Zuiderzee Botter 1912

De laatste update is al weer een week geleden, en dat ging ook nog niet over het bootje, dus nu even een kleinigheidje.
Ik heb naar het voorbeeld van @pietsan een paar grommertjes gemaakt, alleen ze moesten wat kleiner worden als diegene die Piet op zijn schip had zitten, bij mij is de totale grootte 4 millimeter, onder de loep lijken ze ook nog op grommers :D:D

DSCN3725.JPG

Verder ben ik met de fok bezig, even een foto over de kwaliteit van het vastgezette lijketouw ( door Artesania) dit waren steken op een afstand van een ruime centimeter, dus dat leek nergens naar.
Ik ben begonnen om het touw zelf opnieuw vast te zetten, omdat ik ook een stukje van de bovenkant van het zeil afknippen wou, om in het goede model te komen ( voor zover mogelijk ).

DSCN3748.JPG

Ik zal de steekjes mu wel wat te dicht bij elkaar hebben zitten, maar dat zijn details.
De update is niet heel groot, omdat ik deze onzin allemaal onder de loep moet doen, omdat ik het niet zo heel goed zie op dat donkere zeiltje

DSCN3752.JPG

Het lijketouw zit intussen vast, en er zitten een paar grommertjes op het zeil, op plaatsen waar een oog moest komen met een metalen ring in het oog. Daar gebruik ik de grommertjes voor.
Nu eerst wat extra grommers maken, die komen straks nog op de positie van de pijlen op de volgende foto.

DSCN3754.JPG

Dit was het voor deze keer, iedereen veel plezier gewenst met zijn hobby.

Peter mooi werk hoor, wat je er van maakt:thumbsup:. Ik zie dat je de grommer van het Statenjacht hebt nagemaakt, wat netjes gelukt is. Voor echt kleine grommers zijn er ook nog andere technieken om ze te maken, hier een voorbeeld,
JPG_0542_5683_bewerkt-1.jpg

Wordt mooi Peter!
Ja Piet kan goed grommen :)
Dat touwwerk houd mij tegen een beetje, komt ook door formaat handjes.
Wel leuk werk allemaal.

Weer bedankt voor de complimenten jongens, die helpen goed.
@pietsan, piet dat is inderdaad ook een heel leuk grommertje, voor dit zeil ga ik nu verder met deze grommers, maar als je toevallig nog een paar foto's hebt hoe zo een kleine gemaakt wordt, dan hou ik me aanbevolen. Dan ga ik proberen om ze nog de helft kleiner te maken.:D:D

Weer bedankt voor de complimenten jongens, die helpen goed.
@pietsan, piet dat is inderdaad ook een heel leuk grommertje, voor dit zeil ga ik nu verder met deze grommers, maar als je toevallig nog een paar foto's hebt hoe zo een kleine gemaakt wordt, dan hou ik me aanbevolen. Dan ga ik proberen om ze nog de helft kleiner te maken.:D:D
Peter, dat is maar een kleine moeite, dus hier komt ie;
Er is niet zoveel verschil met de grommers die ik maakte voor de poorten van het Statenjacht, met als verschil dat dat een sierstukje was en wat nu volgt is meer een praktisch dingetje.
Wat wel belangrijk is voor een heel klein grommertje, 4 mm of nog kleiner (het kan allemaal) is uiteraard de keuze van je draad/garen. Katoen is uitermate geschikt voor zeer kleine grommers omdat je dit goed kan aantrekken waardoor de steken/knopen dus dunner worden. En hoe dunner je draad des te kleiner en fijner is dan ook je grommer. Het enige probleem met grommers van 3 mm diameter of nog kleiner is dat je ze moeilijk kunt vast houden omdat de menselijke vingers daar eigenlijk niet op berekent zijn, dus gelukkig is daarvoor de pincet uitgevonden;)

Hier is hoe je te werk gaat;
My Collage_bewerkt-1.jpg

Je neemt nu geen apart ringetje, maar maakt een lus van je draad in de juiste diameter (1) daar leg je een 2e lus bovenop (2) vervolgens steek je het lange eind van je draad van boven naar beneden door de beide lussen en leg je een halve steek (3) die je een beetje aantrekt (4) daarna het eind van onder naar boven door beide lussen en maak je een 2e halve steek (5) die je nu stevig aantrekt te zien bij (6) en ook te zien bij (6) dat je nu weer van boven naar onder de volgende halve steek legt. Dit herhalen om en om tot de beide lussen vol zitten met halve steken waarna je het eindje afknipt (7) en je grommer is een feit. De reden dat je de steken om en om moet leggen is omdat indien je ze allemaal hetzelfde maakt je knopen gaan wegdraaien en je dan geen mooi plat grommertje krijgt, een enkele missers speelt echter geen rol, succes..

@pietsan Hartstikke bedankt voor deze duidelijke uitleg Piet, ik denk dat de meeste toeschouwers dit intussen opgeslagen hebben voor later gebruik:worship::worship:. Dit ga ik bij het volgende zeil proberen, want als ik dat bij dit zeil ga doen wordt het een rommeltje:oops:.

@Heinrich Dit is echt geen spook Heinrich, als je er aan toe bent dan gewoon beginnen, en als je het niet mooi genoeg vindt, dan de schaar erin.
Dan leert het vanzelf. En als je het niet meer ziet zitten, even aan de kant leggen, en de Admiraal wat aandacht geven:D:D

@Eduard Bedankt voor het compliment Eduard:beer:

Ziet er zeker goed uit ook de eerdere gedetailleerde aanwijzigen.
Mag ik vragen wat voor lak jij gebruikt? ik zit de denken aan Epifanes

@Ed Majoor, Bedankt voor het compliment Ed, en ik gebruik Aqua Pu Lak zijdeglans van Avis om te lakken.
Maar je hebt nog niet gereageerd op een persoonlijk bericht wat ik je dinsdag gestuurd heb, omdat je aangaf dat jij de tekeningen van Hans Groenberg graag wou hebben?

Hallo,
Ik ben net begonnen met deze bouwdoos, maar bij het bekleden staat in de beschrijving bekleed de spanten met nr:15, maar niet echt de kleurnaam, hoogswaarschijnlijk is dit Sapelia zo aan de kleur te zien van de tekening, maar kun je dat alleen aan de tekening zien om daar achter te komen ?Zoals je wel kunt lezen is dit mijn eerste bouwproject , :worship:groetjes Gerard

Ik had hetzelfde probleem en kwam er later achter dat ik met de afmetingen genoemd op de inventaris lijst op de grote tekening, het juiste onderdeel vond. Let goed op de genoemde dikte. Daar staat ook de kleur genoemd.

Back