Serpent 950R => 950RE

Jammer, ik zie je graag bij de 1:8 NK's, maareuh ... wooow ... errug gave bak Sander :yes:, ik had begrepen dat je met (een) oldtimer(s) bezig was, maar dit was toch niet het beeld dat ik daar bij had ... Jammer dat er geen geluid bij de foto's zit, zal wel een bruut geluid zijn die V8 ... Ik hou me aanbevolen voor een ritje. :)

Thanks!
 
Andere body erop, en dat probleem is grotendeels opgelost...

Maar dat ga ik op deze auto niet doen, wellicht heb ik heel ander nieuws binnenkort, maar daar zeg ik nog even niets over.... ;)

Martin, is het leuk rijden? Ziet er op het filmpje goed uit maar is het moeilijk rijden, kun je gewoon gelijk van kiet vol op het gas, wat met de pro10 gevoelig is, is dat met deze makkelijker?
 
Met 6S zit je natuurlijk op het randje van de ESC. Als je dan gaat remmen wordt er energie opgewekt en moet die natuurlijk afvloeien. Met extra condensators ofzo zou je het misschien kunnen opvangen. Een 5S setup lijkt me net iets veiliger.
 
Of mechanisch remmen, dan is het probleem omzeild, en kan je wel op 6S blijven rijden. 't Is iets minder efficiënt, maar als daarmee je regelaar heel blijft... :-)
 
Hmmja, dat is waar. Maar het geeft eigenlijk geen meerwaarde bij een elektro auto. Een versnellingsbak is er om een motor meer in zijn optimale toerengebied te houden, waar het koppel het hoogst is. Aangezien bij een elektromotor dat vanaf 0 tr/min al zo is, kan je eigenlijk net zo goed met een vaste overbrenging rijden.

Nu gebruik ik in m'n Savage ook nog steeds de mechanische rem en de 2bak. Maar de 2bak heb ik zo los ingesteld dat er eigenlijk meteen naar 2e geschakeld wordt. Dat omdat ik er nogal zeker van ben dat het one-way lager in de 1 het volle vermogen (zeker bij snel optrekken) niet aankan. En ik mag wat optrekken betreft zéker niet klagen :-P
 
Martin, is het leuk rijden? Ziet er op het filmpje goed uit maar is het moeilijk rijden, kun je gewoon gelijk van kiet vol op het gas, wat met de pro10 gevoelig is, is dat met deze makkelijker?

Je kunt meteen vol op het gas, zeker vanwege de 4 wielaandrijving.
Maar zoals Joost al zei, met de pro10 kan dat ook hoor, alleen uiteraard niet zoals het met een 4 wiel aangedreven auto kan.

Met 6S zit je natuurlijk op het randje van de ESC. Als je dan gaat remmen wordt er energie opgewekt en moet die natuurlijk afvloeien. Met extra condensators ofzo zou je het misschien kunnen opvangen. Een 5S setup lijkt me net iets veiliger.
Met remmen hoeft er geen energie af te vloeien hoor, er wordt een tegengesteld veld door de regelaar aangelegd, dus is het ook nog eens zo dat remmen stroom van de accu kost.

Een 5S opzet is lastig met de balans in de auto....
 
Laatst bewerkt:
Eh, nee, er wordt bij het remmen zeker geen tegengesteld veld aangelegd. Dat zou zo zijn als je rechtstreeks in achteruit zou gaan, zonder eerst de remfase te hebben. Bij goedkope nikko autootjes wil het wel eens zo werken. Dat kost idd gigantisch veel stroom.

Maar zo werkt het bij ons dus niet. De motor wordt in deze fase als generator gebruikt. De echte remwerking komt doordat de 3 fasen van de motor kortgesloten worden door de regelaar. Als je je motor los hebt liggen, draai hem dan eens rond met de 3 draden los van elkaar, en met de 3 draden tegen elkaar aangelegd. Je voelt gelijk het verschil.

Om het regelbaar te maken, gaat de regelaar een deel van de tijd de 3 fasen kortsluiten. Zo gaat er een gigantische stroom lopen door de 3 fasen van de motor, wat een Lorentzkracht genereerd die tegengesteld is aan de draaizin van de motor. Het andere deel van de tijd laat de regelaar de 3 fasen "open". De motor draait dan vrij. Maar in deze periode wordt er door de motor ook nog elektriciteit opgewekt en die moet ook ergens naar toe. De primitieve oplossing is deze opgewekte elektriciteit op te stoken in de regelaar, over een paar weerstanden. Dat wordt bij een beetje gewicht en een beetje snelheid dus gloeiend heet. De meer efficiënte oplossing is om deze opgewekte stroom terug in de accu's te duwen. Je accu's moeten dus goed zijn, als ze deze laadstroompieken niet kunnen verdragen, rook je toch nog je regelaar op.
 
Ik dacht dat dus ook, dat van dat kortsluiten, maar ik heb me toch echt laten vertellen door mensen waarvan ik minimaal denk dat ze het ook echt weten, dat er echt een tegenveld wordt aangelegd.....
 
volgens team tekin op rc tech (paraphrased)

question: Does breaking short out the motor?"
"short answer: Yes,
Long answer: not really but it's close enough"

En er zijn al honderen mensen die met dataloggers regeneratief remmen hebben aan getoont...

Back on topic voor win:)
 
Back
Top