De bouw van een Supra

Een FS5000 clone is idd de doelstelling. (uiteraard met net iets meer spanwijdte, d'r op en d'r overheen ;) )

Her en der ben ik bezig om uit te vissen wat er zoal bij komt kijken:
Bijvoorbeeld:

dikker-gemaakt-profiel-aanpassen-voor-hogere-reynoldsgetallen

Een plaatje:

[142205] valenta-xxl-alpina-5001e-2

Zo'n project heeft ook financiele concequenties. Eerst maak ik een volledig ontwerp op papier, inclusief de te maken investeringen. Zeg maar een soort "haalbaarheidsonderzoek". Om aan te voelen wat zo'n zwever kan, zet ik al mijn huidige bezemsteelzwevers in XFRL5. Zo krijg je gevoel bij de grafieken. Vindt ik leuk om te doen, wel erg veel werk....
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nu even een lekkermakertje..... en als hij af is een Go pro aan schaffen of Raymond even lief aan kijken ;)

Full screen bekijken...


Gr Lyckele
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@Berrie

Man man man wat een mooi verslag. Ik heb 'm nu helemaal gelezen en vind het echt helemaal gaaf om zoiets zelf te bouwen. Wat is je inschatting, zonder ervaring op 'vezel' gebied... Is het te doen met hulp van forum en heel veel geduld? "t gaat me flink kriebelen om een dergelijke kist te bouwen, en over deze kist is veel documentatie te vinden!
 
Wat is je inschatting, zonder ervaring op 'vezel' gebied... Is het te doen met hulp van forum en heel veel geduld? "t gaat me flink kriebelen om een dergelijke kist te bouwen, en over deze kist is veel documentatie te vinden!

Ik ben dan niet Berrie maar alsnog kan ik hierop wel reageren. Het is zeker te doen. Ik heb zelf een dlg gebouwd zonder eigenlijk enige ervaring. De eerste kist zal niet direct de lichtste zijn maar zal zeker goed vliegen. Zoveel mooier om met zon kist te vliegen die je helemaal zelf hebt gebouwd. Eerste keer zou ik persoonlijk niet direct voor RDS gaan maar gewoon simpel houden met glas en Kool liggers.

Ik heb zelf veel gehad aan het bouwverslag (dlg weliswaar) van Loet Wakkerman:Maken van een DLG-vleugel deel 1
 
@ Japie, natuurlijk is het te doen. Als je de tijd neemt, en rustig stap voor stap bouwt, is alles mogelijk.

Het is dat er 140 kilometers tussen Schoonhoven en Raalte zijn, anders zou ik zeggen kom eens langs. Als je het er voor over hebt ben je uiteraard welkom.

Je eerste belangrijke stap: goede kernen kunnen snijden. Als dat lukt, kun je weer verder.

[edit] @Robert: wel of geen RDS staat los van de bouwmethode "vacuumbaggen". Je bouwt het immers in als de zwever al helemaal klaar is.......
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reacties.

Ik heb net een f3j kist weggedaan om budget vrij te maken voor een nieuw project. Het lijkt me helemaal fantastisch om helemaal zelf een dergelijke kist te gaan bouwen. Ondanks dat ik er waarschijnlijk een paar jaar voor nodig heb.. Nouja, kan ik in tussentijd ervoor zorgen dat wat vliegmaten hier eindelijk eens gaan slepen, want momenteel heb ik niet de mogelijkheden om een zwever goed en wel de lucht in te krijgen. Ik vermaak me momenteel zeer goed met de Epsilon Competition (electro), die mooi als 4 kleppen trainer dient nu. Verder heb ik iemand de me snijmallen kan tekenen/fresen, kortom het begint allemaal wat concreter te worden. Ik ga me in ieder geval verder oriënteren! T.z.t. zou ik graag de Supra eens komen bekijken!

Jaap
 
Laatst bewerkt:
Japie,

Ik ben net gestart met de bouw van een supra.
De snijmalletjes zijn klaar en ik hoop dit weekend aan de kernen te beginnen.
Ik ga de bouw bijhouden in het volgende draadje:
[136336] electro-supra-xl

Ik geloof ook dat het kan zonder ervaring, tenminste als je niet 2 volledige linkerhanden heb.
Je kunt het stap voor stap doen en alles is op het forum te overleggen.
En het hoeft echt geen jaren te duren!!
Gewoon doen!

Patrick
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Tussendoortje.

FFAM_small.jpg
 
Hoi Berrie,
Ik had een paar vragen over de afmetingen van de flaps en rolroeren op de Supra. Nergens op de tekeningen kan ik duidelijk terugvinden hoe breed deze zijn. Zou je mij kunnen zeggen hoe breed de flaps zijn in % van de koorde aan zowel de wortel als eind van het middenpaneel (koordes-248mm;222mm)
En hoe breed is de aileron aan het begin van het tip-paneel (koorde:222mm) en hoe breed op 55'' vanaf de wortel? De koorde is daar (160mm) zoals aangegeven in de 'wingplans' PDF op de Charlesriver site.

Bij voorbaat dank!

Groeten Rick
 
Op het "wing plan"staat aangegeven: "75% chord hinge at all spanwise locations"

Ook in de foilshop op de charles river site kun je uit de codering van de profielen op maken waar de scharnierlijnen zitten.

Succes!!
 
@Rick R

Jij blijft ook maar niet uitgedacht over een dergelijk project hè :) Ik ken het.

Als ik mijn skeeter heb afgebouwd ga ik toch echt beginnen aan een Supra. Wat lijkt me dat gaaf om zo'n kist zelf te bouwen. Ik ben al her en der materiaal aan het verzamelen, en vooral ruimte aan het maken cq budget vrijmaken. Eerst maar eens iemand vinden die met hoge precisie kernen kan snijden! Dat kan ik echt niet zelf.... Denk ik... Denk denk denk, daar ga ik weer... denk denk zzzzzzzzz
 
Thanks Berrie, de oplossing blijkt simpel ;) Ik had "75% chord hinge at all spanwise locations" wel zien staan op de tekeningen maar de link niet meteen gelegd. Ik dacht dat het iets te maken had de met kevlar scharnieren oid...

@Japie
Haha, ja sinds het ontdekken van Mark Drela z'n ontwerpen ben ik erg gefascineerd geraakt in dergelijke projecten. Nu, iets meer dan een jaar geleden was er een idee en het begint steeds meer (vaste) vormen te krijgen. Aan het hele vacuumbag gebeuren ga ik nog niet beginnen. Ik houd het bij een kist zoals de Bubble Dancer (AVA), houtbouw vleugels met gebruik van wat composieten en als romp een "pod&boom'
Het vleugelontwerp kun je wel vinden in mijn fotoalbum. De romp en staartdelen die je daar ziet zijn nog niet zoals ik het echt wil hebben, dat heeft nog wat werk nodig...

Groeten Rick
 
Daar heb ik zeker wat aan! Drie lagen 54grams glas moet dus al volstaan. Dan valt de gewichtstoename wel mee. Drie lagen van dat glas is namelijk nog goed droog te rollen.

Ik ben al aan het spelen geweest me je Bagged Wing Calculation. Wat ik nog wilde doen was de maximele ontwerpsnelheid van de Supra (154km/h) op de invoerplek van "never exceeding speed" invoeren in je sheet, en dan gaan kijken, middels het stapsgewijs noteren van de hoekverdraaingen per lay-up over de spanwijdte, wat dan de uiteindelijke hoekverdraaing is. En dan weer terug naar glas-layup, richting zelfde eindresultaat.

Maar het schiet niet op met m'n glas Supra. Het bouwen van DLG's neemt te veel tijd in beslag. Ik maak er nog een stuk of drie. Dan de Supra met een nieuw project.
 
Na ongeveer nog eens 3 keer dit hele topic gelezen te hebben ga ik er aan beginnen. Ik ga ook een supra bouwen, en ik houd dit draadje aan als bouwhandleiding! Ik heb nog nooit iets met glas of carbon of wat dan ook gedaan, dus dit gaat vast een grote mislukking worden, of in ieder geval gaat het een meerjarenplan worden. Ik ben van plan af en toe wat updates/vragen in dit draadje te plaatsen. Is dat okee? Of is het meer gewenst een eigen draadje te openen?

Nadat alle info is verzameld en gearchiveerd op mn computer, is stap 1 het vinden van een geschikte biljart keu. Ik vond dat een briljant idee voor de staartboom. Ik ga dus beginnen met het maken van de romp. De vleugel wil ik pas doen als ik al eens wat glas en carbonweefsel in mn handen heb gehad.

Uitgangspunten:
Dit wordt een leerproject, het hoeft dus niet perfect!
Ik kijk niet op een gram meer of minder, dat is voor volgende supra's/kisten.
De kosten moeten relatief laag blijven, ik zal dus ook veel tijd besteden aan speuren op ebay e.d.

Goed, nu naar de kringloop om daar hopelijk een keu te scoren!
 
Kijk wel effe of de keu recht is en niet krom ;)
Veel plezier met je zelfbouw Jaap.
Ik hoop dat je ook een draadje maakt en zal het met spanning volgen.
Ik heb dit draadje al helemaal in me "opgezogen" en vind zoiets echt fantastisch!

Groetjes,

Jordy
 
Back
Top