Zweefvliegtuig "SALTO "van WIK

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door John Tootall, 12 dec 2006.

  1. John Tootall

    John Tootall

    Lid geworden:
    27 jul 2006
    Berichten:
    194
    Locatie:
    Noordwijkerhout
    Kent iemand de " Salto " van de fabrikant 'wik '??

    Het betreft een model uit de jaren '80 8O
    De romp is +/- 120 cm lang van glasvezel. De staart is uitgevoerd als "V-tail".
    De 2 vleugels zitten naast de romp gemonteerd dmv een messing strip en een pen-verbinding , de vleugels zijn alleen met rolroeren uitgerust.

    Moet hem nog vliegklaar maken dwz , servo's erin met nwe aanstuurkabels , opnieuw bespannen (is 20 jaar oud en lelijk) , enz.
    IK zoek nog tips,ideen en ervaringen van mensen die dit toestel kennen.

    Alle ervaringen en info betreffende dit vliegtuig zijn van harte welkom :D !!! :D
     
  2. Alex Söntgerath

    Alex Söntgerath

    Lid geworden:
    28 jan 2004
    Berichten:
    663
    Locatie:
    Loon op Zand, Vlieg bij RVB te Kaatsheuvel
    Ik ken de zwever wel maar heb verder geen info. Wat ik wel weet is dat de Salto een kunstvluchtzwever is. Waarschijnlijk zal de span rond de 3m liggen?
     
  3. simendewulf

    simendewulf

    Lid geworden:
    5 okt 2004
    Berichten:
    2.976
    Locatie:
    evergem
    moet toch ergens een hoogte en richting opzitten
     
  4. Alex Söntgerath

    Alex Söntgerath

    Lid geworden:
    28 jan 2004
    Berichten:
    663
    Locatie:
    Loon op Zand, Vlieg bij RVB te Kaatsheuvel
    Hij bedoelt dat er in de vleugels geen flaps zitten waarschijnlijk. Hoog en richt is gemixed in de staart.

    Gr.
    Alex
     
  5. John Tootall

    John Tootall

    Lid geworden:
    27 jul 2006
    Berichten:
    194
    Locatie:
    Noordwijkerhout
    Hier nog wat foto's van voor en tijdens de opknapbeurt....
    [​IMG]

    Nu de vleugels even opknappen.....de folie van vele jaren terug was in slechte staat.....
    [​IMG]
    Hier het losmaken van de folie.............
    [​IMG]
    [​IMG]
    Vervolgens de grijze resten voorzichtig eraf schuren........
    [​IMG]
    En we hebben weer een mooie schone vleugel , te voorzien van direkte (servo) aansturing van de rolroeren i.p.v. roestige kabels
    [​IMG]

    Nu ben ik nog steeds opzoek naar exacte gegevens met name het gewenste gewicht en ligging zwaarte-punt.

    WELLICHT heeft iemand suggesties omtrent het mixen van rol en V-tail ???


     
  6. vjete

    vjete

    Lid geworden:
    9 jun 2006
    Berichten:
    747
    Locatie:
    Kortrijk[BE]
    is net een nieuwwe vleugel. mooi werk :thumbsup:
     
  7. knikvleugeltje

    knikvleugeltje In Memoriam

    Lid geworden:
    13 feb 2006
    Berichten:
    1.699
    Locatie:
    Tweede Exloërmond
    Hallo,
    datzelfde wat jij had, die vleugels waar nog zo veel kleur op bleef na het verwijderen van de folie, had ik ook.
    Het nadeel van schuren vond ik dat de beplanking golven gaat vertonen.
    Tussen de ribben zakt tijdens het schuren het balsa naar beneden, op de ribben juist weer niet.

    Maar ik moest wel, want ik gebruikte lichtgekleurde oratex, wel mooi, maar je kijkt er zo door. Waar de oude lagen niet weggaan, blijft het wat doorschijnen.


    Taco.
     
  8. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.362
    Locatie:
    Haarlem
    Ha, clubgenoot :wink:

    Salto??

    Ik vind hem wel verdacht veel op de Salto van Valenta lijken.
    Deze dus:
    [​IMG]

    Code:
    Spanwijdte:       1480 mm
    Lengte:	        690 mm
    Vleugelprofiel:   E 211
    Vleugeloppervlak: 17,1 dm2
    Stabilo-profiel:  NACA 006
    Vleugeloppervlak: 15,54 dm2
    Stabilo oppervlak:2,2 dm2
    Vlieggewicht:     515 - 550 g
    Vleugelbelasting: 33 - 35 g/dm2
    Prijs:            € 119.-
    En als je dan even met Google aan de gang gaat vind je hier een discussie over de Salto, en ook een bouwbeschrijving ook (van een Nederlander nog wel). Bovendien vind je een aanduiding van het zwaartepunt (47/48mm van de LE).

    Lijkt me een prima kist om van de duinen af te gooien. Nadeel van deze kist is het tip stall gedrag bij lage snelheden. Dus: Van de duinen afgooien en landen op z'n Raymond van Barnevelds (met z'n punt in het zand :wink: )

    Groeten, Leon
     
  9. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.921
    Locatie:
    Hillegom
    Leon, dit is niet dezelfde salto als John heeft. Die van Valenta is helemaal van GFK, die van John heeft in elk geval houten vleugels. Dus ook de ligging van het zwaartepunt in mm zal anders zijn (mogelijk andere koorde).
    Idd een goede hellingkist. Ook nog een optie na mijn crash.....
     
  10. simendewulf

    simendewulf

    Lid geworden:
    5 okt 2004
    Berichten:
    2.976
    Locatie:
    evergem
  11. John Tootall

    John Tootall

    Lid geworden:
    27 jul 2006
    Berichten:
    194
    Locatie:
    Noordwijkerhout
    Wat Crash ??

    Welk model heb je laten crashen, fotor?

    Toch niet de FIESTA ??

    Laat me het weten asjeblieft zeg !!!
     
  12. John Tootall

    John Tootall

    Lid geworden:
    27 jul 2006
    Berichten:
    194
    Locatie:
    Noordwijkerhout
    Bedankt voor je reactie , simendewulf. :D :D

    Ik zie nu voor het eerst exact het zelfde model. Nu zie ik ook
    dat de fabrikant WIK genaamd is en geen WICK zoals mij was verteld :? :? .

    Nu heb ik meteen de topic-titel aan kunnen passen. :) :) TOPPIE !! :D :D
     
  13. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.921
    Locatie:
    Hillegom
    Nee John, niet de Fiesta. Mijn hellingkist heeft tijdens een landing op het duin een flinke stoot turbulentie gekregen en ging loodrecht het zand in. Romp doormidden. Ik neem hem vanavond mee naar de club voor wat advies. Het schijnt nog wel te maken te zijn. De fiesta heeft nog steeds niet gevlogen.
     
  14. Maarten Zanders

    Maarten Zanders

    Lid geworden:
    12 jun 2003
    Berichten:
    741
    Locatie:
    Gent (B)
    Tail mixen met rol, lijkt me in dit geval niet nodig... gewoon aparte functies houden..
     
  15. simendewulf

    simendewulf

    Lid geworden:
    5 okt 2004
    Berichten:
    2.976
    Locatie:
    evergem
  16. John Tootall

    John Tootall

    Lid geworden:
    27 jul 2006
    Berichten:
    194
    Locatie:
    Noordwijkerhout
    Na enkele uren schuren v/d vleugels en romp , kwam het neusje er zo uit te zien
    [​IMG]

    De vleugels heb ik aan de bovenzijde en om de ligger heen voorzien van een dun glasmatje om ze minder kwetsbaar te maken
    De aileron-servo is nu reeds geplaatst en ingedekt.
    [​IMG]

    En dan :D kan de bespanning erop.
    [​IMG]

    Met dank aan Adrie Brand voor die prachtige stikkers ( Salto H101 )
    [​IMG]

    De binnenzijde ( nog in aanbouw )
    [​IMG]

    Het staartvlak na bespanning :
    [​IMG]

    Bijna klaar ; nog een vleugel bespannen en dan kan die klaargemaakt worden voor z'n maiden-vlucht :D :D :D :D
    [​IMG]

    :D :D :D Hopla !! :D :D :D Nu nog even geduld hebben tot de voltooiing en dan ...... de maiden-vlucht ( zucht , was het maar zover :roll::roll: )
     
  17. John Tootall

    John Tootall

    Lid geworden:
    27 jul 2006
    Berichten:
    194
    Locatie:
    Noordwijkerhout
    P.S. van een club-genoot had ik vernomen dat hij dezelfde salto nog in (beginnende) aanbouw-fase had liggen. :? :?

    Van hem heb ik de originele tekening Full-size A0 kunnen copiëren . Nog bedankt Peter voor deze bijdrage ....Toppie!! :D :D
     
  18. paulplevoets

    paulplevoets

    Lid geworden:
    20 apr 2004
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Sint-Truiden (België)
    Als ik mij goed herinner moet de Salto van WIK een bepaalde tipverdraaiing hebben, let erop dat je die niet kwijtspeelt bij het opnieuw bespannen. Een clubgenoot heeft er zo 2 gehad, en bij beide sets vleugels was het te zien. Weet niet of het origineel was of een aanpassing, maar het vloog er beter mee.
     
  19. John Tootall

    John Tootall

    Lid geworden:
    27 jul 2006
    Berichten:
    194
    Locatie:
    Noordwijkerhout
    Dat klopt helemaal , De tipverdraaiing is wel degelijk aanwezig !! :D :D

    De verdraaiing zit ook ingebouwt in de ( holle ) rolroeren .
    Het begin v/h draaien zit in de overgangvan recht naar het trapezium- gedeelte.

    De achterlijst van de tip ligt bij deze +/- 5 mm :!: hoger dan bij de wortel van de vleugel. :wink:

    Ander punt ; origineel had deze één rolroer-servo voor beide rolroeren door middel van een staalkabel met
    kwiklinks verbonden met de rolroeren. Bovendien een mechanische mixer met 2 servo's voor de bediening van de staart-vlakken.

    Met het huidige aanbod van mini-servo's en digitale zenders met electronische programma's besloot ik om iedere rolroer zijn eigen
    servo te geven en de twee staartvlakken ook ieder een eigen servo . De mix instellingen kunnen dan naar believen vrijuit ingestelt
    worden . Ik maak(te) gebruik van de Futaba FC-16 maar heb onlangs een nieuwe Multiplex mc-4000 gekocht waar "alles" mee mogelijk
    is . Alleen nog het pilletje duits inslikken voordat ik er goed mee overweg kan. :? :?

    Ik heb de intentie om zo spoedig mogelijk de
    SALTO vliegklaar te krijgen.
    Maar heb het erg druk op werk en in privé-sferen . :cry: :cry:
     
  20. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.921
    Locatie:
    Hillegom
    En dan heb je ook nog een veld nodig....... :cry:
     

Deel Deze Pagina