De bouw van de Smit Mississippi, Schaal 1:25

Nou ik ben ook blij.

Ik had er toch wel heel erg de smoor in gehad als het weer stukgegaan was.
Het enige dat gisteren gesneuveld is was een keerring. Door de vele waterplanten in het water was die helemaal voorgelopen met plantenresten en dat trok het rubbertje niet.

Daar kan dus een nieuwe in. Kleine moeite.
 
Hoi wiggie
momenteel zit ik op zee, maar dit euvel ken(de) we ook bij de ROV's.
wij zetten tussen de prop en seal een soort keerring.
misschien een tip voor jou.
bij ons moemen we ze V seals.
het werkt in ieder geval goed.
wij draaien nogal eens polyprop touw en vezels tussen die de gehele neuskegel kunnen opvreten.
hopenlijk heb je hier wat aan
groet Loek
 
Hey Loek,

Heb je daar misschien een foto van of een tekening, ik snap niet helemaal wat je bedoeld.
Ik ben bang dat ik hetzelfde euvel ga krijgen dus misschien ook een idee voor mij.

@ wiggie: Ik zag trouwens dat de keerring met de veerzijde bij jou naar buiten zit, ik heb ze anders om bedacht, zou dat het niet verhelpen??
 
inderdaad Wiggie
dit is wat wij gebruiken.
bij de oudere type thrusters deden wij 2 met de harde kant tegen elkaar aan.
dus als 1 niet werkt kan je altijd nog 2 stuks pakken.
ben momenteel in Denemarken aan de gang, daarom kan ik niet direkt bij extra info komen.
laten we hopen dat dit bij je schottels net zo goed werkt als bij ons.
groet Loek
 
Ik denk dat ik nog een idee heb, als ik nu eens met schuimtape de opvulling maak. Het gaat maar om een kiertje van 2mm. Ook ga ik de keerring andersom monteren zodat het groenvoer niet meer om de rubberen keerlip heen kan draaien omdat die dan aan de vetzijde zit ipv de waterzijde. Zo groot is de overdruk nu ook weer niet op 10 cm diepte.:D

Maar mocht dit alles nu echt niet werken dan stap ik op jouw idee over ROVman. Zal wel volgend jaar worden dat ze weer vaart. Nu eerst de romp en de verschansing maken. Dan lijkt het tenminste niet meer op een witte telefooncel op een vlot.:)
P.S. We komen nog langs Denemarken dit jaar op de vakantiereis, misschien dat ik je nog tref? Hmm, zal wel niet, daar is Denemarken toch even te groot voor.
Succes daar dan maar wen werk ze!
 
Wiggie,

ik heb ooit het advies van SKF gekregen om 2 keerringen achter elkaar te zetten. Dit ivm met een keer varen in zout water wat me mijn lagers in de schroefassen van de Smit Siberie koste.

Raakt de eerste beschadigd houdt de 2e het water alsnog tegen.

Groeten,
André
 
Twee ringen biedt inderdaad meer zekerheid maar die kan ik helaas niet kwijt, dat had ik dan eerder moeten doen.

En ik ga ze toch echt niet nog een keer maken, pffff. Dat zou te veel worden denk ik.

Vanavond wat kleine detailzaken gemaakt. Gisteren heb ik de lasergesneden letters in de polyesterhars gezet en dat was mooi droog geworden.

Dus de letters van de achterzijde beplakt met afplaktape en daarna aan de voorzijde losgesneden uit het vel.
Daarna alles in de kleur gezet en dat ligt nu te drogen, in afwachting van het aanbrengen op de bovenbouw.

Ook heb ik al wat kleine dingen gedaan aan de romp, echter nog te weinig naar mijn mening om te laten zien.
img0058gw.jpg

img0062zi.jpg

img0060qq.jpg

img0059mu.jpg

img0061bx.jpg


En in de verf
img0064mj.jpg
 
En net voor de vakantie nog een laatste update.

De dame heeft een naam!

De ruwe randjes langs de letters moeten nog langsgelopen worden maar eerst maar eens de lijm goed laten drogen.

ce06a2551822b3360f72611ccfd8ba4f.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Toch nog wat verder gegaan met de romp, zit nu op een punt dat ik er wat van kan laten zien.

In Heemskerk en op de WSD was de romp nog zoals ik hem 1,5 jaar geleden heb gemaakt om me daarna op de opbouw te storten.

Ik heb nu eerst de goede lijnen er in gebracht, de ontwateringsgaten aangebracht (het blijft onwenning om gaten in je romp te boren :rolleyes:) en de stootrand aangebracht.
De rubber stootrand is gemaakt van een buitenmantel van 3 x 1,5 mm2 neopreen buitenkabel.
Deze zit in een kabelgoot die precies de goede maat had en hieronder zit dan weer heel dun printplaat om de verdikking in de romp na te bootsen. Alles is gelijmd met epoxy omdat het toch wel wat te verduren gaat krijgen denk ik.

Om de bevestiging van het rubber tegen de romp na te bootsen heb ik gebruik gemaakt van messing spijkers met de goede kopmaat aan de bovenkant en PS 2 mm zeskant profiel als zijnde moeren aan de onderkant. Het lijkt aardig al zeg ik het zelf.
Binnenkort is de verschansing aan de beurt. Ik heb er enerzijds zin in omdat het model er echt mee tot leven komt maar anderszijds zie ik tegen het vele repeterende werk op dat ermee gemoeid is.
De komende tijd ga ik dus gebruiken om nog meer zin te kweken. Waar groeit dat eigenlijk op?

img0011gy.jpg


img0014flq.jpg


img0013kw.jpg


img0012lt.jpg


Om de buitenmantel massief te laten lijken heb ik er drie stukjes O-ring ingelijmd met precies dezelfde diameter als de kabel die erin zat en het daarna de schuine kant er aan gesneden. In het echt is het een D-profiel waarin ook een plug is gelijmd aan de kopse kanten dus dit vind ik een redelijke benadering van het origineel.
img0015ps.jpg


Mag trouwens wel eens schoonmaken zie ik. Zo'n close-up foto laat het wel heel erg overkomen.

Nog even een vraag voor de kenners.

Diverse ASD3111's zie ik met een hekrol(letje). Ik ben er echter niet over uit of dat de Mississippi deze ook had.
Wie weet de oplossing?
 
Laatst bewerkt:
hekrol Mississippi

William,

Volgens de beschrijving in de Schip & Werf de Zee heeft de Smit Mississippi wel een hekrol. Voor het hele artikel zie http://www.knvts.nl/S&W archief/Sleepboot Smit Mississipi.pdf

Echter op andere foto's en tekeningen (o.a. datasheet op smit.com) lijkt het of er slechts een verdikking is aangebracht op de plaats waar de rol zit. Van de Mississippi heb ik zelf geen foto's maar wel van de Mersey en die heeft in ieder geval geen echte hekrol maar die verdikking.


Gr Jeroen
 
Je slaat precies de spijker op z'n kop.

Volgens mij zijn de Loire, de Mersey en de Mississippi identiek qua romp. Dit zou betekenen dat de Mississippi geen rol heeft terwijl het artikel zegt van wel.
Vandaar de vraag aan de kenner.
 
William,

Het is weer een knap staaltje werk :thumbsup:

Als je hem als hij af is in de scheurhaven legt op aflosdag zullen ze denken dat ie te warm gewassen is!!
 
Oke wiggi even een correctie ik heb nog even beter voor je gezocht en dit is wat ik nog voor je gevonden heb dit stukje wat nu komt heb ik gecopieerd van uit een pdf .ten behoeve van offshore werkzaamheden en ankerhandelingen is op het achter schip een hekrol aangebracht SWL 25 Ton.
Anders kon ik je die hele pdf wel plaatsen maar dat lukt mij niet in dit bericht.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ondertussen terug van een prachtige vakantie met veel zon (dus zeker niet in Nederland) :)

Ben er ondertussen wel uit dat de hekrol er moet komen. Ik had er eigenlijk geen zin in om de romp te moeten snijden maar de schaalgetrouwheid gebiedt me nu eenmaal. :) :)
 
Back
Top