Op zoek naar een (uitdagende) indoor-helikopter

@ZamBeZi
De persoon die mijn CB100 heeft overgenomen meldde mij dat hij niet juist was afgesteld (en dat er eigenlijk niet goed mee te vliegen was).
Waar het daarbij om ging waren de twee servo-links naar de swash plate.
Ik kan dat zelf niet beoordelen. Heb wel de voorste servo link wat korter afgesteld omdat na de start de helikopter duidelijk achterwaarts vloog (volle trim verhielp dit niet).
Als beginner zou ik het wel prettig vinden om te weten dat de helikopter goed is afgesteld.
Dan bestaat er in ieder geval duidelijkheid over je onkunde;)

Ik begrijp je heel goed en snap ook dat het best moeilijk is als je totaal niet weet hoe zo'n ding zou moeten vliegen als ie goed is afgesteld. Een collega van mij heeft een CB100 en die loopt hier ook tegen aan.
Besef echter wel dat het gaat om een check van 2 minuten en een beetje draaien aan wat stangetjes; meer niet, want zelfs de gyro kan je meestal wel afblijven. Het "afstellen" van een simpel FP-tje wordt toch wel overschat want 3/4 van de klus heb je zelf uiteindelijk geklaard. Mijn mening is ook dat je met een niet-getrimde heli ook kan vliegen; je moet alleen niet denken dat ie dan op 1 plek blijft hangen als je de sticks loslaat. Dit heeft dus niets te maken met stabiel of instabiel; een CB100 is van zichzelf bijzonder stabiel en zal, eenmaal getrimd, met sticks los redelijk tot goed (meerdere seconden) op z'n plek blijven hangen. Een 4#3 is veel minder stabiel; die kan je trimmen tot je een ons weegt, maar zal continu aandacht vragen.

Ik zou zeggen: bekijk de filmpjes van Finless Bob eens op Helifreak en je ziet wat het afstellen van een collective pitch heli allemaal inhoudt; dan hebben we 't echt over afstellen.
 
Theoretisch kan je waarschijnlijk met een niet goed afgestelde helikoper vliegen, uitgaande van het feit dat je cyclic voldoende uitslag heeft. Het nulpunt van je cyclic is dan verschoven.
Voor iemand die niet kan vliegen zal dat een erg lastige opgave worden.

Het afstellen beperkt zich bij deze FP micro heli's dus maar tot twee servo linkjes naar de swash plate.
Hoe stel je deze zo goed mogelijk af als je nog niet kan vliegen (en geen hulp hebt)?
Is het voldoende het zwaartepunt van de helikopter te balanceren, de helikopter aan de rotorkop te hangen en dan de swashplate zoveel mogelijk waterpas af te stellen? (vooraf uiteraard trims op neutraal)
Feitelijk moet je ook corrigeren voor de drift naar links door de swash plate naar rechts te kantelen?
 
Als je heli aan de rotor as hangt (dit om de speling eruit te halen) moet de swash plate horizontaal ziiten. Dit kun je controleren door de heli aan de flybar op te pakken. Daarmee kun je ook meteen controleren waar het zwaartepunt ligt. Dit moet recht onder de rotoras hangen. Als er al een afwijking in moet zitten, dan liever naar voren dan naar achteren. Dit moet je uiteraard wel controleren met de accu in de heli.
Als de swash plate niet recht staat kun je dit met de linkjes tussen de swash plate en de rotor corrigeren. Let er daarbij wel op dat de servo's in de middenpositie staan.
Het naar links wegttrekken van de heli bij opstijgen moet je NIET met de swash plate corrigeren want dan zal je heli naar rechts trekken als deze eenmaal hoog genoeg zweeft. Dit zul je met de sticks op moeten lossen tijdens het opstijgen. Dat is een van de uitdagingen van het helivliegen :D.
Een CB100 kun je vrijwel recht op laten stijgen als je 'm eenmaal een beetje kent.

Willem.
 
Bedankt Willem,
Zal dat op die manier controleren als ik een helikopter heb gekocht.
Ik dacht dat de swash plate altijd een beetje naar rechts moest staan ter compensatie van de resultante van het koppel van de hoofdrotor (uitgaande van een draairichting met de klok mee) en de corrigerende kracht van de tailrotor.


Keuze gaat nu tussen MSR en Solo Pro, waarbij de Solo Pro voor zijn prijs wel erg aantrekkelijk is.

Peter
 
Bedankt Willem,
Zal dat op die manier controleren als ik een helikopter heb gekocht.
Ik dacht dat de swash plate altijd een beetje naar rechts moest staan ter compensatie van de resultante van het koppel van de hoofdrotor (uitgaande van een draairichting met de klok mee) en de corrigerende kracht van de tailrotor.


Keuze gaat nu tussen MSR en Solo Pro, waarbij de Solo Pro voor zijn prijs wel erg aantrekkelijk is.

Peter

Kijk voor de Nine Eagles spullen even bij Hobbydaddy.com; die zijn niet duur.
Eventueel kan je mijn Lama2#1 (3 maanden oud, exact 30 lipo's gevlogen) overnemen, want sinds ik de CB100 heb, staat deze toch stof te vangen.
 
@ZamBeZi
Bedankt voor de tip. Ze hebben daar echter alleen de Solo; die is inderdaad niet duur.
Geinteresseerde voor een CB100 zijn daar echter nauwelijks goedkoper uit dan bij rchellevoet.

Zal je aanbod voor de Lama in m'n achterhoofd houden, maar mijn interesse gaat op dit moment het meeste uit naar de Solo Pro (nu leverbaar via rckix). De Solo Pro lijkt weinig kritiek te krijgen en is gunstiger in prijs dan de MSR.
Ben het draadje over die heli op rcgroups aan het lezen.
Hier in Nederland heb ik nog niet veel ervaringen opgetekend gezien.

Maar ieder heeft zo zijn voorkeuren, gebaseerd op eigen ervaring en criteria.
 
Ik heb een Solo Pro bij RCkix besteld... als het goed is vlieg ik er zo mee weg :-)
 
@Leeuwarden
Ik had gezien dat je er een besteld hebt. Leuk!
De rode met de koffer en extra lader, accu en bladen.

Ben benieuwd hoe hij bevalt.
Wat voor ervaring heb je al op helikoptergebied?
 
Eigenlijk alleen maar ervaring met een Revell coaxiale tandem en een Nikko coaxiaal 2 kanaals gevalletje. (klein gewichtje op de neus en toen wilde ie ook vooruit en dus gezellig rondjes door de kamer gevlogen :-) )
Ik ben dus ook een absolute beginner. We zullen zien!
 
Ben erg benieuwd naar je ervaringen met de Pro II!

Ik heb al gelezen dat de staartrotor van de NE Pro II ook op de MSR gebruikt kan worden. Weet iemand (RCKIX???) in hoeverre de onderdelen van de Nine Eagles en de Blade MSR uit te wisselen zijn?

Vooral de canopy, rotorbladen en motortjes zou mooi zijn als die ook gebruikt konden worden op de MSR.

Is er eigenlijk ook een BNF versie van de Pro II? En is deze te gebruiken met JR/Spektrum zenders?
 
@barnowl
Ik denk niet dat de onderdelen zomaar uitwisselbaar zijn. De bladen en tailrotor zijn verschillen.
Wel heeft iemand de 5/1 print (ontvanger/srevo's/regelaar) van een MSR overgebouwd in een Solo Po (zie het draadje over de Solo Pro op rcgroups.com).
Dat werkt wel maar het is niet allen een kwestie van een paar schroefjes.

De Solo Pro is ook te koop zonder zender, maar net als de Walkera helikopters kan je deze alleen met een merkeigen zender besturen.
Waarschijnlijk voor mensen die al een Solo hebben en overstappen naar een Solo Po.
De Nine Eagles helikopters zijn niet te binden met spectrum/JR zenders (tenzij je dus de print van een MSR overzet naar de Solo Pro)

Het verschil tussen de Pro I en II is alleen de kleur; de I is rood en de II is geel.

Ben inderdaad benieuwd naar de ervaring van 'leeuwarden'

Peter
 
màn ik heb razend veel zin in die Pro II ... als je die prijs vergelijkt met wat ik voor de mSR heb neergelegd ...

MUST resist .... MUST ! ! ! :sad:
 
Als die nét hetzelfde of nog beter vliegt dan de mSR dan vrees ik dat het E-Flite rijk uit is .... 1 nadeeltje : je hebt er wél nóg een proprietary zender ( à la walkera ) bij, terwijl de mSR gewoon DSM2 signaal is ...

De bedoeling van NE is de PRO binnenkort onder de 100 dollar op de markt te krijgen, en dan is het hek helemaal van de dam ...
 
Ben erg benieuwd naar je ervaringen met de Pro II!

Ik heb al gelezen dat de staartrotor van de NE Pro II ook op de MSR gebruikt kan worden. Weet iemand (RCKIX???) in hoeverre de onderdelen van de Nine Eagles en de Blade MSR uit te wisselen zijn?

Op het eerste zicht is buiten de motoren niets uitwisselbaar tussen beide heli's. Na het bijlezen van dit draadje merk ik dat velen maar al te graag beide heli's eens grondig vergelijken. Wat ik zal doen is even enkele foto's van beide heli's nemen en ze dan posten. Je zal merken dat het toch wel 2 verschillende heli's zijn..
 
Here we go: links de Solo Pro, rechts de mSR
rck1.jpg

rck2.jpg

rck3.jpg

rck4.jpg
 
bedankt Marc :thumbsup: !

Véél verschillen vind ik ... meer dan verwacht ...

Swash en head helemaal anders ...

géén "fingers" die TBE in de hand kunnen werken bij de Pro + een soort walkera-swash ...

mSR komt iets steviger over als geheel, alhoewel de crashbestendigheid van de Pro volgens de berichten op RCG ook niks te wensen overlaat ...

nu aan E-flite om hun prijzen te zakken óf met doorslaggevende argumenten te komen waarom de meerprijs van de mSR verantwoord is en blijft ...
 
@ZamBeZi
Bedankt voor de tip. Ze hebben daar echter alleen de Solo; die is inderdaad niet duur.
Geinteresseerde voor een CB100 zijn daar echter nauwelijks goedkoper uit dan bij rchellevoet.

Zal je aanbod voor de Lama in m'n achterhoofd houden, maar mijn interesse gaat op dit moment het meeste uit naar de Solo Pro (nu leverbaar via rckix). De Solo Pro lijkt weinig kritiek te krijgen en is gunstiger in prijs dan de MSR.
Ben het draadje over die heli op rcgroups aan het lezen.
Hier in Nederland heb ik nog niet veel ervaringen opgetekend gezien.

Prima hoor; hij staat niet te koop verder ofzo.
Wat ik niet helemaal begrijp is dat je de Solo Pro overweegt; lijkt mij een prima ding verder, maar hij zal qua gedrag niet echt significant verschillen met de CB100 - het principe is het zelfde nl.
Dat je op RCGroups fantantische verhalen leest geloof ik best en die zullen ook best terecht zijn, maar zulke verhalen vind je daar ook over de CB100 die jij uiteindelijk hebt verkocht.
 
@ZamBeZi
Je hebt grotendeels gelijk naar je verwijzing naar mijn CB-avontuur.
Meen achteraf dat ik te haastig (in een opwelling) heb besloten de CB100 weg te doen.
Naar wat ik heb begrepen heeft de Solo Pro een groter zelfstabiliserende eigenschap en hij weegt een stuk minder dan de CB100, waardoor ik waarschijnlijk minder schade zal vliegen(er zal ongetwijfeld wel wat breken:().
Had als mogelijke tussenstap gedacht een goede coax micro tweede hands te kopen zodat ik in ieder geval kon vliegen (ga er van uit dat dat me toch wel zou moeten lukken) ; deze zou dan naar mijn zoontje kunnen gaan of (met weinig verlies) weer worden verkocht. Vandaar mijn post in de rubriek 'gezocht' waar ik een MCX vraag.

Een andere oplossing met minder risico, maar uiteindeijk duurder is een Solo te kopen en als dat bevalt en ik flink wat vlieguren heb een Solo pro zonder zender.

Je probeert dingen af te wegen, hoort positieve en negatieve verhalen, tegenstrijdige adviezen en tenslotte maken maar weinig mensen een puur op feiten gebaseerde keuze.....:confused:

Peter

@RcKIX
Zijn dat foto's van de actuele Solo Pro?
Dit omdat ik begrepen heb dat Nine Eagles een modificatie van de staartboombevestiging hebben doorgevoerd?
Zie de link naar RCgroups voor deze nieuwe constructie:
Attachment browser: Solo Pro II 001.jpg - RC Groups

Peter
 
Back
Top