Robbe Nano Jets

Heb net "even snel" dit topic nog eens door gelezen maar ben voor de F86 geen CG tegen gekomen anders als +/- 107 zoals het manual. Ik heb nu 5 gram lood weg gehaald en kijk hoe hij dan vliegt, zo vind ik vanzelf het perfecte CG. Nu eerst weer wachten op rustig weer.
 
hmm, dacht dat hij hier ergens stond,.


er staat wel de link naar dat RCgroups draadje... schrik niet hoe groot dat is...

daar staat het zowiezo in! (zal zelf ook nog wel es zoeken)
 
Misschien heb je hier wat aan....

omdat sven zijn fan unit uit elkaar geklapt was (gewoon in 2-en...)

ging ik op zoek naar alternatieven...

Via rc groeps werd ik gewezen op deze units:
6 Bladed EDF Ducted Fan Unit 50xH28mm

die gebruiken een aantal van dat forum, met volle tevredenheid.
dit met de standaard motor en regelaar, en accu.

Deze fan geeft je iets betere performance, en is veel steviger.

ik heb er besteld, die zijn vandaag binnen gekomen (vrijdag besteld), en ga er een dezer dagen 1 testen in de nano amx.

Enige nadeel is, dat je eigenlijk m3 draad moet tappen in de fan unit, om hem op de motor te draaien (goed vastdraaien)

Hee goeie info man, ik was al een tijdje op zoek naar een nieuwe want mijn F16 is de grond ingegaan (nadat de servo hevel van de linker elevon in flight losliet. Kwam out of control spiraling down) Schade aan de kist "viel wel mee" (i.e.g. repareerbaar), maar de fan natuurlijk stuk...En aangezien HK ze al een tijd op backorder heeft, heb ik er meteen maar één bij Giantcod besteld.
Hoe zit dat precies met die draad tappen (ik heb de "officiële" Robbe F16 versie)?

Groeten,
Martin
 
Met een kolomboor EXACT recht en in het midden uitboren met boortje 2.4, (of 2.5) en dan met m3 tappen, erop draaien (met drupje locktite) en klaar :D
 
Bedankt Pieter, ik ga m'n best doen! (ondertussen toch ook maar even de nieuwe HK (eurowarehouse) nano F-8 Crusader besteld, want ja je wil toch wat hè ;-)
 

CG op 95 mm... lijkt me heel ver naar voren, dan zou er juist meer lood op de neus moeten. Ik heb nu 15 gr lood in de neus. Met 20 gr lag het CG op 107 mm, dus ik denk nu wellicht rond de 110 mm. Mijn trim is nu helemaal vlak. Kan wellicht te maken hebben met een hoek verschil in het stabilo zoals ook gemeld in deze link naar RC Groups. Maar goed, voor toekomstige bouwers, ik heb redelijk goede ervaring met CG op 107 mm zoals het manual zegt.

Heb wel even moeten wennen aan het feit dat je de bocht snelheid hoog moet houden. Heb een paar keer een stijgende bocht met lage snelheid gemaak maar dan ben je rap alle controlle kwijt. Met standaard setup vind ik hem vol gas fijn vliegen, op half gas word het al oppassen in de bochten. Zweven en landen gaat perfect.
 
die controle waar je het over hebt op lage snelheid, komt volgens mij door een CG wat te ver naar achter light... airbus had daar namelijk 0,0 last van!
Maar wij vliegen ook met 1300 mah lipo's he, dat is wat meer gewicht :)

@ MartinT: graag gedaan :D overigens moet ik nog 1 maatje groter boren in mijn unit, en dan tappen... maar zo moet het gaan volgens de mannen van rcgroups!
Had 1 unit "verkloot" door met de hand te proberen, en dat ging niet goed ... ach ja :P
En idd, zijn leuke modellen bij gekomen :D nog even wachten, en dan hebben ze 30mm edf nano-nano jets :P
 
Hmm verminderde controlle.... CG te ver naar achter, klinkt wel logisch. Ik zal weer lood toevoegen in stapjes van 5gr, kijken wanneer hij het best (ook langzaam) vliegt.
 
euuuuhm,

staat ergens in dit topic wel genoemd... Ik heb nu even geen meet aparatuur tot mijn beschikking... dus even moeilijk zeggen...
(zal zelf ook wel effe terugzoeken ondertussen)
 
Hoi allemaal,
Ook ik ben sinds kort de gelukkige eigenaar van een F18 nanojet. Of liever, ik was gelukkig... Sinds gisteren is ie stuk. Meteen bij de eerst vlucht ging ie na de start vrijwel recht omhoog. En voordat ik m'n hand aan de stuurknuppel had, was de snelheid eruit en dook ie de grond in. Waarom dit gebeurde: geen idee. Zwaartepunt is goed (volgens handleiding), alle roeren stonden helemaal recht. Ook gaf ik volgas bij de start. Wel heb ik hem iets schuin omhoog gegooid, wellicht had ik beter recht naar voren kunnen gooien.

Hij is weer bijna gerepareerd, maar voor een volgende keer, hoe kan ik hem het beste gooien? (Ik heb niemand in de buurt die kan helpen, dus ik moet het zelf doen).

Ik las op een Engelstalig forum dat iemand heb met links gooide terwijl hij rechts was. Reden: dan had hij direct zijn stuurhand aan de knuppel. Is dat een idee? Iemand wel eens gedaan? Het voelt vreemd, met links gooien.

En is het nodig om te rennen? Of zou je hem vanuit stilstand gewoon weg moeten kunnen gooien?

Wat ook nog een optie is: van een helling afgooien. Ik woon in Nieuwegein vlakbij de outdoor skibaan. Daarnaast is een mooie helling. Als ik hem daar vanaf gooi, misschien zelfs iets omlaag, heeft ie snelheid terwijl ik nog genoeg hoogte heb om te corrigeren.

Hoe doen jullie het meestal eigenlijk? Zijn er veel piloten die zelf gooien of laten jullie meestal door iemand anders gooien?

Groeten,
Pieter
 
waar kom je vandaan?

en dan:
- stond er veel wind?
- gooide je recht op de wind (dus tegen de wind in)

Wij gooien zelf, bijna recht vooruit (NET niet) en vol gas. We geven hem wel een flinke zet, en dan gaat het altijd goed....
 
Ha Badbert,

Ik kom uit Nieuwegein. Had het wel in mijn berichtje gezet, maar staat nu ook in mijn profiel :-).

Er stond totaal geen wind. Nog geen zuchtje.

Misschien had ik wel een grotere zet moeten geven. Normaal vlieg ik met een electro zwever en die hoeft niet zo hard.
 
Laatst bewerkt:
als hij recht omhoog ging, gooide je niet goed :) (zeker niet als er geen wind stond).

Waar pakte je hem vast, gooide je boven of onderhands?

Kijk eens goed naar de filmpjes paar pagina's terug van mij, airbus en sven (f18, f86 en amx). Je moet hem net voor het zwaartepunt vasthouden, dus niet te ver naar achter, anders "kantelt" je toestel naar achter door de kracht die jij uitoefend.
 
Ik gooide bovenhands. Had hem ongeveer bij het zwaartepunt vast. Ik zal dan wel iets te stijl omhoog gegooid hebben. Ik ga het vanavond nog eens proberen! Als het niet regent...
 
Jippie, hij doet het! Heb hem met lichte tegenwind van een helling afgegooid, gewoon rechtdoor. Niet eens zo hard. En hij vloog direct mooi! En wat hard gaat dat, echt gaaf! Da's een hoop lol voor 8 tientjes. Wel viel me op dat ik veel scherpere rechterbochten dan linkerbochten kan draaien. En bij de linkerbochten wil de neus steeds omhoog. Normaal zou ik dan door richtingroer links te geven de neus weer omlaag drukken, maar ja, er zit geen richtingroer op... Los daarvan: geweldig vliegtuig!
 
mooi dat het gelukt is :D

Dat van die bochten: kijk eens of de roeren op je vleugels, precies in lijn staan met de roeren achterop (zitten gekoppeld).
Daar kan dat bochten gedrag best wel eens door komen.

heb je veel moeten trimmen om recht te vliegen? of dat niet?
 
Back
Top