Zuiderzee Botter 1912

Vanmiddag de hele middag aan het knutselen geweest met de deurtjes van het woonvertrek, Daar zit een "staldeur" in, die dan ook nog draaibaar zou zijn.
Artesania had bedacht om dat deurtje te maken op het moment dat de romp bijna klaar is, alleen dan kun je nergens meer bij.
In plaats van een naar buiten draaiend deurtje te maken, zoals Artesania dat liet zien, heb ik hem naar binnen draaiend gemaakt, dan kun je het scharnierpunt mooi aan de achterkant maken.

DSCN2784.JPG

de deurposten en zichtbare delen van de deurtjes heb ik voorzien van een randje fineer, en aan de achterkant een stukje draad wat vastgehouden wordt door een paar stukjes bamboe waar ik een gleufje in gezaagd heb.

DSCN2790.JPG

hierna de deurtjes geplaatst, en het scharnier draadje wordt vast gehouden door een stukje balk van 4x4 millimeter, ook weer met een gleufje .

DSCN2792.JPG

Een foto van de achterkant komt een volgende keer, alles ligt nu lekker in de lijmklemmen te drogen.
Nu nog een deurklink fabriceren, en kan het schot geplaatst worden.( als de twee laatste puntjes van het schot ook bekleed zijn)

Even lekker een weekendje weggeweest, en vanmiddag de deur van het woonvertrek afgemaakt, als eerste de wand uit de klem gehaald, en het scharnierwerk van de deur doet het uitstekend

DSCN2795.JPG

en natuurlijk moet er ook een deurklink aan de staldeur komen, en dat is een omgebogen oogboutje geworden, om de klink te simuleren

DSCN2796.JPG

nu de wandjes in het woonvertrek gelakt, want daar kom ik straks denk ik niet meer bij, omdat er een potkacheltje geplaatst moet worden, nadat het dek erop ligt.
En natuurlijk de beide splinters op de wand waar de deur in zit er ook nog opgeplakt

Gistermiddag heb ik het voorschot van het woonvertrek geplakt, en daarna is het voordek op haar plaatst geplakt, waarna ik een begin gemaakt heb met de dek beplanking.

DSCN2799.JPG

DSCN2800.JPG

Het voordek lijkt een ietwat te kort en te smal te zijn, maar dat geeft niet zo heel veel, want na de dekplanken wordt het boeisel erop geplakt, en dat werkt het dek wel weg :D:D

Intussen snap ik waarom dat dek echt helemaal geen probleem is,

DSCN2802.JPG
Hier moet het nodige inderdaad aan bijgewerkt worden, ook het boordsel behoeft nog wel enig werk.

DSCN2803.JPG

DSCN2801.JPG
DSCN2801.JPG

En toen ik de camera obscura weer weggelegd had, zag ik nog een puntje van aandacht, het boordsel sluit mooi aan bij het boeisel, alleen de positie van het spant waar het zwaard aan komt, dat is verkeerd uit het boordsel gesneden, dat zit ongeveer een centimeter te ver naar het hek van het schip.
Als eerste ga ik nu een poging doen om het boordsel te pas te maken, waarna ik ga kijken of ik met behulp van de tekeningen die een hele aardige medebouwer naar mij opgestuurd heeft, bedankt hiervoor @groenenberg ;):):) , of ik een paar hulpspanten kan maken om eerst de beplanking te doen, en daarna pas de spanten te plaatsen. Dit om de huid na het beplanken mooi schoon te maken zonder last te hebben van al die spantjes die geplaatst moeten worden.

Ik ben niet heel veel opgeschoten met het bootje, maar toch wel een paar dingetjes gedaan, als eerste een paar dekjes wat verstevigd,

DSCN2814.JPG

waarna ik eerst het vlak geplaatst heb, om wat meer stevigheid in de botter te brengen.
DSCN2815.JPG

Intussen met het boord bezig geweest, omdat het voordek een knikje heeft, moeten de middenboorden een knikje krijgen, dus die hebben even in de buigplank gezeten, die mogen nu nog even drogen, zodat ze lekker in model blijven

DSCN2841.JPG

De potkachel is intussen ook geplaatst, de schoorsteen staat dryfit, die gaat er weer vanaf voorlopig,

DSCN2842.JPG

En in het achterschip heb ik nu twee hulpspanten zitten, zodat de beplanking er binnenkort ook op kan
DSCN2845.JPG

Laatst bewerkt:
Peter, op een schip liggen géén vloertjes, maar dekken! Buiten deze kleine verspreking die ik je als landrot weer meteen vergeef, ben je lekker bezig met de botter, ziet er piekfijn uit :thumbsup:

Back