Het fokkezeil is klaar, dus eerst een update.
Nadat de lusjes in het zeil gemaakt waren, heb ik eerst een aantal ringen gemaakt, waarmee de fok over de stag heen glijd.
Dit waren wat meer dan ik nodig was, maar omdat het eerlijk handwerk was, heb ik er wat meer gemaakt, zodat ik de mooisten er uit kon zoeken.
Hierna heb ik ze met een bindseltje aan de lusjes gemaakt.
Daarna was het tijd om het zeiltje aan de stag te fabriceren. De stag heb ik niet van metaal gemaakt, maar van een mooi stukje bruin garen.
Dit ging natuurlijk niet helemaal zonder bezoekers, want onze zwarte zeeduivel moest zijn luchtje even aan de Botter zetten.
Ik kwam er nu wel achter dat mijn ringen best wel wat kleiner hadden gekund, maar ze zitten er nu mooi op, dus zo blijft het.
Hierna moest het touwwerk er nog op, de fokkeval begint aan een blok die ingehaakt is aan de band waar de stag ook op zit, waarna het via het schaapskopblok terug gaat naar het bovenste blok, en vandaar naar de klamp aan de linkerkant van de mast.
Het voorlijk zit met een beugel ingehaakt in het voorste oog aan de boeg, en het achterlijk is middels een schootsteek aan de middelste klamp op het achterdek bevestigd
En dan staat de Botter er nu zo bij.
Je kunt ook gelijk zien dat de masttop ontbreekt, de wimpel met de hemelborstel, dat is de schuld van een onachtzaamheidje mijnerzijds.
Oftewel, ik heb dat puntje er per ongeluk afgebroken.