Vliegend maken Great Planes CAP 580 & DL111

Hallo,

Via een bekende ben ik de gelukkige eigenaar geworden van een 1ste generatie Great Planes CAP580 met de bekende verfspatten. (Splash version)
<table>
<tr>
<td>
cap580.jpg

Great Planes Matt Chapman 1/3 Manual
</td>
<td>
<B>Specs volgens Great Planes Manual</B>
<br>
Wingspan: 99.5 in [2525mm]
Wing Area: 1885 sq in [121.6 dm2]
Weight: 29-32 lb [13150-14520g]
Wing Loading: 35-39 oz/sq ft [107-119 g/dm2]
Length: 95 in [2415 mm]
Engine: 4.2-7.2 cu in [70-120cc]
</td>
<tr>
</table>
Deze wilde ik net als een pitts altijd al hebben want het model en het schema sprak me erg aan. Dit was overigens in de tijd dat 50cc/100cc en 3D vliegen voor mij onmogelijk was. Dus uiteindelijk maak je je eigen droom waar, als je maar lang genoeg wacht.

Maar goed de kist in huis en gaat gebruikt worden voor het samenstellen en indraaien van componenten welke weer in een latere fase gebruik gaan worden voor een lichte hedendaagse 100cc Pitts Phyton. De Pitts Phyton stond op de agenda in 2010 alleen later in het jaar. Dus met die mindset ga ik dan ook componten aanschaffen.
De cap gaat niet gebruikt worden voor serieus hardcore 3D of F3A-X vliegen. Ik accepteer dan ook dat deze zwaarder gaat worden dan de hedendaagse kisten van de echte weightfreaks.
Doch wil ik mijn setup en de kist op een klein dieet zetten en omdat ik geheel niet bekend ben in deze klasse met krachten en gewicht vraag ik de bekende mensen om hun advies of mijn berekeningen een beetje kloppen en wat ik kan verwachten.

Dit is wat ik standaard een beetje het lijstje zonder dieet:
Cowl 410 gram
Main Wingtube 400 gram
Total stab (Left/Right) 516 gram
Right Main Wing 854 gram
Left Main Wing 874 gram
Canopy 208 gram
Tank and fuel tubing 250 gram
Total Fuselage including landing gear 4100 gram
Wheels (135 gram)
Part Landing gear (2x300 gram)
Wheel pants (185 gram)
3x Lipo 7.4 2000 maH 240 gram
1x Smartfly Ignition Regulator 18 gram
1x Powerbox Evolution 100 gram
3x Hitec HS-7955TG (Rudder/Elevator) 200 gram
4x Hitec HS-7985MG (Aileron) 248 gram
1x Hitec HS-?????? (Gas) 35 gram
1x DL 111 Engine 2870 gram
2x MTW TD 75 + headerpipe(420 gram p/s) 840 gram
1x Spinner 200 gram
1x Switches and stuff 300 gram
------------------------------------------------------------------------------
Overall Weight Cap 580 12763 gram


<b>Het Dieet</b>
-------------------------------------------------------------------------------
Als ik nu de volgende onderdelen vervang voor carbon zou het lichter moeten zijn zonder al te veel kosten:
Wingtube GraphTech #616 1-1/2" x 36" x .046" Carbon Tube 2 207 gram
Landing Gear GraphTech #222 GP 1/3 Cap/Eagle 580 Main Gear 345 gram
Carbon Spinner TBM 4" CF Spinner 100 gram
3x Hitec HS-7955TG (Rudder/Elevator) 200 gram
2x Hitec HS-7955TGG (Aileron) 135 gram
ipv 4x Hitec HS-7985MG (Aileron)

Dan kom ik op een gewicht van 12098 gram

De grote vraag hier, ben ik hier wat vergeten? Klopt dit een beetje en is 12-13 Kg een aardig beetje te doen? Nogmaals ik weet dat het geen hypergalactische superkist is, maar als ik Internet mag geloven zie ik men toch leuke dingen doen met deze kist rond dit gewicht.

How about that?

Greetz and a happy new year,
Thierry
 
Power heb je genoeg met een DL111, echter staat deze kist bekend om een hoge vleugelbelasting (lopen wat draadjes op Flyinggiants en RCU over) Maar 700 gram besparen is zeker de moeite waard, ook op dit gewicht:) Je kunt ook de spinner nog weglaten:D Mijn 2.6m kisten zaten allemaal ruim onder de 11kg, maar je zou het draagvlak moeten kunnen vergelijken om daar iets zinnigs over te kunnen zeggen....
 
Ok,

Nah, een kist zonder spinner. Alleen de sukhoi kan dat, maar een cap? Nee dan maar 100 gram zwaarder.
Verder zijn er toch geen dingen waar ik echt wat aan kan besparen? Wellicht een andere oplossing voor de powerbox? Wellicht geen powerbox?

Ik zal er mee moeten leven. Ik ben wel zware kisten gewend. De MX2 zal de eerste zijn met een lage vleugel belasting. Ben daarom ook heel erg benieuwd hoe die zich gaat gedragen in een harrier flight.

Greetz,
Thierry
 
Even kijken:

Wheels (135 gram)

135 gram voor wielen?! Voor een 5kg F3A kist gebruiken we wieltjes van 10 gram. Goed, deze kist is groter en zwaarder, laat het dan een keer 30 gram per wiel worden, zit je op 60.. maar 135?!

Wheel pants (185 gram)

Zelfde verhaal.. 2 F3A wielkapjes is 40 gram. Goed, deze zijn groter, maar voor 80 gram moet je toch zeker 2 wielkapjes kunnen maken. Exit 100 gram.

1x Powerbox Evolution 100 gram

Kun je weglaten, wederom 100 gram minder

1x Switches and stuff 300 gram

Hoeveel stuff gaat er in!? Switches weglaten en werken met plugjes, zeg 100 gram 'overig materiaal' ipv 300 gram.

Dan heb je al weer bijna een halve kilo bespaard.

Waarom 3 lipo's trouwens? 1x ontsteking, 1x ontvanger.. en... ?!
 
wielen : met een grote kist wordt ook gereden, een F3A kist wordt neergezet en opgehaald.

wielkapjes : deze zijn zo groot als een hele F3A kist (met wat overdrijving) hoe groter hoe steviger dus alles wordt exponentieel zwaarder, destijds was Jack Jonk trots als hij kapjes voor een 2m40 kist kon maken onder de 100 gram / stuk.

powerbox : genoeg discussies hierover

2 lipo's voor ontvanger natuurlijk. ook genoeg over gediscussieerd.

met een TE zware kist wil je niet leven, zeker niet met wedstrijdambities, je gaat je er maar aan storen.
 
Ok

Op de stuff ken ik wat besparen :D, maar ik zag de stuff ook een beetje voor onvoorzien zaken, net als het samenstellen van uren voor een project. Zelf zag ik al dat ik de prop vergeten was. Ik weet niet wat een 27x10 carbon gaat wegen? Maar die moet er nog bij.

De wielen kunnen wellicht wat lichter. Daar moet ik even naar kijken. Maar ik heb nu bijvoorbeeld die schuimwielen op mijn Christen Eagle, die weegt 8.5 Kg en als die een tijdje gestaan heeft, heeft ie vierkante wielen. Dat is nou ook niet echt wat het moet zijn.

Het staartwieltje en ophanging kan nog vervangen worden. Alleen heb ik die nog niet gewogen.

Een powerbox, ja eigenlijk wel zoiets als een powerbox of iets anders. In ieder geval een soort ding wat de servo's in de vleugels kan matchen en de pieken op kan vangen en gladstrijken van pieken op de + die gedeeld wordt in het gehele systeem.
De kabels worden langer en de stromen worden hoger, daarbij ook de EMC die gegenereerd wordt via de lange kabels. Alleen een spoeltje zou niet voldoende zijn.

En de Lipo's, altijd 2 voor de boordbesturing. Dat is tevens verplicht boven de 6 Kg bij ons op de club.

De kist wordt niet idd niet voor wedstrijden gebruikt. Het is meer voor de fun en tevens een inloop en kennismaking framework voor de aan te schaffen setup. Tevens wil ik een 's gaan kijken of het hele veld blank kan gaan zetten met rook met een 100cc ipv een 50cc.
Ben heel erg benieuwd.
 
27*10 is echt te licht hoor, je zult eerder richting de 28*12 moeten:) Die cfk props zijn al duur zat;)
 
Ok,

Ik ben een leek in die markt wat props betreft. En idd wel even goed weten wat voor prop erop moet. Het zou zonde zijn een verkeerde maat te kopen.
Wellicht wordt het ook een drieblads. Vermogen genoeg zei je.
 
Vermogen genoeg zei je.

Zeker wel hoor:) Mooie 25*12 of 26*12 drieblads zou het ook goed doen waarschijnlijk. Voordeel van de Cap is de vorm van de motorkap; bij een 3-blads ga je uiteraard in diameter een stuk kleiner, maar dat is niet zo heel erg nu.
 
Ik heb met de wielen voor mijn extra 88" ook even zitten dubben, omdat EF ze niet vij de kist heeft meegeleverd ( bij de 58" en de Yak 74" zitten namelijk hele lichte wielen ) ik had dus deze

full


die wegen 84 gram per stuk, ik vond dat echt te veel, in vergelijking met de andere twee.

Ik heb de grootste robbe schuim wielen er op gedaan

full


dit scheelt dus bijna 136 gram, snel verdient


Hier een tabel met grotere lichte wielen, nu nog een plek weaar we ze kunnen bestellen

http://www.dbproducts.com/images/product_graphics/wheel_chart.jpg

4" weegt 45 gram :-D

Bart,
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zijn inderdaad mooi... Maar dan mag je kist zeker niet op de grond mogen staan. Ik heb nu zware wielen met alu velg van EF (zitten nu bij de kit) ze zijn zwaar maar met die wielen kan je je kist een volledige winter op zijn wielen laten staan. Hiervoor sukkelde ik en had ik om de 2maand kapotte wielen, geef mij maar goede wielen :p

ps: je moet eens met die schuimwielen op een betonpiste gaan vliegen... de stukken vliegen er meestal zo af...
Over die F3A wielen, ik zag F3A wielen van het WK in Portugal, schoot niets meer van over van enkele landingen op de beton daar... Goede kwaliteit :p
 
Beste Big Scale wielen zijn die van Dubro:) Zijn wel aan de prijs, maar ik wil niets anders meer....
 
Ik vloog met die dubro wielen... (voor en na de schuimwielen).
Zijn zeker ook niet ideaal op betonpistes en ook het koperen stukje om ze op te pompen komt constant los.
 
Wielkapjes is nonsense, dit is een 2.5mtr kist. Ze hoeven niets te dragen. Als je een wielkapje niet onder de 100 gram kunt krijgen, vind ik je maar een prutser :P

Even voor de duidelijk: een glasromp voor een F3A kist (dus echt een hele romp), weegt 460 gram, als je het goed doet.

Laten we even wel zijn, de kist is een halve meter groter. Laat de wielkapjes dan eens drie keer zo groot/zwaar zijn. Dan is het nog 40 gram lichter dan wat ie nu heeft.

Wielen: ik taxi met mijn kist ook gewoon, maar goed, die is geen 12kg.. toch moet het volgens mij lichter kunnen dan wat hier opgegeven werd, en dat blijkt dus ook zo te zijn.

Hoe dan ook, hij is dus al van een gewichtsopgave van 13~14kg naar 12kg gegaan.. is ie er niet al dan?
 
Ik heb mij eens vergrepen aan die plastic graupner wielen; erg licht en goedkoop. Wel onmiddelijk veel speling op de assen en na enkele betonpistes had ik enkel nog de velgjes over... Geen aanrader.

Sullivan Skylite is erg goed maar erg zwaar.
 
Ik vloog met die dubro wielen... (voor en na de schuimwielen).
Zijn zeker ook niet ideaal op betonpistes en ook het koperen stukje om ze op te pompen komt constant los.

Ik heb het over de schuimwielen, niet over die met ventiel;) Gaat ook op beton perfect, heb er al een aantal keer mee op beton gevlogen.
 
Je weet niet wat je mist:p Zijn alleen wel 18 euro per wiel, en dat is dan nog maar de 120mm.....

sm_1240054253_Dubro%20Lw%20Wheels.jpg

Ik gebruik deze ook al een jaar of 12; moet niks anders meer hebben
4" wielen op modellen van +/- 2.50m.
4.5" voor modellen vanaf 2.60m
5.5" op mijn 3 meter.
 
Back
Top