Curtiss P-40 Warhawk van Guillow's, span 28 inch (708 mm)

Voor ik aan de bouw begin van de P-40 wil ik mij toch op een paar zaken voorbereiden en zo heb Ik een (ruwe) schatting proberen te maken van de P-40 zijn vlieggewicht waaruit volgende gegevens voortkomen:

Gewicht schatting
Bouwmaterialen: 197 gr
2 extra balsa plankjes 30 gr, 1.5 mm voor de bekleding van de rom
Lijmen 30 gr
Oracover 100 gr
4 servo’s 40 gr
ontvanger 10 gr
batterij 11.1 - 1300, 114 gr
verf 20 gr
ESC 30
motor +- 60 gr

Totaal 631 gr

Vleugel oppervlak is 8.6 dm², dit geeft mij een belasting van 73 gr/dm² en dit lijkt me nogal veel. Het is natuurlijk een schatting.
Mijn streefdoel zou 550 gr zijn dan kom ik op 64 gr/dm² en dat valt in deze categorie: Van 40 tot 65 gr/dm² voor - trainers en kunstvlucht

Is dit realistisch of zit ik ernaast

Welke motor en prop zou ik hier op plaatsen ?
 
Hallo, ik denk, dat je gerust 5 of 6 gram servo's mag nemen, en die lipo is veeel te zwaar, ik denk eerder aan een lipo van 500mah, motor zou je met een brushless exemplaartje toch rond de 20 gram kunnen houden.. Bij de guillows kistjes moet je echt lichte componenten gebruiken..

En eigenlijk heb je met 2 servo's voldoende, 1 voor de ailerons, en 1 voor hoogte, dat volstaat om goed te vliegen..
 
Bedenk dat Guillows modellen statische modellen zijn, niet ontworpen om mee te vliegen.


Ik heb toch al een paar kerels gezien die deze machientjes doen vliegen, ook op het bouwplan staat een uitleg wat je moet doen voor RC, zoals bv de dihedral vergroten met 1 inch en waar de zaak moet versterkt worden.

Wat de batterij betreft, is 500 mah niet een beetje weinig? Als ik hobbyking toestellen van de zelfde orde vergelijk geven zij toch 1000 tot 1300 mah 11.1V aan!

Mijn huidige trainer vliegt ongeveer 8 min met 1300 mah en deze weegt ongeveer 500 gr

Misschien is het mogelijk om 7.4V 1000 mah te gebruiken, deze weegt 55 gr
 
Als je dit goed wilt laten vliegen, moet je niet boven de 25 gram/dm² zitten ( en liefst daar ruim onder ) ... dus bij 8.6 dm² maximaal !! 215 gram ... maak je kist (veel) zwaarder dan red de constructie het niet (te zwak) ...
 
@Frank, of Ben,
Ik weet dat er mensen mee vliegen, maar er moeten dus wat dingetjes aangepast worden, je kunt het ding niet origineel gebruiken.
 
Zo, ik ben vandaag gestart met de bouw van de P-40. Naar aanleiding van enkele berichten op het forum van Guillows " Guillow's Model Builders Forum :: Index " gaan we enkele aanpassingen doorvoeren want het wordt een rc conversie.
'T zal een project van lange adem worden, laat staan dat hij op het eind ook zal vliegen, enfin ik maak mij er geen zorgen in want het blijft een goede oefening en mijn vitriene staat toch nog leeg, als er al iets overblijft na de maiden, we zien wel.;)

Groeten en tot later

Frank, Ben is mijn zoon
 
guillows

Leuk project,
Heb zelf de P-38 gebouwd en die vloog top.
Servo's op hoogte en ailerons is voldoende, motor en esc kunnen ook wat lichter lichter.
Ik heb een zeer kort stukje van mijn oude p-38 staan waar wat data in staat.
guillows-p38-conversie
Gewoon zo licht mogelijk werken als het kistje toelaat.
Vliegen doen ze wel.
Succes

Mvg Sas
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Leuk project,
Heb zelf de P-38 gebouwd en die vloog top.
Servo's op hoogte en ailerons is voldoende, motor en esc kunnen ook wat lichter lichter.
Ik heb een zeer kort stukje van mijn oude p-38 staan waar wat data in staat.
guillows-p38-conversie
Gewoon zo licht mogelijk werken als het kistje toelaat.
Vliegen doen ze wel.
Succes

Mvg Sas

Heb even gekeken naar jouw werk en dat ziet er heel goed uit. Hab je alle instructies op het plan gevolgd of heb aanpassingen gedaan? zoals de " angle of attack" en de dihedral.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
guillows

Hoi,
Ik heb gewoon via de plannen gewerkt , geen aanpassingen aan de vleugel gedaan.
Wel zoveel mogelijk van de plastic onderdelen wegsnijden, deze zijn erg zwaar. De vleugel moet iets verstevigd worden (zijn zelf ook met zo,n klein kistje bezig)
Je hebt inderdaad maar 2 servo's nodig (geen rudder) de motor mag wel wat lichter en de Esc ook, een parkfly setje van zo,n 200 a 250gr trust moet voldoende zijn.
Ik vloog mijn P-38 (2 motorig) met een 1000amp 3s lipo, daar kon ie 10 a 15 minuten op vliegen.

Succes met de bouw

Mvg Sas
 
Back
Top