Calmato sport naar taildragger

  • Topicstarter Topicstarter Desmo
  • Startdatum Startdatum
D

Desmo

Guest
Ik heb een calmato sport 40 gekocht.
Zou hem graag vliegen als taildragger omdat mijn vorige model een Wot trainer taildragger was.

Is het te doen om een calmato te veranderen naar een taildragger?

Ik dacht om het landingsgestel net voor de vleugel te plaatsen. Is dit goed om te vermijden dat hij niet op z'n neus gaat staan.

Moet ik het tailwiel meesturend maken? Bij mijn Wot trainer was dit niet het geval en had hier ook geen last van.
 
met het standaard andingsgestel van de calmato sport is helemaal niets mis en over het algemeen wordt starten/landen met een taildragger als moeilijker ervaard. dus als je daar al ervaring mee hebt zat het starten/landen met een 3 poots landingsgestel ook geen problemen opleveren.
 
Ik heb al eens een Calm Sp omgebouwd naar taildragger, ik heb het landingsgestel van een normale calmato iets voor de vleugel geplaatst(wel versterkt binnenin). Staartwiel had ik sturend gemaakt, gewoon mee op de rudder en een klein gaatje door de hor stab.
Ging allemaal wel goed, maar het was meer voor de fun dan wat anders, de calmato sports staat/land en taxied erg goed op zijn normale poten hoor.
 
In de regel is het zo dat je het landingsgestel zover naar voren zet dat de as van de wielen ongeveer 1 a 2 cm voor de vleugel uit steekt. Je zet je toestel horizontaal met de stabilo en kijk je van bovenaf op je vleugel.
Wel even een extra plaatje triplex inlijmen voor de bevestiging van het landingsgestel. Met inslagmoeren en kunststof boutjes van 4 mm.
Staan de wielen te ver naar achter (onder de vleugel) dan gaat de kist erg snel op zijn neus staan.
Het staartwiel meedraaiend maken is wel leuk en werkt beter omdat anders het kielvlak de kist om moet duwen, maar een vrij draaiend wieltje werkt ook prima.

529747cadc05c72c6.jpg


Vliegen met een taildragger is niet moelijk. Niet direct volgas, een beetje up geven en als het staartwiel los komt en de kist horizontaal komt dan het gas verder open. Dit voorkomt het wegdraaien tijdens de start.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Taildrager

Beste Desmo,

Ik heb mij calmato sports (zij ruste in vrede) ook ombebouwd.
Zelf vindt ik het starten en landen met een taildrager leuker en zeker perse niet moeilijker,

full


zo is die van mij geworden, tja gelijk maar opnieuw gecoverd.
let er wel op dat je de plek van het landingsgestel moet verstevigen.

Ook van Superair2 heb ik een taildrager gemaakt gelijk bij de aanschaf.

full


Landingsgestel heb ik gewoon gehaald in waalwijk.
Die hebben ze in verschillende maten. Bij de calmato had ik geen bestuurbaar staartwieltje, bij de superair wel. Ik merk niet zoveel verschil.

Groet Frank
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ik vraag het me persoonlijk wel af hoevel meerwaarde het heeft om een calmato sport om te bouwen naar taildragger afgezien van het werk wat je eraan moet verrichten. het standaard landingsgestel voldoet prima
 
Wat ik bij de calmato, de superair, en van dat soort kisten vervelend vindt is de wielen in je vleugel. De vleugel is veel makkelijker op te bergen en mee te nemen zonder die uitstekende wielen.

Daarnaast vondt ik de ophanging van het landingsgestel in de vleugel redelijk zwak. (wij vliegen op een veld met weleens een kuil of hobbel) Mocht je een keertje een harde landing maken, of in een kuiltje komen dan heb je kans om je vleugel te beschadigen.

Met een landingsgestel onder de romp is de schade vaak minder en makkelijker te repareren.

Groet Frank
 
Bedankt voor de info en de foto's. Ik vind dat dit er veel beter uitziet zo. Heb dus besloten om hem ook om te bouwen naar taildragger.

Beste Desmo,

Ik heb mij calmato sports (zij ruste in vrede) ook ombebouwd.
Zelf vindt ik het starten en landen met een taildrager leuker en zeker perse niet moeilijker,

full


zo is die van mij geworden, tja gelijk maar opnieuw gecoverd.
let er wel op dat je de plek van het landingsgestel moet verstevigen.

Ook van Superair2 heb ik een taildrager gemaakt gelijk bij de aanschaf.

full


Landingsgestel heb ik gewoon gehaald in waalwijk.
Die hebben ze in verschillende maten. Bij de calmato had ik geen bestuurbaar staartwieltje, bij de superair wel. Ik merk niet zoveel verschil.

Groet Frank
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Meerwaarde??

ik vraag het me persoonlijk wel af hoevel meerwaarde het heeft om een calmato sport om te bouwen naar taildragger afgezien van het werk wat je eraan moet verrichten. het standaard landingsgestel voldoet prima


De meerwaarde ligt erin dat kunt oefenen met en taildragger. Bovendien is het starten en landen net even wat minder gemakkelijk en leer je om met een dergelijk kist om te gaan.
Het is natuurlijk ook wel leuk als je op je kistje ben uitgekeken om er wat aan te verbouwen en inderdaad er een taildragger van te maken. Het landingsgestel verplaatsen van de vleugel naar de romp is ook een pluspunt.
 
Ik ben ook van het gedacht dat het beter is om om te bouwen naar taildragger, of het nu moeilijker is om te landen of op te stijgen laat ik in het midden. Persoonlijk heb ik daar geen echt verschil in bemerkt.

De calmato is voorzien van een niet aangestuurd staartwieltje, als er veel zijwind is kan het wel een beetje vervelend zijn om te taxiën, maar verder had ik daar geen problemen mee.

full


Jammer maar deze Calmato is teraarde gegaan.

full


Maar geen probleem hoor, deze is bijna terug hersteld! ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top