Bij wie laat je een uitlaatje maken?

Wist je dat het handig is om af en toe lasagne te eten? Blikjes tomatenpuree van de Lidl! Door de tips van ultim@te ben ik dus met blikjes aan de gang gegaan, en hierbij het resultaat.

Twee van deze blikjes:
PA18%20068.jpg


Het eerste blikje heb ik open gemaakt en leeggehaald, en vervolgens met een soldeerbrander en een staalborstel kaal gemaakt. DOE DIT BUITEN, er komen gassen af die mij niet gezond lijken. In dit blikje heb ik een gat voor de ingaande buis gemaakt, en deze (met het spruitstukje dat ik al gemaakt had) erin gesoldeerd. Vervolgens heb ik het blikje een stukje korter geslepen met de haakse slijper.

Het tweede blikje heb ik dicht gelaten. Aan de zijkant één gat geboord voor de uitlaatbuis, en in het deksel meerdere kleine gaatjes. Door deze gaten heb ik met heet water de tomatenprut eruit gespoeld. Dat gaat redelijk eenvoudig. Vervolgens ook deze met brander en staalborstel schoon gemaakt, en toen de uitgangsbuis erin gesoldeerd.

Als laatste heb ik de boel samen gesoldeerd. Ik heb hiervoor zilversoldeer en een soldeerpasta die je zelf moet aanmengen met water van de Karwei gebruikt. Zoals je kan zien kan ik niet goed solderen, maar de boel zit goed dicht, en daar gaat het om. Het zijn dus 2 kamers geworden. Nou ja, we zien wel... 't zal wel beter zijn dan de open pot die erbij geleverd werd.

Eerste aanzicht:
PA18%20069.jpg


Tweede aanzicht:
PA18%20070.jpg


Ik zit eraan te denken het ding morgen voorzichtig te (laten) glasparelen, we hebben zo'n kast op het werk. En dan met iets dat de hitte aankan afwerken. Iemand een suggestie?

Dank,

Hugo
 
Laatst bewerkt:
... Zoals je kan zien kan ik niet goed solderen ...
Het vloeiende soldeer volgt de hitte van het werkstuk. Met een zuurstofsetje zou je veel lokaler en sneller kunnen werken, zonder dat grote oppervlakken heet worden. Dus, steek je licht niet onder de korenmaat :) Wat je een volgende keer zou kunnen doen is vloeimiddelpapje aanbrengen op de lasnaad, stukjes zilver afknippen in vochtige vloeimiddel drukken om vervolgens met de brander aan de slag te gaan.

Maak voor alle zekerheid een extra steuntje om andere deel van uitlaat aan motorbok te bevestigingen.

... En dan met iets dat de hitte aankan afwerken. Iemand een suggestie? ...
Uitlaatlak van de motor-zaak? Radiatorlak (twijfel).
 
Laatst bewerkt:
Dank voor je input. Radiatorlak zal niet werken, daar wordt het (als het goed is) niet meer dan 100 graden C. Uitlaatlak is wel een idee, maar inderdaad, waar haal je dat. Ik heb hier niet direct een motorzaak in de buurt. Wel een Brezan, zal eens vragen.

Ik wil de uitgaande buis met wat uitlaatslang als isolatie aan het toestel bevestigen, als tweede steun. De motor is ook star bevestigd, dit lijkt mij een goede optie.

Hugo
 
Je hebt lak voor de pijpen van een openhaard , normaal in de bouwmarkt te krijgen.

Het vloeiende soldeer volgt de hitte van het werkstuk

Alleen daar waar het vloeimiddel is loopt ook soldeer heen.
Met een gasbrander gaat dat perfekt (net mijn piper gestel gesoldeerd)

Dus spaarsam met het vloeimiddel omgaan en eerst als het metaal overal rood gloeiend is het soldeer toevoegen , 1-2 druppels is vaak al genoeg .

Het kruipt door de kappilaar werking direkt in de naad.

Mvg Johan
 
toevallig weet ik dat de karwei hittebestendige lak in spuitbussen verkoopt, word volgens mij ook wel gebruikt voor bv bbq's
 
ziet er toch keurig uit hugo ! ;) leuk te zien dat je de oplossing hebt kunnen vinden in de conserven hoek.

ennuuhh die strijdbijl heb ik reeds begraven , no hard feelings i hope :confused:

mvg eric
 
Strijdbijl? Hard feelings? Dan moet je toch meer je best doen, zo makkelijk krijg je mij niet boos, hoor, niks aan de hand. Is jouw aspergeblikkenwerkstuk al werkelijkheid (foto's)?

Dank voor de tips, ik zal vandaag naar de Karwei en de Brezan gaan. Ik heb toch een kantoordagje vandaag, en het kantoor ligt letterlijk midden tussen beide, allebei zo'n 200 meter weg. Makkelijk... Vanavond hopelijk foto's van mooie uitlaat.

Hugo
 
En gooi het uitlaat potje even vol met olie vandaag .;)

De verbrande resten van het vloeimiddel laten het metaal heel snel roesten.

Van buiten krijg je het weg , maar van binnen niet . (of je moet de pot een paar uren in water koken of utrasoonbad)

Daarom de olie .

Mvg Johan
 
Slaolie it is, wel eerst even lakken en laten drogen. Anders gaat die lak nooit meer pakken. Heb hittebestendige lak van de Karwei gehaald. Brezan had ook wel iets, maar dat moet je in een over afbakken en ´hierbij komen gassen vrij´. Dus dat doen we maar even niet in de oven in de keuken...

Hugo
 
Slaolie it is, wel eerst even lakken en laten drogen. Anders gaat die lak nooit meer pakken. Heb hittebestendige lak van de Karwei gehaald. Brezan had ook wel iets, maar dat moet je in een over afbakken en ´hierbij komen gassen vrij´. Dus dat doen we maar even niet in de oven in de keuken...

Hugo

Dat valt heel erg mee met die gassen, maar het mooie van in het bijzonder uitlaten, is dus dat dat niet in een oven hoeft....
Gewoon de uitlaat spuiten en een paar uur laten drogen. Dan op de motor monteren en deze even een flink tijdje volgas laten brullen, OFWEL: vlak voor een mooie vliegmiddag spuiten en gewoon gaan vliegen....

Heb ik al twee keer zo gedaan, en werkt prima.

Groet, Bert
 
Klinkt ook als een goed idee, ware het niet dat het toestel nog waarschijnlijk een jaar of 4 (voorzichtige schatting) op de werktafel zal liggen. In de tussentijd is de boel al weggeroest als ik het nu niet verf. Ik heb het met Flexa Hittebestendig een stemmig zwart gespoten. We zien wel of dat houdt. Zo niet, dan zal ik t.z.t. de boel nog eens glasparelen en dan jouw truc toepassen.

Hugo
 
Ik vind het ook lang als jij er 4 jaar over doet! :D

Hier een plaatje van de gestraalde look:
PA18%20071.jpg


Hier met lak:
PA18%20073.jpg


En hier gemonteerd:
PA18%20074.jpg


En dan maar weer verder in het topic van de kist zelf, daar staan ook wat meer foto's.

Hugo
 
netjes geworden zo ;)

ik was trouwens niet bang dat je boos was , het was meer van mijn kant dat ik een beetje :rolleyes: uit de hoek kwam .

dus je hebt nu met recht een `` conservatieve `` demper voor de piper gebouwd , chapeau .
 
Die idee van een kamer vol te stoppen met staalwol of iets degelijks hou ik niet voor zinvol .

Je beperkt zo wel erg de uitstroom kant .

Mvg Johan
 
Back
Top