Zoals gezegd in de vorige post is de nieuwe kluiverboombeugel weer klaar, het vierkante plaatje wat tegen de voorsteven aanligt heb een klein beetje in gefreesd, zodat hij niet meer heen en weer vliegt als ik de boom probeer te plaatsen, aan de andere kant komt ook zo'n vierkant plaatje om alles vast te houden, maar het plaatsen ga ik doen als ik de romp zover heb dat ik de botter niet meer zoveel in de handen heb, want het beugeltje blijft wat fragiel helaas.
Om de fok over de kluiverboom te bewegen, moet er een dingeltje voor gemaakt worden, en wel een ring om de kluiverboom, de traveller, een haak om het zeil vast te houden, en een inhaler/uithaler, om het hele ding over de boom te schuiven.
a = de paperclip waarvan alles gemaakt is, b =de traveller, c = de haak, en d= de inhaler/uithaler
Alle aanhechtingen zijn later nog dicht gesoldeerd, en op de kluiverboom ziet er zo uit.
Hierna was de beurt aan de mastkling, ook nog zo'n dingetje, Artesania wou dat voorstellen met een stukje 0,8 mm messingdraad, maar het moet natuurlijk wel wat sterkte simuleren, het moet tenslotte de hele mast tegenhouden.
Ik ben begonnen met een stukje messingplaat, en daar heb ik grofweg de zaagsnedes, en de weg te halen delen op afgetekend.
en toen hij bijna klaar was zag het er zo uit.
Alleen dat laatste zwarte streepje moet nog wat weg gevijld worden.
Verder zaten er in het voordek nog wat gaten waar een luikje op gemaakt moest worden, ook al weer een minuscuul klusje
Het braadspit is intussen ook permanent geplaatst, ( e ) f = de luiken , nog zonder beplanking. g = het schoorsteentje van de vuurduvel is geplaatst, en f = de waterplank is intussen ook vast gezet. i = de mastkling is klaar en geplaatst in een paar stevige beugels.
Op de voorsteven is de slijtlaag geplaatst, en j = de ogen voor het touwwerk zitten erin k = de blokkeerinrichting is werkend geplaatst,
En nu loop ik tegen de beperking van de 10 foto's aan, dus zo weer verder.