Zo, ik moest verdorie mijn verslagje al van onderin de tweede pagina wegvissen zeg, maar ook dat is weer gelukt.
Ik heb even een kleine update over de te plaatsen kluiver,
Aan de bovenzijde moest een kophoutje komen, die is bedoeld om het voor- en achterlijk een strak voorkomen te geven, en daarboven hoorde een lus te zitten, met daarin een kous.
Aangezien het innaaien van een kousje in deze schaal niet te doen is, heb ik dat met een ringetje gedaan, die ik bekleed heb met halve steekjes om en om.
Het zeiltje zit hier in elkaar, Bij pijl a zit een grommer met de zogenaamde trekker, bij pijl b zou een lusje moeten zitten, het nut hiervan is mij als landrot volstrekt onbekend, en bij pijl c zit het kophout met het oogje.
Het model van het zeil, vind ik niet bijzonder fraai, maar je moet soms roeien met de riemen die je krijgt
Zo ziet het eruit als het op de botter geplaatst is, hier de bakboordzijde, bij pijl d is te zien dat de hoek tussen voor-,en onderlijk eigenlijk best wat groter had gemogen om er een mooi zeiltje van te kunnen maken, maar helaas. Dit is het.
Hier hebben we de stuurboordzijde, de hoek tussen het achterlijk en het onderlijk heb ik met een schootsteek vastgezet, en de andere zijde van het touw zit aan de voorste klamp in de kuip
Hier nog even een plaatje van de kluiverboom, de in/uithaler ( pijl f ) is geplaatst, en ik heb dit met twee losse touwen gedaan, bevestigd op de klamp ( pijl e) aan de kluiverboom of dit met een doorlopend touw had gemoeten, dat weet ik niet, ik kan daar nog niet achter komen, mocht dat wel zo horen, dan verander ik dat uiteraard nog.
Nog een plaatje van de kluiverval ( pijl g ), die begint aan het bovenste oog op de mast, officieel met een zusterhaak, of met een harpsluiting, ik heb gewoon een haakje gebruikt hier, en de val heb ik belegd op de klamp aan de bakboordzijde van de mast. Hij zou ook belegd kunnen worden op de kluiverboom zelf, beide mogelijkheden werden wel gebruikt heb ik begrepen.
Dit was het voor deze ronde, de volgende ronde is de Bras aan de beurt.