Afbouw verslag Extra 230 (hype) 2.4m (22-07 maiden + filmpje)

Ik had aardig wat spulletjes in de opruiming en o.a. van dat geld deze kist gekocht.

Een Extra 230 van Hype Specs:

Spanweidte 2.41
GFk romp
balsa vleugels met folie
Vliegklaar gewicht +- 8 tot 9 kilogram

De bedoeling is om 'm zo licht mogelijk op te bouwen en ik wil 'm gaan vliegen met een 3W 60 Heindel. Het zal een project worden voor de lange duur heb me laatste hobby centjes uitgegeven dus moet eerst weer de spaarpot vullen....

Foto's:
full


full


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Eergister begonnen met een nieuwe motordom er zat 1 bij maar die woog maar liefts 750 gram en die ik nu gemaakt heb 350gram dus een winst van 400gram.

Daarna gisteren druk aan het stoeien geweest met de motor ophanging ik kan hem helaas net niet binnen de kap houden hoe ik de motor ook draai, ik zal hier dus in moeten frezen wel een beetje jammer maar dat is niet anders. Enigste waar ik nog mee zit is de bevestiging van het stabilo en de vleugels, van het stabilo missen de inslagmoeren en de boutjes dus dat zal ik ff nieuw moeten halen.

Over de bevestiging van de vleugels heb ik ook nogal wat twijfels volgens het boekje moet je 2 haken in elke vleugel draaien waartussen een veer word gespannen om de boel vast te houden daarbij moet je ook nog een bout halverwege de vleugel door de vleugelbuis steken vreemd want de voorbereiding van schroefdraad is er niet!?!? Ik denk dat ik de vleugels ook maar ga uitvoeren met inslag moeren met een draad eind erin en met vleugelmoertjes dat lijkt mij wat sterker en tevens handiger.

Ik zal morgen weer wat foto's maken om et wat duidelijker te maken.
 
dat met 2 haken werkt anders prima. ik heb er 10 jaar mee gevlogen, waarschijnlijk zit er wel een dik stuk hout in de vleugel waar je de haak in kan draaien
 
hoi wiert ,

de besparing is wel nodig denk ik want die 3w 60 heindel is aan de zware kant .
ik heb hem zelf ook ( is het deze van de foto ? )

654y3d.jpg


en de verbinding met de twee haken gebruik ik ook op mijn 2,60 extra ( zie foto )
alleen ik doe altijd tussen de twee haken in een 2 tal ty-wraps , dit werkt perfect bij mij .

28ilvly.jpg


bij mij gaat hij hierop ( zie foto ) maar dat is juist gunstig want de ultimate heeft volgens de bouwverslagen op flying giants een aardig zware staart ;-)
beter de zwaardere motor erop dan lood erbij , nietwaar ?

au8r3k.jpg


suc6 met de bouw ;)

ps wis mijn post maar als je hem niet in je verslag wil laten staan hoor ;-)

mvg eric
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ja die motor is gelijk aan die van mij de bedoeling is om 'm te draaien met reso om wat vermogen winst te halen wat ik goed zal kunnen gebruiken. En die haakjes is dus zo gek nog niet ik had et nog nooit eerder gezien, ik vlieg dan ook nog niet zo lang maar was et nog niet tegen gekomen.

Ik laat je reactie mooi staan kan alle hulp gebruiken dit is voor mij de eerste grote kist die ik ga opbouwen dus hoe meer tips hoe beter toch?!?
 
nieuwe motordom:

full


Aansturing richtingsroer nu is het gemaakt voor 2 servo's maar ik ga hier 1 opzetten.

full


Gisteren de aansluitingen van het stabilo ingelijmt:

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
hoi wiert ,

de vraag is wat wil je met de kist gaan doen ?
als je mooi schaal en kunstvlucht wil vliegen zal de motor zonder reso voldoende zijn .
maar als het 3d zou moeten zijn dan denk ik dat je inderdaad wel wat tekort zal komen .
verder heb ik wel begrepen dat de motoren wel goed zijn .

met een reso zou je inderdaad wat meer vermogen kunnen creeren maar als ik de foto bekijk , waar ga je de uitlaat laten ?
kun je dmv een gat in het motorschot te maken de pijp in de romp kwijt ?

ps als je evt vragen hebt kun je ze uiteraard stellen , als ik het niet weet zijn er nog genoeg andere modelbouw freaks aanwezig om je te helpen .
daarbij komt `` beter goed afgekeken , dan slecht verzonnen `` nietwaar .

suc6 verder ik zal je draadje blijven volgen .

mvg eric
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik kan onder de dom nog een gat maken van rond 60mm ik heb dit nog niet gedaan omdat ik nog geen resopijp heb maar dat moet wel voldoende ruimte zijn dacht ik. in de romp zelf heb je een zee van ruimte daar de andere componenten nog niet geplaatst zijn. Deze week de plaats bepalen van de tank, gas en choke servo.
 
waarom zet je de motor niet onder een hoek van 45 graden, dan kun je hem nagenoeg in je kap kwijt...
 
Dan past de bougicap niet en omdat de carb vrij hoog is niet binnen de cowl, ik heb liever een gat onder dan in de zijkant. Dit lijkt me ook beter voor de koeling van de kop.

waarom zet je de motor niet onder een hoek van 45 graden, dan kun je hem nagenoeg in je kap kwijt...
 
Dan past de bougicap niet en omdat de carb vrij hoog is niet binnen de cowl, ik heb liever een gat onder dan in de zijkant. Dit lijkt me ook beter voor de koeling van de kop.

Hoi Wiert.

Leuke kist hed hem zelf ook maar totaal moeten verbouwen om hem enigzins goed vliegend te krijgen. Instel hoek stabilo Rechts -5Gr. Links +1Gr naar 0Gr. gebracht ook heb ik twee nieuwe vleugels gemaakt omdat de tips veel te klein zijn, en het proviel te dun en tevens gelijk maar van 2.41m span naar 2.56m gemaakt omdat er niet mee te vliegen was toestel bij iedere bocht stolde het toestel.

Ook de motor verder naar voren geplaats 3W 75i en de accu paketten op de doom geplaats (2* 2200mAh) bestuuring en 1* 2000mAh voor ontsteking om het zwaarte punt goed te krijgen.

Is vliegklaar 10.7Kg geworden en vliegt nu zeer mooi en is ook op 3m te landen.

controleer je zwaarte punt goed voor je gaat vliegen.

full


Na.

full


Voor

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ok niet zo blij om dat te lezen maar ga dat goed in de gaten houden eerst het stabilo maar eens controleren dus.


Sorry maar voor mij was de kist één grote teleurstelling maar gelukkig heel aan de grond kunnen krijgen. gehele winter lekker wezen bouwen en naar eigen inzicht herbouwd nu een hele fijne f3a-X kist geworden.
 
Net waterpas gezet en stabilo's gecontroleerd er zit bijna geen verschil in de stabilo's minder dan 1 graad, de vleugels ga ik nog meemaken of dat goed is ja of te nee. Ik zit nu met motor ervoor op 7.3 kg het zal nog een hele klus worden om onder de 9kilo te blijven de pijp weegt 500gram, tankje met benzine 600gram en dan moet de rc er nog in ga dat nooit redden ben ik bang voor.
 
Net waterpas gezet en stabilo's gecontroleerd er zit bijna geen verschil in de stabilo's minder dan 1 graad, de vleugels ga ik nog meemaken of dat goed is ja of te nee. Ik zit nu met motor ervoor op 7.3 kg het zal nog een hele klus worden om onder de 9kilo te blijven de pijp weegt 500gram, tankje met benzine 600gram en dan moet de rc er nog in ga dat nooit redden ben ik bang voor.

Die 9 kilo is misschien te halen maar dan moet je de stabilo servo's naar voren halen maar ik heb hem op zo'n 11Kg en vliegt zeer goed omdat de vleugels vergroot zijn het probleem licht bij de orginele kist in de totale vleugel opervlak en zwaarte punt ik moest naar een 3w 75 of heel veel lood plaatsen (liever een grotere motor dan lood)
full


full


full

full


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zwaartepunt zit nu op de 2e ster vd vleugel :
full


Nu ga ik de trap niet meer op en af :D
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je zwaarte punt licht nu al op de vleugelpijp moeten de servo's nog in de stabilo's en op het richtingsroer ook de lipo's komen normaalgesproken achter de vleugelpijp en als je een reso pijp gaat gebruiken komt die met het meeste gewicht achter de vleugel pijp te liggen. dus let goed op je inbouw constructie ik heb alles op de doom geboud om goed uit te komen met het zwaarte punt.




full



full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het gaat dus druk worden in de dom 2x servo gas/choke accu voor de ontsteking en de 2 ontvanger lipo's. Vandaag eerst maar verder met de brandstoftank. Wat voor servo's heb jij op de staart?
 
Back
Top