Pingu57
Forum veteraan
Als afwisseling van het touwwerk van de Sovereign, even een heel ander schip.
Op speciaal verzoek van mijn directie vleugel, Het beroemde vissersschip de Botter. Dit is het pakket van Artesania Latina, en het pakket ziet er uit als gebruikelijk bij AL. Er is een tekening voor de zeilen, die ook meegeleverd zijn, en een tekening van de botter in zijn geheel.
Maatvoering kun je helaas niet van deze tekening afhalen, want het schip is 1 centimeter langer als de tekening.
De romp moet dus gedaan worden met een bouwbeschrijving die je heel summier kunt noemen, en het velletje met foto's.
Als eerste natuurlijk de valse kiel en de diverse spanten uit het raamwerk gehaald, en dry-fit geplaatst, en dat leek helemaal nergens op helaas.
Alle gleuven in de spanten zijn bijna een halve millimeter te groot, dus de spantposities heb ik aan beide zijden van de valse kiel voorzien van plakjes fineer, en toen heb ik die plakjes zo symmetrisch mogelijk weggeschuurd, zodanig dat de spanten een beetje strakker op de valse kiel kwamen te zitten.
Ik ben nu zover dat de spanten stevig zitten.
Een aantal spanten zijn voorzien van bekleding, duidelijk te zien op de foto hieronder.
Hier is ook te zien dat de bouwplank nog wat aangepast moet worden, de hoeken moet ingekort worden om de Deken ( het dek om de visbun heen ) te plaatsen
De spanten die in het woonvertrek zitten, hebben hun bekleding gekregen, en er zijn drempels geplaatst in de deuropeningen van de kooien, en het spant midden in het woonvertrek ( b ).
Omdat de spanten van triplex zijn, heb ik de deurposten ( a ) ook maar voorzien van een stukje sapellie fineer, hoewel je daar waarschijnlijk nooit meer iets van zien kunt.
Op speciaal verzoek van mijn directie vleugel, Het beroemde vissersschip de Botter. Dit is het pakket van Artesania Latina, en het pakket ziet er uit als gebruikelijk bij AL. Er is een tekening voor de zeilen, die ook meegeleverd zijn, en een tekening van de botter in zijn geheel.
Maatvoering kun je helaas niet van deze tekening afhalen, want het schip is 1 centimeter langer als de tekening.
De romp moet dus gedaan worden met een bouwbeschrijving die je heel summier kunt noemen, en het velletje met foto's.
Als eerste natuurlijk de valse kiel en de diverse spanten uit het raamwerk gehaald, en dry-fit geplaatst, en dat leek helemaal nergens op helaas.
Alle gleuven in de spanten zijn bijna een halve millimeter te groot, dus de spantposities heb ik aan beide zijden van de valse kiel voorzien van plakjes fineer, en toen heb ik die plakjes zo symmetrisch mogelijk weggeschuurd, zodanig dat de spanten een beetje strakker op de valse kiel kwamen te zitten.
Ik ben nu zover dat de spanten stevig zitten.
Een aantal spanten zijn voorzien van bekleding, duidelijk te zien op de foto hieronder.
Hier is ook te zien dat de bouwplank nog wat aangepast moet worden, de hoeken moet ingekort worden om de Deken ( het dek om de visbun heen ) te plaatsen
De spanten die in het woonvertrek zitten, hebben hun bekleding gekregen, en er zijn drempels geplaatst in de deuropeningen van de kooien, en het spant midden in het woonvertrek ( b ).
Omdat de spanten van triplex zijn, heb ik de deurposten ( a ) ook maar voorzien van een stukje sapellie fineer, hoewel je daar waarschijnlijk nooit meer iets van zien kunt.