Zomaar een idee: F5J Sportsman klasse

Het hele verhaal over de groeps indeleling snap ik niet. Wat heeft dat nou te maken
wie hoeveel punten scoort. Het gaat om hoe je vliegt.

Vind je thermiek en kan je de 10 min vol vliegen en een mooie doellanding.
En als daarbij je starthoogte ook nog eens onder de 200m is.... Prachtig. Dan ben je goed bezig.

Wat boeit het nou wie er in jou groep vliegt, het gaat er om of je boven weet te blijven.
Zijn er dan "beginnelingen" die zich door de "zogenaamde" toppers geintimideerd voelen? En zo ja, hoe dan?
Wat stralen ze uit dag ze zoveel beter zijn?

Want arogantie, grote mond, intimidatie komt echt niet voor. Iedereen wordt even vriendelijk ontvangen en geholpen door iedereen.

Laten we het zo houden zoals het is ( een appart gecoordineerd rookie lijstje daar gelaten, wel onderling afspreken en Robert er niet mee lastig vallen)
En kom lekker vliegen, je zult zien hoe gemoedelijk het is en dat er niet gebeten wordt ;)

Het hele verhaal over de groeps indeleling snap ik niet. Wat heeft dat nou te maken
wie hoeveel punten scoort. Het gaat om hoe je vliegt.

De groepssterkte heeft heel veel te maken met hoeveel punten jij scoort !
Wanneer de "toppers" een hoge vliegtijd scoren en jij komt met je eenvoudigere model of minder ervaring niet verder als een paar minuten scoor je laag....

Door de "kwaliteit" van de groep te sturen maak je dit verschil kleiner.

Ik herinner me een gedachtegang, ik meen van Duitse oorsprong, ongeveer een jaar geleden dat de begrenzing van 4 meter spanwijdte groter zou moeten worden. Gelukkig is dat niet gebeurt.
Mijn gedachten, toen al, was juist dat als je de spanwijdte zou gaan beperken tot 3 meter je veel dichter bij de huis-tuin-en-keuken (vergeef me de uitdrukking) toestellen zou blijven. De gewone hobbyist zou zich minder aangetrokken voelen tot het kopen van iets duurs.
Ik weet dat het niet gaat werken want je moet die beperking van 3 meter dan Internationaal doorvoeren en jullie voelen dat op je klompen wel aan ........ niet dus.
Maar ik begrijp Arjans gedachten heel goed. Ik kom hem op het F5J veld al bijna twee jaar tegen.

Ik ga de website gelijdelijkaan meer informatie laten tonen. Ik spring in een bestaande situatie. Op de server staat al de Joomla drager. Niet verkeert maar wel zo veel mogelijkheden dat het een studie is. Nu nog vul ik de ingeschreven vliegers handmatig aan bij het evenement. Dat mag in de toekomst automatisch gaan.
Wel is er nu onderscheid in de datum van een evenement. Voor de datum geeft het de info waar je de wedstrijd kunt vinden en na de wedstrijddatum is er op dezelfde pagina ruimte voor uitslagen, een verslag en eventueel foto's. Daarbij hoop ik dat er vliegers zijn die ook dat in de vingers hebben en mij dat willen "aanreiken".
Ook op die wijze hoop ik dat er reclame gemaakt wordt voor de F5J. Een leuke sfeer onder gelijk gestemden.

Parallel getimed.
Ook Arno's gedachten zijn juist. Alleen de uitvoering ....... wat lastig. Dat moet dan softwarematig.

Nou, dan ook nog een inbreng van een letterlijke "outsider".

Allereerst vind ik dat jullie in NL met de nationale competitie al geweldig ver zijn in vergelijking met andere landen (vooral Duitsland, en ook mijn woonland). En steeds lees ik dat de sfeer super is, men elkaar helpt etc.
Dit lijkt tot nu toe eigen aan F5J, want ook op Eurotour-niveau is dat het geval. Er is eigenlijk nooit gezeur over regels, omdat die zo simpel zijn. Ga je meer regels maken (in dit geval een opstapklassement), dan neemt waarschijnlijk het gezeur (en onvrede) toe. Binnen de kortste keren heb je dan twee klassen.

Als ik de reacties lees is er maar beperkte animo voor een "opstapklassement". De groep die blijft bij de "simpelere" modellen is tevreden zoals het nu gaat. Wil iemand beslist hogerop, dan moet er geinvesteerd worden, in model en kunnen. Lukt dat niet en frustreert dat, dan is het tijd om ermee op te houden.

Maar het idee is aan de basis niet verkeerd. Je zou toch wel iets simpels kunnen organiseren voor de groep vliegers met modellen zoals door Arjan gedefinieerd. Maar het helemaal in de "lol-sfeer" houden, dus geen klassement opmaken. Een idee van mij: vlieg voor deze groep aan het einde van de wedstrijd een keer een fly-off met een ludiek prijsje voor de winnaar. Prijsje kan iets specifiek zijn voor de lokatie van de wedstrijd: een zak mosselen of een Gelderse worst. Bij een regionale competitie hier won ik een paar keer een stuk Gailtaler spek, en dat stel ik veel meer op prijs dan de zoveelste beker.

Groet,

Juun

Wanneer de "toppers" een hoge vliegtijd scoren en jij komt met je eenvoudigere model of minder ervaring niet verder als een paar minuten scoor je laag....

Door de "kwaliteit" van de groep te sturen maak je dit verschil kleiner.

Maar als je het nou omdraait, dat een piloot met een mindere kist of minder ervaring mee
Toppers mee vliegt, daar zou je dan toch van kunnen leren en je voordeel er mee kunnen doen.

Dat is nou het mooie van deze open klasse.

Wanneer de "toppers" een hoge vliegtijd scoren en jij komt met je eenvoudigere model of minder ervaring niet verder als een paar minuten scoor je laag...
Ik kan mij een F3K wedstrijd in Zoetermeer herinneren. Georganiseerd oor Sietse. Voor de all-up-last-down taak had hij alle toppers in een groep gedaan. De andere groep was voor de mindere goden :)
Dat was de eerste keer dat ik 1000 punten heb gehaald. Hartstikke leuk!
(dat vonden de serieuze toppers nou weer niet)

Maar als je het nou omdraait, dat een piloot met een mindere kist of minder ervaring mee
Toppers mee vliegt, daar zou je dan toch van kunnen leren en je voordeel er mee kunnen doen.

Dat is nou het mooie van deze open klasse.

Dat vind ik ook. Tegen toppers, met topmateriaal.....dan ga je extra je best doen.
Dat was de achterliggende gedachte bij mijn voorstel, om het op een vliegdag ook zeker niet op te splitsen of wat dan ook.
Enkel een tweede lijstje met een klassering naar toestel of voor mijn part ervaring, juist om wat Wubbe schrijft (en dat zou zelfs helemaal buiten Robert/de wedstrijdleiding om kunnen gaan, op dezelfde manier als dat ik altijd wel oplet hoe ik gescoord heb ten opzichte van mijn zoon :-) )
Maar het is zeker geen halszaak hoor, ik vind het ook prima zoals het nu is.

Een prima ideeën uitwisseling.

Je zou zo'n wedstrijddag kunnen beginnen met de nieuwelingen. Voor Oudenbosch tel ik er al 7 stuks. Met de ervaren mensen ernaast zouden we ze over de eerste drempel heen kunnen helpen en enkele kneepjes kunnen leren. Daarna meedraaien in de wedstrijd.

bij deze ik ga de geen onderscheidt maken in de indeling tussen topper en nieuwelingen en waarom niet. A; Er is al genoeg bewezen in de afgelopen wedstrijden dat dit niet nodig is zolang nieuwelingen 1000'ders van toppers afpakken sterker nog je zou de nieuwelingen te kort doen.
En B; het is competitie vervalsing want nu vliegen de vliegers evenredig tegen elkaar en dan niet meer je zou dan toch weer moeten uitkomen op twee klassementen.

En B; het is competitie vervalsing
Dat ben ik helemaal met je eens. Ik heb vorig jaar Wichmond gewonnen doordat ik toevallig steeds in groepen zat waar geen toppers bij zaten. En mede daardoor heb ik ook de 2e plaats in het NK behaald, puur doordat ik mazzel had met de lotingen.
Is het leuk om een wedstrijd te winnen? Ja! Is het leuk om een beker en medaille voor de tweede plaats in het NK te krijgen? JA! Maar klopt het? Euh..... :-) Ik ben met mijn Sioux echt niet beter dan Adrie of Henk. Incidenteel een keertje een ronde winnen rechtstreeks tegen hun, ja dat kan. En als dat een keertje lukt is het de grootste kick die je maar kunt bedenken.

Als je nog een keer mijn voorstel leest staat daar ook heel duidelijk dat ik dat zeker niet wil veranderen.

Het voorstel van Frans is ook een mooie, een oefenronde met de nieuwkomers.
Maar tegelijkertijd weet denk ik iedereen die wel eens op een wedstrijddag is wezen kijken dat je ook als beginner nergens bang voor hoeft te zijn. Je vliegt tegelijk met ervaren mensen maar je hoeft er echt niet bang voor te zijn dat anderen last van je hebben of zich er aan storen dat je mee doet. Je vliegt immers vanaf je eigen stip, in je eigen stukje lucht. De anderen zie je wel maar het enige wat je doet is kijken hoe hoog ze starten en of je langer boven kunt blijven.

Ik zie het heel simpel,ik ga mee doen om mijn eigen wedstrijd te vliegen.
Elke keer proberen jezelf te verbeteren en van je zelf te winnen.

Dat je met andere vliegt,leuk kan je een boel van leren.
meer dan als je alleen vliegt.

Ik heb de Manderin besteld,en heb nu al zin in volgend seizoen!!

Met veel belangstelling deze thread gelezen. Mijn mening: Je kunt nog zn goede kist hebben, als beginner heb je het zwaar. Niet eens zo zwaar om je vliegtuig te besturen (dat vind ik zelf nog het meest makkelijke deel), maar om het onzichtbare "te zien". En met het onzichtbare bedoel ik de thermiek. Ik heb een ochtend geholpen bij Holland Glide en met verbazing gezien hoe vliegers in mijn ogen op schier onmogelijke plekken toch blijven hangen (5m boven bomenrij) en andere in staat zijn om op hoogtes waarop ik mijn landingscircuit al lang had ingezet nog "iets" te vinden en binnen een paar bochten al meegaand met de wind fors in hoogte te winnen.

Mijn tip voor nieuwe mensen, vraag of je gecoached kunt worden gedurende de dag door ervaren vliegers. Het is niet voor niets dat ik graag mijn broer (20+jaar ervaring thermiekvliegen) naast me heb staan. Dan is het zelfs mogelijk om met een Easy Glider een 1000-er te pakken. Die dag een hoop geleerd.

Om te snappen waar het ontzichtbare zich bevind, heb ik een paar DVD's geleend (Thermal Soaring deel 1t/m3). Ik begin nu heel voorzichtigjes te snappen waarom het soms stijgt als een idi en 50m verderop zakt als een baksteen.

Tweede toch niet onbelangrijke punt is het vliegtuig waar je mee vliegt. In de zoektocht naar een vliegtuig voor volgend jaar, ook weer bijgestaan door mn broer. Deze heeft via zijn contacten in zijn club een goede vleugel die afgeschreven was voor F3J, maar nog ok voor F5J, voor mij geregeld. Nu bezig (met hem) om zelf de romp etc. te maken. Op deze wijze wil ik volgend jaar proberen om weer wat hogerop te komen.

Tot over paar weken.

gr. Marc

Hallo Marc.

Leuk dat je weer meedoet. Je neemt toch niet weer die easy glider pro mee ?
Ben er nu al huiverig van.
icon10.gif

Leuk dat jij en Rob weer meedoen volgende maand. Rob ken ik nog goed van het F3J gebeuren. Volgend jaar nog meer Stootkoppers in de vorm van Fred Thijssen. Dat kan nog leuk worden.;)
Tot volgende maand.

Gr: Adrie

begrijp me niet verkeerd,

ik heb er ook zin in!
Ik zal het niet halen om voor de laatste wedstrijd wat bruikbaars te hebben, maar kom misschien wel kijken.

ondertussen wel geïnvesteerd in de eerder genoemde dvd(s), altis V4 om aan het idee te wennen en ... iets om die in te stoppen. Ik kan niet zeggen wat, want de kist heeft volgens mij geen naam :-)

De zwever zal in ieder geval beter vliegen als ik. Moet enkel even wachten tot 'ie klaar is.

Hoi Adrie,

Geen zorgen, ik wil het jullie niet nog een keer aandoen om met de EasyGlider een 1000-er te pakken...:) Heb vliegtuig van mn pa geleend (naar F5J omgebouwde Scout, ooit van Rob geweest).

gr. Marc

Back