Ik ben intussen al een poosje met het Grootzeil bezig, en dat gaat me helemaal nog niet naar behoren af.
Als eerste heb ik de lijketouwen fatsoenlijk vastgezet, want dit was door de fabrikant maar heel erg losjes omzoomd
daarna heb ik motgaten gemaakt voor het riftouw, maar of het nu aan mijn naaikunsten lag, of aan de kwaliteiten van het zeiltje, dat weet ik niet, dus daar kan ik niet over gaan mopperen, maar die gaatjes moesten omzoomd worden, en dat rafelde aan alle kanten en einden

.
De leuvers die in het voorlijk zitten, ( Waar de rakbanden straks aan bevestigd worden ) die heb ik dan ook niet meer voorzien van die omzoomde motgaten, ik heb daar een touwtje doorheen gehaald, en dat touwtje, daar heb ik Pietsan bindseltjes omheen gelegd, zodat het nog wat lijkt. Eigenlijk hadden dit touwtjes moeten zijn die in elkaar moesten worden getwijnd, maar dat zag ik met deze grootte niet zitten, ook al omdat mijn oog het met deze bezigheid wat laat afweten.
Na de lusjes gemaakt te hebben, heb ik ze met een paar steekjes tegen het zeil genaaid, en aan de achterkant heb ik de steekjes gecamoufleerd met wat beits, zodat ze niet zo opvallen.
De oogjes aan het achterlijk heb ik voorzien van de versterkingen, de zogenaamde trekkers