hallo, ben nieuw op het forum en wil beginnen met modelbouw.

  • Topicstarter Topicstarter jvdw
  • Startdatum Startdatum
Voor alles is een argument, als je maar denkt.

want: hogere luchtvochtigheid houd dus in, koudere lucht, koudere lucht betekend meer koeling, dus niet HEET, maar het gaat erom, hoeveel olie er is in de motor zelf..

Hmmm. weet je dit zeker ? volgens mij is de luchtvochtigheid in de zomer juist hoger , en in de winter lager , denk maar aan bv. een luchtdroger voor een compressor , die werkt op 0 graden ;)
 
Voor alles is een argument, als je maar denkt.

want: hogere luchtvochtigheid houd dus in, koudere lucht, koudere lucht betekend meer koeling, dus niet HEET, maar het gaat erom, hoeveel olie er is in de motor zelf..



Koude lucht op koelkop neem ik aan is niet genoeg. Onze motoren halen de meeste koeling uit de nitro ,nitro is de koelvloeistof voor nitro motoren. De hitte van de motoren worden door de koelkop afgevoert en word weer door de rijwind gekoelt. Door een te arme afstelling kan de motor toch heet worden bij koud weer.
 
en de temperatuur is ook erg belangrijk voor een motor. (wat ik er tot nu toe van begrepen heb) gezien de cilinder konisch is. (bovenaan kleiner is dan onderaan) maar omdat de temperatuur bij het lopen hier hoger is dan aan de onderkant, is de cilinder cilindrisch als de motor goed op temperatuur is.
Ik heb het eens gelezen, en als ik er zo naar kijk, lijkt het ook logisch te zijn. (of het uiteraard zo is, kan ik natuurlijk niet zeggen, maar dat weten de meer ervaren nitro rijders wel denk ik. :) )


PS: gefeliciteerd met je auto, hoop dat je er lang plezier van gaat hebben!
 
Als je geen zin hebt in het afstellen, wacht dan nog even en koop een bigscale:D
Die stel je 1x goed af, en daarna bijna niet meer, ook is de brandstof goedkoper,namenlijk gewone benzine met olie (1:25)

Frankyman:D
 
Geen zin geen zin....Iedereen kan een methanol motor afstellen als je gewoon eens je best doet en goed leest en luistert. Net als op school!
 
moet zeggen dat ik vroeger een smatech auto heb gehad een jaar of 5 geleden. het was een onroad auto. en het enige nadeel was dat ''als'' er wat kapot ging dat de onderdelen besteld moesten worden en je dus wat langer moet wachten dan met een merk zoals hpi of kyosho.
 
Als je geen zin hebt in het afstellen, wacht dan nog even en koop een bigscale:D
Die stel je 1x goed af, en daarna bijna niet meer, ook is de brandstof goedkoper,namenlijk gewone benzine met olie (1:25)

Frankyman:D


Heel bot gezegd: Kan je niet opzouten naar de bigscale hoekje?

Voor de aanschaf van 1 goede bigscale kan je ook een hele goede Nitro met reservemotor en een jaar brandstof kopen en als jij het maximale uit je bigscale wilt halen moet je ook regelmatig afstellen.

En tja...... probleem-afstelling-baja-ss-met-jetpro-v2-uitlaat
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik dacht touwens dat rc autoos boot vliegtuig whatever een hobby is, waar je je in moet verdiepen om ook maar een beetje te weten waar je mee bezig bent. Tis geen hobby voor luie donders die niet de moeite nemen iets te leren en te lezen. Personen die alleen maar willen rijden, varen vliegen whatever zijn geen hobbyisten. Daarom veel respect voor diegene die alleen maar bouwen en die voor de show in een vitrinekast plaatsen of mensen die aan een foto kunnen zien welk merk bij een cilinder/zuiger set hoort:p
 
Bij de club in Hoogeveen stapte ook iedereen over naar bigscale omdat ze een nitro motor niet goed afgesteld kregen en ze hadden er geen zin in om zich erin te verdiepen. Heb een paar keer met mijn RRR daar een demo gegeven en dan zijn ze wel aardig onder de indruk dat een nitro motor ook heel mooi kan lopen en vooral heel hard gaat.
Verdiep je erin en dan zul je veel plezier aan je nitro motor hebben.

m.v.g. Mark
 
gefeliciteerd jasper met je 1e auto, ik hoop dat je er veel plezier van zal hebben. het is een leuke hobby waar ook een beetje techniek bij komt kijken en zoals je al begrepen hebt waarschijnlijk zal het niet alleen rijden zijn, maar ook je auto repareren en schoonmaken. ik ben op m'n 14e begonnen met een electro tamiya welke voor mij al heel duur was omdat m'n kleine broertje die ook eens wilde rijden de linker voorophanging had gesloopt tegen een stoeprand, maar heb er ook heel veel mee geleerd en plezier van gehad.

ik snap sommigen niet eigenlijk...
als jullie gelezen hadden, dan hadden jullie gezien dat jasper al een auto heeft en hoeven jullie je niet druk te maken om bigscale of nitro (over je ergens in verdiepen gesproken ;)). het is allebei hobby, aan allebei moet je verstellen en dingen repareren. een bigscale is duurder in grote reparaties, maar een nitro kan net zo goed kapot. zelf heb ik 6 jaar nitro gereden en ben overgegaan op bigscale. allebei moet je afstellen, maar een bigscale komt naar mijn mening minder nauwkeurig omdat je daar naar mijn mening niet zo vaak tot het uiterste alles eruit wil halen en vaak al vrij goed loopt (wil je het uiterste, dan ben je net zo erg bezig als met nitro). ikzelf kon niet goed tegen de geur van de prikkende nitro in mn neus en had ongeveer een week last en is mn bigscale in dat opzicht een hele verademing. soms mis ik de power die een nitroauto heeft, maar aan de andere kant vind ik een bigscale indrukwekkender door de grootte. het is en blijft moeilijk kiezen, maar het is allebei leuk op zn eigen manier....
 
ik geef alleen maar een tip.... daar is dit forum toch voor? misschien vindt hij bigscale wel veel vetter;)



Natuurlijk mag je hier je mening uiten maar denk alleen dat Roelof (en daar ben ik het ook mee eens) het niet netjes vind de manier waarop. Als alle nitro rijders op het bigscale gedeelte gaat roepen dat ze beter naar nitro kunnen overstappen ga je daar ook mensen tegen de schenen staan trappen ;) Daarom klinkt het bot maar heeft hij wel een punt
 
nou als het echt zo bot aan kwam was het niet zo bedoeld:P
Ik noemde alleen op, wat ik de voordelen vondt vergeleken met een nitro auto.

Frankyman:D
 
Het probleem is dat dit soort opmerkingen met een TE grote regelmaat hier naar voren komen en in werkelijkheid de negatieve bevindingen met nitro bij de persoon zelf ligt.
 
ik gaf alleen maar een tip, het is niet bedoeld om nitro belachelijk te maken oid.
Zelf heb ik wel eens wat met een nitro auto gedaan, maar zelf nooit gehad, en mij bevalt bigscale gewoon veel beter, en dat probeerde ik de jongeman duidelijk te maken.
 
Hoe kun je dan de vergelijking maken als je zelf nooit een nitro auto gehad hebt? ;) Want je kunt er 'wel eens wat mee gedaan hebben', maar dat is niet hetzelfde als een nitro auto hebben, onderhouden en bouwen.
 
Als iemand hier vraagd naar een auto is die blijkbaar niet op zoek naar een bigscale, anders had hij de vraag wel in het algemeen of (ook) in het bigscale gedeelte gezet.
 
bedankt!:p
voor kerst krijg ik een paar liter nitro!
en ik heb een adres waar ze onderdelen op voorraad hebben dus als er wat kapot is dan kan ik daar heen.
maar er is 1 probleem want wij krijgen de motor niet aan wij doen eerst de afstands bediening aan daarna de fillsave(of zoiets) en de servo's en dan doen we de gloeiplug erin en dan probeeren we hem te starten maar hij gaat niet aan, terwijl hij wel aanging bij de verkoper.
weet iemand waar dit aan kan liggen?
verder iedereen bedankt voor het antwoord
grtn jasper
gefeliciteerd jasper met je 1e auto, ik hoop dat je er veel plezier van zal hebben. het is een leuke hobby waar ook een beetje techniek bij komt kijken en zoals je al begrepen hebt waarschijnlijk zal het niet alleen rijden zijn, maar ook je auto repareren en schoonmaken. ik ben op m'n 14e begonnen met een electro tamiya welke voor mij al heel duur was omdat m'n kleine broertje die ook eens wilde rijden de linker voorophanging had gesloopt tegen een stoeprand, maar heb er ook heel veel mee geleerd en plezier van gehad.

ik snap sommigen niet eigenlijk...
als jullie gelezen hadden, dan hadden jullie gezien dat jasper al een auto heeft en hoeven jullie je niet druk te maken om bigscale of nitro (over je ergens in verdiepen gesproken ;)). het is allebei hobby, aan allebei moet je verstellen en dingen repareren. een bigscale is duurder in grote reparaties, maar een nitro kan net zo goed kapot. zelf heb ik 6 jaar nitro gereden en ben overgegaan op bigscale. allebei moet je afstellen, maar een bigscale komt naar mijn mening minder nauwkeurig omdat je daar naar mijn mening niet zo vaak tot het uiterste alles eruit wil halen en vaak al vrij goed loopt (wil je het uiterste, dan ben je net zo erg bezig als met nitro). ikzelf kon niet goed tegen de geur van de prikkende nitro in mn neus en had ongeveer een week last en is mn bigscale in dat opzicht een hele verademing. soms mis ik de power die een nitroauto heeft, maar aan de andere kant vind ik een bigscale indrukwekkender door de grootte. het is en blijft moeilijk kiezen, maar het is allebei leuk op zn eigen manier....
 
heb je de stickie's gelezen?, zo niet doe dat dan eerst
staat de carburateur niet dicht?, zo ja stel de stationair sproeier goed af
de stationair sproeier moet 1 a 2 mm open staan als je de rem ingedrukt houd.
dit moet/kan je gewoon binnen doen, je motor hoeft niet te draaien.

is de gloeiplug driver opgeladen?
alle slangetjes goed aangesloten? (van je uitlaat naar de tank voor de druk, van je tank naar je carburateur voor de brandstof)

Gr: amateur
 
Back
Top