Zwarte Zee

Beste mede modelbouwers,

'k ben nieuw op dit forum, maar niet geheel nieuw in de modelbouw, ik bouw al enkele jaren aan statische vrachtwagens en omdat ik het leuk vind om deze modellen wat meer realistischer te laten lijken heb ik diversen trekkers en trailers voorzien van verlichting (9v batterij, LED's, en een enkeling uitgerust met een PCB voor de knipper verlichting en evt. zwaailampen)

Vorig jaar vond ik het tijd worden om een stap verder te gaan en eens te gaan kijken naar een wat moeilijkere kant van modelbouwen, ondanks dat ik totaal geen verstand heb van schepen heb ik toch maar de Zwarte Zee aangeschaft, dit schip sprak mij erg aan. Diversen onderdelen als besturing, motor, ontvanger, servo van mijn vader gekregen, echter zijn dit wel allemaal "gedateerde" elektronica. Het binnen werk is hoofdzakelijk af, echter gisteren op de hobby beurs te Bleiswijk kwam ik wat mede modelbouwers tegen(en moet zeggen dat ik mij heel erg dom voelde) waarvan 1 de oom van mijn vriendin is (en tevens de gene die mij dit forum introduceerde), na ons gesprek zit ik toch met wat vragen hieronder opgesomd:

* De Zwarte Zee is een werk schip, wat voor motor past hier het beste in?
(zit nu een racewagen motor)
* ik ben in bezit van een oude Acoms IC AS-1 Servo, hoe kan ik deze ombouwen om te gebruiken als radar aansturing?
*Na de bouwtekening, model en stabiliteits vinnen eens goed bekeken te hebben blijkt dat deze nergens op het model degelijk passen, deze zijn redelijk belangrijk dus wil ik ze wel in de goede positie hebben, maar waar is dat?!

tot slot: Is het niet beter om de complete gedateerde elektronica te vervangen voor nieuwe, en dan direct te gaan voor 12V ipv 6V?

Mochten jullie meer details willen, vraag het gerust ik hoop dat jullie mij na een jaar van "er maar niet aan beginnen want....<1001 redenen>" verder kunnen helpen zodat het prachtige model van de Zwarte Zee toch ooit afkomt!

Gr.

Rick

Welkom!

Welke versie van de Zwarte Zee heb je? Die met houten romp of met kunststof romp? Er zit wat verschil in afmetingen tussen beide bouwdozen.

Voor het ombouwen van een servo, zie dit topic: ombouwen-miniservo-naar-vertragingsmotor

Even doorbladeren, de foto's uit de startpost zijn verloren gegaan, en later in het topic weer terug gezet.

Kijk ook eens in het bouwverslagen-gedeelte voor bouwverslagen van andere Zwarte Zeeën, dat kan ook helpen bij de motorkeuze.

Laatst bewerkt door een moderator:
full

Ik heb via de 1 op 1 tekening de afstanden op de romp getekend zodat ze op de goede plaats kwamen.

Ik heb de versie met de kunststof romp (gelukkig :D)

Ik ga straks even aan het solderen hopelijk dat de servo gaat werken.

1 op 1, de makkelijkste oplossing is meestal de beste, jammer dat ik daar zelf niet aan heb gedacht er staat dan ook op de tekening 1:90, was er niet vanuit gegaan dat de tekening 1 op 1 zou zijn

Bedankt tot dusver :D!

Welke "gedateerde" elektronica heb je? Merken, types, foto's...
Vaak werkt "dat ouwe spul" nog prima, waarom zou je het dan vervangen...?
Die racemotor kan je beter óf op een fikse vertraging zetten, óf een langzaamlopend koppelkanon er voor in de plaats zetten... Deze motor maakt waarschijnlijk veel te veel toeren en gaat zich daarnaast kapot lopen op de schroef.
Oh ja, en welkom! Nog een ZZ-bouwer er bij. Ben je tot de keuze voor een ZZ gekomen via Nitromethane? (mijn ZZ-gekte is begonnen met een model dat ik van hem gekocht heb :p )

het gedateerde spul is hoofdzakelijk van Robé, wat bedoel je precies met koppelkanon?

Ik stond in de winkel te kijken naar schepen, vond alles er wel leuk uitzien maar de ZZ vond ik het mooist, thats all :P

Heb gisteren nog even een servo omgebouwd, hij draait wel een volledig rondje, alleen kon ik de laatste tand wiel niet aanpassen omdat het stop blokje tussen de tandjes in is gegoten, moet nog even zoeken naar de juiste rotatie snelheid voor een radar op schaal.

Hallo Rick,

Welkom op het forum,
Koppelkanon bedoelt setsunakeade mee dat een weinig toeren draait en heel veel koppel kan leveren, Bijvoorbeeld een graupner 720 BB Torque of de grotere broer de 900 bb,
Buhler motoren zijn ook goede en sterke motoren (veel via MP te verkrijgen)

Kwa elektronica zal hier wel het nodige over gesproken worden, Advies en kennis genoeg hier,

Ik wens je veel suc6 met je bouw van je ZZ en zal je blijven volgen,

Wil je wel alvast 2 tip's meegeven, De ZZ is vrij onstabiel in het water door de lange slanke rompvorm en de hoge opbouw,
De eerste : hou er rekening mee tijdens de bouw dat je de ballast (lood en accu's) zo laag mogelijk kan plaatsen in de romp,
De tweede : Maak je kimkielen iets breder (mm of 2 a 3) als aangegeven en iets langer,Gebruik voor de kimkielen niet het houten latje maar haal bij de plaatselijke bouwmarkt een kunststof L profiel en snij die op maat,

Hier een voorbeeld van hoe het er dan uit kan zien:
GroteFoto-XHFVFPLZ.jpg

En hier als het afgewerkt is, (je ziet er niks meer van)
GroteFoto-JVZ7JZLY.jpg

GroteFoto-UVDDIE7E.jpg

Mvg Vincent,

He Vincent,

over die kimkielen, daar heb je L profielen voor gebruikt
maar was dat een beetje makkelijk de bocht om te buigen?
of het je ze eerst opgewarmd in Warm water?

ik las het net , en bij mijn aankomende witte zee
moeten ook kimkielen onder, en heb zelf nog wel een stuk L profiel liggen
dus je heb me op een idee gebracht:D

Jan

@Jan, inderdaad even warm maken, op de romp plakken met tape in de vorm en laten afkoelen, daarna schuren en ontvetten en vastlijmen.....

@Vincent, ik neem aan dat je met de "kimkielen" de stabilisatie vinnen bedoelt?
overigens denk ik dat het schip op de foto niet de zwarte zee is aangezien de romp op de foto een stuk korter lijkt(of verbeeld ik me dat maar?)

@brandaris, na ongeveer 3 uur googlen had ik op een engels/amerikaanse site gevonden dat de radar indd tussen de 42 en 57 rpm draait, of dit al op schaal is berekend weet ik helaas niet, maar als ik uitga van 1:90 met een rotatie snelheid van 42 kom ik op een rotatie snelheid in het echt uit op 3780 rpm, wat wel heuuuuul erg snel is voor een radar (radar waar ga je met het schip heen?), aan de andere kant als ik ervanuit ga dat 42rpm de werkelijke snelheid is dan is deze op schaal 0.47 rpm. wat voor je schaal model weer net iets te langzaam zou zijn(en je moet wel erg veel tandwieltjes hebben om dit aparte getal te bereiken)

Ik ben momenteel hard bezig met zoeken naar diversen positie verlicht, nu kom ik bij Quartel bulbs tegen, maar zijn er ook LED's in 2mm te verkrijgen, iemand ervaring met de LEDS? zijn deze wel helder genoeg??? mijn voorkeur gaat uit naar LED's daar deze gemiddeld 5000 uren branden zonder kracht te verliezen, overigens kunnen die ook beter tegen een stootje dan bulbs. (denk ik)

Rick, op deze site:
www(punt)leds-buy(punt)nl kan je ontzettend veel soorten leds vinden.
Daar zit vast wel iets bij van je gading.

En wat betreft de radar..er zwerf ergens een draadje bij de scheepsbouwers dat men inderdaad het nokje wegsnijd zodat de servo een volledige rondte kan draaien.

Dit filmpje is van de radar van mijn douaneboot:

xti4j8uVcY8[/media] Buchhorn with custom made radar in test modus - YouTube

Deze draait nu op 3 volt.

Groetjes, Mark

Dat rotatie niet mee schaalt wist ik niet bedankt!!

@vincent, net even de L-profielen gehaald dit lijkt nu al een betere oplossing dan de houtjes die er bij worden geleverd, bedankt voor de tip!

@mark, 'k ga morgen ochtend even langs Dil in rotterdam die heeft precies de zelfde 1.8 leds maar dan iets goedkoper :D. ik heb vandaag een Robbe servo van 1 van onze machines gehaald (in eerste instantie alleen om te bekijken) en deze aangepast, werkt uitstekend!! zal tzt er eens iets op monteren om de rotatie snelheid te kunnen beoordelen, zal er deze gewest ook ff een filmpje van maken!

'k heb gisteren besloten om de huidige elektronica te laten zitten totdat deze het begeeft of mankementen gaat vertonen, evenals de motor (welke na testen op het droge) wel hard gaat maar met een beetje weerstand van water moet dit wel verminderen (en anders niet vol gas geven:P). heb de rotatiesnelheid van de servo getest(stukje hout op de bovenkant geplakt) en deze draait best goed, en een mooie snelheid (met het stukje hout:P). 'k had 2mm leds gevonden maar helaas is enkel het "topje" 2mm, dus zoals ik ergens had gelezen van iemand die ook de ZZ heeft gebouwd worden het SMD leds. Na het bekijken van veel archief foto's van de ZZ zijn er toch wel dingen in het model die niet overeen komen met de werkelijkheid, zo lijkt de echte ZZ een 4 bladsschroef te hebben, is dit correct? ook wil ik graag vragen waar jullie het schip in ballasten als je niet de beschikking hebt over een bad en/of ondiep water in de beurt.

Back