog merkelijk stiller.... Als je natuurlijk ervan uitgaat dat't met de standaard opzet moet lukken.....

Wim
 
Met een viertakt niet door de geluidskeuring?? dat zal dan wel met een standaard-dempertje geweest zijn veronderstel ik....
Zonde, want als je nu één type verbrandingsmotor is die je stil kan krijgen, dan is't wel een viertakt... in véél gevallen kom je zelfs al weg met een uitlaatflexibel, en dan de standaard uitlaat. Ik heb een dergelijke opzet op een Wot4, met een OS 15 CC 4t, uitlaatbochtje, stuk flexibel, en dan het standaard potje, en een 3blad 12/8 graupner, en zit met moeite aan 78dB..... Met een Merker uitlaat is 'ie dan nog merkelijk stiller.... Als je natuurlijk ervan uitgaat dat't met de standaard opzet moet lukken.....

Wim

Hallo Wim, bedankt voor de info.

De 4 takt was van de vorige eigenaar die de motor van het toestel had gehaald toen ik het kocht. Inmiddels zit er nu een 26cc benzinemotor op die ik nog had liggen. Motor heeft ondertussen alweer proef gedraaid (zat eerst op mijn P-51 die helaas naar de eeuwige jachtvelden is gegaan) en deze motor met 3-blads prop en 2 kamer uitlaat heeft zich al bewezen qua geluidsproductie. Bij de laatste test zat ik op 81DB bij vol gas, dus ik ben er bijna;)

Het enige probleem dat ik nu nog heb is met de retracts op lucht. Het systeem behoud zijn druk , klapt zijn wielen in, maar deze klappen niet meer uit. Ik kom er niet helemaal wijs uit waarom dit is want het heeft bij de vorige eigenaar altijd gewerkt en ik heb er niets aan veranderd behalve dat ik de retracts er even uit gehad heb om de speling te verminderen.

Hier moet ik nog eens induiken.......

Zal er eens een fotootje van maken hoe ze er nu bij staat

Marc
 
Back
Top